Red_Chili

Trådstartare
Det känns som om något är fel. Vad vet jag dock inte...
Unghunden (nu 10 månader) är halt. Hon var halt på exakt samma sätt i samma ben för 3 veckor sedan och jag har börjat fundera på vad det kan vara.

Hon är extremt stel i ett bakben. När jag känner igenom henne så står hon bara rakt upp och ned utan att bry sig, men det går INTE att böja vänster bak, knappt ens föra framåt och bakåt. Eller visst, det går, om jag gör det försiktigt och verkligen tänker på hur jag gör, men man ser på hela henne att det gör ont och att hon inte vill (därför låter jag också bli, såklart).

När hon rör sig så verkar det vara knäleden som spökar. (Den verkade det även vara något litet tillfälligt knas med i höstas), men då hade det väl ändå gått att föra benet framåt och bakåt utan problem?

Finns det något jag kan göra nu för att hon ska bli bättre?

På måndag ska jag prata med en bekant som är trevlig och duktig, utbildad djursjukvårdare som jag litar på. Är hon osäker blir det självfallet veterinärbesök, för jag måste få det här utrett...
Det känns inte bra när en 10 månaders saluki inte kan röra sig.

Sv: Hälta..

Jag skulle varken konsultera djursjukvårdarbekant eller fundera så mycket utan snarast boka tid för veterinärundersökning och ev röntgen. Skulle jag iofs gjort redan för tre veckor sen, men bättre nu än inte.

Eftersom hunden för tre veckor sedan bara var halt 1-2 dagar och sedan inte något öht så kändes det inte aktuellt att börja röntga och ha sig då. Då hade hon dessutom busat med andra unghundar i rastgård och hon kan mycket väl ha halkat och sträckt sig då.

Eftersom hunden för tre veckor sedan bara var halt 1-2 dagar och sedan inte något öht så kändes det inte aktuellt att börja röntga och ha sig då. Då hade hon dessutom busat med andra unghundar i rastgård och hon kan mycket väl ha halkat och sträckt sig då.

Jag håller med dig, jag är inte den som springer till vet för minsta lilla men för ett återkommande problem (som detta verkar vara) hade jag försökt komma iväg till vet snarast. Det är jättesvårt tom för en vet att veta vad en hälta beror på utan att röntga så jag tror inte du får ut så mycket av djursjukvårdaren oavsett hur duktig h*n är. Boka vettid omgående är mitt råd.

Min kompis hade en hund (dock mindre ras än din) som i ung ålder fick Leg Perthes, hon blev stel och halt och tyckte det gjorde ont när man böjde ena bakbenet på henne.

Efter en liten googling hittade jag denna text:
"Eltons Leg Perthes uppkom vid c.a 5-6 månaders ålder och han opererades vid 8 månaders ålder. Eltons diagnos misstolkades först, till en Patella luxation (urledvridning av knäskålen). Detta eftersom han vid den första undersökningen inte röntgades utan benet bara palperades. Elton hade då lagt knäskålen "på sidan" för att avlasta sitt onda ben, vilket är vanligt att Leg perthes hundar gör för att avlasta smärtan. Kvarstående efter Leg Perthes operationen har Elton en ganska kraftig hälta och drar ofta upp benet vid gång. Många hundar blir helt bra efter operation och utan synbara men."

Mer fakta:
"Legg-Perthes sjukdom, oftast kallad Perthes, är en sjukdom som både kan förvärvas och nedärvas, men hur arvsgången är vet man inte. Hunden kan ha fallit från en trappa eller soffa och landat olämpligt. Sjukdomen yttrar sig i hälta och smärta i det angripna bakbenet, där lårbenshuvudets blodcirkulation upphör och det uppstår ett sönderfall i benvävnaden med åtföljande deformation. Sjukdomen debuterar vid cirka ett års ålder och behandlas i svårare fall med operation. Genetikerna anser att alla skelettsjukdomar ärvs på samma sätt, genom en komplex polygen nedärvning. Alla djur har en viss genetisk belastning och slumpen avgör om djuret blir sjukt eller inte. Perthes finns i alla linjer och man skall inte leta efter anlagsbärare.
Avelsrekommendationerna är: Aldrig avla på sjuka djur. Föräldradjuren kan användas i andra kombinationer, helsyskon kan användas med hund som inte har helsyskon med Perthes. Det är viktigt att inte ta för många djur ur aveln då avelsbasen minskas och den är för liten som den är. "

Jag säger dock inte att det är detta som din hund har, det kan ju bara en veterinär reda ut, det kan likagärna vara patella luxation, växtvärk, en rejäl muskelsträckning som blivit en inflammation eller något helt annat. Svårt att veta men jag skulle ta henne till veterinär och kolla upp det iaf innan det ev. blir värre.

Senast ändrad:

absolut, och normalt ger jag hältor utan synlig orsak (sår, smärta, svullnad) 3 - 7 dagar (beroende på grad av förbättring). Dock skulle jag INTE göra det om hunden inte klarade att böja ihop sitt ben, då det känns långt från sträckning/vrickning. Lite 'försiktigare' med unga hundar med, växande leder och skelett är känsligare.

Sen framgick inte den infon ovan i ursprungsinlägget, men som sagt nu skulle jag absolut kolla upp det hos veterinär.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 962
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 869
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI