jemeni

Trådstartare
I väntan på veterinär som är bokad till på fredag tänkte jag ni kunde hjälpa mig att spåna.

Har en liten Jackrussel tik 6år gammal.
Gamla skador:
Vintern 2009 bröt hon en framtass.
Hösten 2013 krockar hon med matte och kan inte stödja på höger bak, röntgad och undersökt, antiinflammatoriskt och en veckas vila. Är något sämre musklad höger bak idag samt om hon råkar bli kall så haltar hon.

Hon är pigg och glad men inte riktigt lika galen som innan så har en aning om att något stör henne. (tror innerst inne att detta är äldre än skadan 2013)
Tex i går på agility kursen så helt plötsligt stannar hon (tvärnitar och bara tittar på mig) Hämtade tränaren som först trodde att det var för att jag stannade som hon stannade sedan såg hon det. Ingen hälta syns men ser nästan ut som hon måste stanna en stund för att sedan kunna köra vidare i full fart igen.

Alla idéer mottages! Så kanske vi har något mer att gå på än att hon är ojämnt musklad.

Sv: Hälta

Be att man kollar patella. Det är knäleden bak, man kollar så att den inte kan hoppa ur sin skål. Vissa hundar hoppar över steg när knäskålen hoppar ur andra stannar till. Det hakar upp sig när det händer. Kanske har ledbandet i knäet töjts ut lite vid skadetillfället i höstas. Det är inget farligt, men vissa hundar har ont just när det händer. Det går att korta av ledbandet vid en operation, men det är cirka 3-5månaders konvalescens efter. Jag har själv haft en hund som fick göra denna typen av operation i början av 1990-talet. Patella kollar vetten genom att böja bakbenet på speciellt sätt.

Tack för svar!

Patellan kollades i samband med skadan i höstas, då var där ingen förändring på den.
Men ska be dem kolla igen.

Ju mer man funderar desto mer avvikelser från hennes normala beteende upptäcker man, i morse kom jag på att hon inte försökte bita mig i byxorna när jag skulle gå hemifrån vilket hon alltid har gjort annars. (man får ju godis när matte ska gå)

Gud vad långt det är till fredag....

Jag har precis skrivit i en annan tråd om patella att vetten som ska kolla det bör vara auktoriserad för att man ska vara helt säker på att de känner rätt. De ska ha rätt att regga resultatet på SKK.

Om det inte är knät så skulle jag tippa på muskelskada. För bästa hjälp där bör man ta hjälp av en duktig fysioterapeut.

Det matte har undrat över hela julhelgen fixade morfar på ett par timmar.

Som hundvakt och med en boll så är hon halt HB samma hälta som i höstas!
Vet inte riktigt om jag ska vara glad eller ledsen, fan där är något men bra att jag har något att komma med hos veterinären i morgon.
Hittar inte de något så fortsätter vi till fysioterapeut.

Håll tummarna i morgon!

Tjoho "bara" en muskelskada.

Korbanden är hela, ingen patella och fina röntgenbilder :)

Nu blir det sjukgymnastik. Hon som ÄLSKAR att simma kommer bli nöjd

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet och tog ut Mourven ur hagen såg jag att han gick lite ojämnt. Började undersöka och såg att han inte vill...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?