faanniih

Trådstartare
Jag hittade min häst halt när jag skulle ta in han från hagen. Han är inte svullen eller öm och det är ingen skillnad mellan det friska och det halta benet, har kännt igenom båda benen. Hans temp är 38,0.... Finns det något annat jag bör undersöka/kontrollera?

Sv: hälta

Alltid veterinär, och ännu hellre klinik. Hastiga hältor utan synbara andra tecken kan vara hovböld eller hovbensbrott. Men det kan ju också vara en sträckning eller en massa andra saker. Bäst att undersöka snabbt för att undvika komplikationer.

Alltid veterinär, och ännu hellre klinik. Hastiga hältor utan synbara andra tecken kan vara hovböld eller hovbensbrott. Men det kan ju också vara en sträckning eller en massa andra saker. Bäst att undersöka snabbt för att undvika komplikationer.

Och jag brukar ha is i magen någon dag (så länge inte hästen är jättehalt,eller har något annat som tyder på en allvarligare skada,ev att jag ringer ut veterinär också om helgen börjar närma sig) så det är nog lite olika hur man gör. Om alla skulle åka till klinik varje gång hästen visar lite hälta (orenhet) så skulle det vara fullproppat,iaf häromkring där vi inte har så många kliniker att välja på,men väldigt väldigt många hästar....

Däremot brukar jag ringa veterinären för att rådfråga, och får faktist samma svar där,avvakta någon dag, blir det inte bättre eller tom värre så har man redan pratat med veterinären en gång,och då brukar man få en tid snabbt.

Hade en hälta som kom och gick lite förra sommaren,lite halt ena dagen,inget halt alls på ett par dagar,sen lite halt igen, så då ringde jag veterinären,dagen efter var han bra igen,men dagen efter det (också då vi hade fått tid) var han jättehalt,var en hovböld då,var nog enda gången en hälta faktist varit något.

Men,det är jag. Vissa ringer direkt,och andra avvaktar nån dag,gör det som känns bäst för dig TS!

Senast ändrad:

Jag brukar plocka fram visitertången och kolla hovarna, IR-termometern och kolla temp i hovarna. Märker jag inget då, brukar vi avvakta om hästen inte är blockhalt eller osedvanligt jättehalt.

Tredje dagen åker vi direkt in på klinik, helt meningslöst att kasta bort pengar på någon veterinär som inte kan röntga.

Stallkompisens häst kom in halt från hagen en dag. Han kom ut i hagen igen dagen efter. Kom in jätte stapplande och kunde inte stödja på benet nästan.

En veckas vila (fortfarande normal vistelse i hagen) var han helt ohalt och ridbar igen. Tog aldrig ut någon veterinär. Så avvakta, antagligen kommer veterinären säga detsamma.

Stallkompisens häst kom in halt från hagen en dag. Han kom ut i hagen igen dagen efter. Kom in jätte stapplande och kunde inte stödja på benet nästan.

En veckas vila (fortfarande normal vistelse i hagen) var han helt ohalt och ridbar igen. Tog aldrig ut någon veterinär. Så avvakta, antagligen kommer veterinären säga detsamma.

Det finns inte en enda veterinär som säger "avvakta och släpp i hage" om en närmast blockhalt häst!

Jag utgick från att hästen var rätt rejält halt om det märktes när man leder in den från hagen. Och sen beror det ju lite på hur erfaren man själv är etc. Men jag är nog ganska petig. Har dessutom turen att dela stall med veterinärer.....

Det beror som andra säger på hur halt hästen är. Är det bara lite kan det gå bra att avvakta. Är det mycket skulle jag vilja kolla upp det på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 789
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18