Fille

Trådstartare
hejsan! det är så att jag ska redovisa för et gäng (ca) 13-åringar på ridskolan om olika hältor.. vilka är dom viktigaste hältorna att ta upp? det finns ju miljontals olika. Kan någon/några ge mig lite tips på hur man förbereder en bra redovsining och vad den ska innehålla. Den ska vara ca 20 min lång hellst mer. det får gärna vara med bilder och har ni någon bra faktatext som är lättläst får ni gärna skicka länk till den eller liknande. Allt tas tacksamt emot!

/Fille

Sv: hältor

Ställ dig följande frågor:

Vad kan gruppen redan i ämnet, har de ridit/skött hästar några år eller är de helt nybörjare?

Vad jag skulle velat veta från en sådan föreläsning är:

Hur ser jag att hästen är halt, visa gärna film om det finns.

Kan jag på något vis känna på benet, hur känns det isåfall? Varmt, svullet etc.

Vad ska jag göra om jag ser att hästen är halt?

Skulle nog dela in de olika hältorna i grupper:

ex. hälta pga "skada" ex. vrickning, sömstick
Hälta pga "sjukdom" ex. fång, hovböld.

Hur indelningen ser ut finns det säkert milioner olika åsikter kring, det här är bara mitt förslag.

Sv: hältor

Hejsan! Tack :D Det stog helt stilla i mitt huvud o ja måste nog börja förbereda, det här är värre än prov i skolan :P

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 051
Senast: nullo-modo
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 140
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar