S

Sia

Min valack född-97 har en kraftig hälta i vänster bakben och jag kan inte förstå vad det är. Hela benet och hoven är alldeles iskallt. Han är ej öm och vissar ingenting i skritten. Han stödjer bra på benet, trampar under sig bra och är allmänt pigg. Hade lindade ben inatt!Har ingen feber. Har aldrig varit med om en sådan hälta förr där benet varit kallt så jag är extremt tacksam för snabba bra svar!! :confused:

Sv: Hälta..

Det kan inte sitta längre upp? Min häst blev halt bak och även väldigt stel i sin gång. Hon var inte heller varm eller svullen någonstas. Det visade sig vara en låsning i ryggen och hade inget med benen att göra. Ett besök av kiropraktorn och problemet var löst.

Sv: Hälta..

Ett varmt och ömt ben tyder ju på ett trauma av något slag, en spark eller tagg eller så. Detta verkar du kunna utesluta. En vrickning eller ledinflammation är däremot inte så enkel att upptäcka, förutom en galla i den aktuella leden kanske det inte går att se eller känna något avvikande på benet. Att palpera de olika lederna/ledavdelningarna är inget en lekman kan förväntas kunna. Jag tycker att du ska låta en veterinär undersöka benet för att fastställa orsaken till hältan. Det kan precis som någon redan skrivit vara ett ryggproblem eller sitta i benets övre leder. Hovböld låter osannolikt med tanke på att hästen belastar benet fullt, men man ska aldrig säga aldrig!

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka