A

aprillan

Vad är det bästa för hästen när den är halt?
Bara gå och vila i hagen?
Kan man linda in benet? Isåfall nåt speciellt man ska smörja med innan? Tips ?....

Sv: Hälta

Precis som föregående skrev så beror det på hältan.

Du ska inte smörja med något innan du lindar.
Det kan vara bra att stödlinda på natten.

Du bör veta vad hältan beror på. Som allt annat beror behandlingen på orsaken.

Är det en akut skada med svullnad brukar man först ta ner svullnaden med kyla i 1,2,3,4 dagar tills man ser att svullnaden inte längre växer. Det brukar snabba på läkningen avsevärt att hålla svullnaden nere. Nästa fas är att dra ut det som iallafall har svullnat med t ex arnica och lindor. Under tiden bör man ha hunnit konsultera veterinär.

Sträckning/vrickning får man behandla enligt ovanstående, ge hästen vila och linda benen och så börja med ett försiktigt upptrappningsschema efterhand.

Men hältan kan bero på något som måste opereras och då är det viktigt att få behandling tidigt, annars läker det fel. Ibland kan det vara en skada som inte går att läka och då vill man hellre ta bort hästen snart än att hålla på och plåga både den och sej själv en längre tid i onödan. Det har mycket med försäkringen att göra också. Ska försäkringen gälla så måste du ha följt veterinärs ordination.

Andra tänkbara orsaker kan t ex vara: slag, tidigt tecken på fång, spatt, spricka inuti hoven, fel i rygg och länd etc och allt har olika behandlingar.

En sorters del hältor läker inte om inte hästen är helt stilla och påtvingas en längre tids total stillhet i box. Men om en häst står still i box är det väldigt stor risk att den drabbas av andra skador istället. Den blir skör av stillaståendet så man måste sätta igång den mycket långsamt och försiktigt. Detta gör man inte utan veterinär och bara som sista utväg. Principen är den att hästar mår bättre ju mer de rör på sej. Det innebär att man inte bör ge dem mer vila än absolut nödvändigt. Endast en veterinär kan avgöra hur snabb/långsam upptrappningen för individen bör vara efter en skada. Man ser gärna att hästen kommer igång snabbt igen, eftersom den då hinner förlora minst i hälsa och kondition.

Ska du linda ett skadat ben så linda båda benen. Anledningen till att man gör det är att det sjuka benet behöver lindan för sin skada, men det friska benet behöver lindan för att det överbelastas. Det är en mardröm att ha en häst med båda benen i benparet skadade... uschiamej! :crazy: (har varit med om det) Du ska läsa noga på etiketten innan du lägger på något medel under en benlinda. Det brukar stå på burken om det är okej. Lägger du på ett medel som inte är okej att linda, t ex ett liniment, så uppstår blistringsskador, ett slags brännskador på huden, som kan vara svårläkta, göra ont och ge fula ärr. Var mycket försiktig.

Det finns vissa proffs med många hästar som låter en del av sina halta hästar läka sina hältor själva genom en längre tids vila i frihet. Det är också vanligt utomlands. Men det är som sagt inte alla skador man kan göra så på, man tar ett stort ansvar på sej om man undviker att undersöka skadan av veterinär (se ovan). Om man vilar hästen frisk så kan det handla om ett-två år i stor hage med sällskap. Och därefter försiktig, långsiktig igångsättning. Jag misstänker att anledningen till att vissa gör så är för att det kan bli dyrt att fullförsäkra alla sina hästar. Det är också så att om skadan aldrig kommer till veterinärs och försäkringsbolags kännedom så kan man fortfarande påskina att hästen aldrig varit halt i en försäljningssituation. Ingen vet ju om det. Men detta betyder inte att jag rekommenderar att man gör så.

Lycka till med din häst och hoppas att du blev lite klokare!!!:)

Vad är det bästa för hästen när den är halt?
Bara gå och vila i hagen?
Kan man linda in benet? Isåfall nåt speciellt man ska smörja med innan? Tips ?....

Det bästa för hästen i ditt fall är att ta ut veterinär och hovslagare (utbildad!) bums.

kl

den har fång, har TS skrivit i en annan tråd "anmäld för djurplågeri"

Det blir nog lättare för alla att svara om du talar om hur många hästar du har. Om det är den som har fång så kommer den definitivt bara att bli sämre om den går i hagen.

Nu är jag inte jättebra på halta hästar men jag försöker lära mig så mkt som möjligt. Jag tror inte att hästen blir bra om man lindar benen eller smörjer med ngt.

om min häst var halt hade jag
först ringt till veterinären
sedan hade jag kanske lagt en tråd här och då hade jag i så fall lyssnat till alla de som skriver här och som kan mycket om halta hästar.
Jag har följt detta forum under ca ett halvår och lärt mid MASSOR om hästvård.

Senast ändrad:

Jag läste precis det du skrivit om att du blivit anmäld.
Jag vet inte hur gammal du är eller vad du omger dig med för människor, men enligt min uppfattning bör man INTE skaffa sig en egen häst innan man är kapabel till att ta hand om den på ett bra sätt. Om du behöver vända dig till människor på ett forum, för att få reda på hur du ska bete dig med din hästs hälta, så kanske det vore en god idé att fundera på om du ska ha egen häst överhuvudtaget.
Kanske vore det en bättre idé att sälja din häst och sedan vara skötare/medryttare tills du fått så mkt erfarenhet att du kan ta hand om en häst själv på ett ansvarsfullt sätt.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10