L

lady2

Vad kan felet vara??:confused:

-Häst som är snubblig på båda frambenen då den rids

-Tappar bakdelen då den rids

-vilar bakbenen och växlar mellan dem hela tiden då den står i hagen, boxen

Veterinären kommer om några dagar men tills dess, någon som har erfarenhet av den här typen av symptom. Kan det sitta i muskler, leder.... förslag??

Snubblandet är i skritt och lite i trav, inte i galopp.

Sv: hälta

Omöjligt att säga. Det är lätt att bli nojig, jättebra att du bokat tid så får du snart reda på svaret förhoppningsvis.
Kanske inte är nånting, ofta står hästar och avlastar bakbenen när de vilar, det är normalt. Annorlunda om de avlastar ofta och alltid samma ben.
Problemen du beskriver vid ridning kan bero på otränad häst och att den rids i fel form tex. Men det är olika hur man uppfattar beskrivningen som hästägare och som läsare i en tråd på internet.
Så jag håller tummarna att det inte är nåt!!
ÄR det något så hittar förhoppningsvis veterinären det, onödigt att dra slutsatser innan.
Det du kan göra är att hålla koll på hälta (vid hand, rid inte), håll koll på värme, svullnader, puls i benen, feber och sånt som skiljer sig från det normala.
Lycka till!

Helt omöjligt att säga som sagt, det kan vara precis vad som helst!
Men i och med att många symptom kommer vid ridning och arbete, samt dålig aktivitet i bakkärran, så låter det ju onekligen som att det är problem längre upp som yttrar sig i benen. Alltså ex smärta i rygg/länd osv. Hur är sadeln? Öm i ryggen?
Åter igen, det kan för det första vara precis vad som helst. Och för det andra är det ingen idé att sitta och spekulera på internet med folk som aldrig har sätt hästen eller dess symptom!
Men det är bra att du kontaktat veterinär. Förhoppningsvis är det något inte allt för allvarligt. Lycka till!

Ja jag hoppas att veterinären vet vad det är. Jag tror inte att det är att hon bara är otränad, snubblig både fram och bak är hon men mest fram och det är vanligt att hästar vilar bakbenen men inte att hästen gör det jämt. Jag är mest rädd för att det är nåt obotbart:cry:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka