Hälta - vilar på tån.

Zansalicious

Trådstartare
Ja nu har min 10 mån varit i farten igen.
I fredagsskväll när de kom in la jag märke till att hon stod o vilade vä. Bak och efter att ha iakttagit och visiterat visade hon tydligt att det gjorde ont och störde henne. Jag tyckte det fanns viss värme på insidan av foten strax över kronranden och när jag föste runt henne i boxen så blev hon sur och rörde sig väldigt stelt på det benet och ställde sig sedan o vilade benet på tån igen. Avlastade det andra benet då och då så hon kunde stå helt på benet med även om hon snabbt bytte tillbaka..

Igår lika på morgonen. Stallägaren påpekade underdagen att hon knappt stödde alls på benet o att det liknade symtom för hovböld.
Ringde hovis som också tyckte det lät som hovböld. Jag la om ett varmvått jodopaxomslag igår och med det gick hon bättre.. Hovis kommer eventuellt idag och kollar.
Vad kan det annars vara, vad har ni för erfarenheter? Är rädd att det ska vara hovbensfraktur eller dyl.
Återkommer med uppdatering vid lunchtid då jag ska ta av omslaget.
Några tips o idéer?

Ja nu har min 10 mån varit i farten igen.
I fredagsskväll när de kom in la jag märke till att hon stod o vilade vä. Bak och efter att ha iakttagit och visiterat visade hon tydligt att det gjorde ont och störde henne. Jag tyckte det fanns viss värme på insidan av foten strax över kronranden och när jag föste runt henne i boxen så blev hon sur och rörde sig väldigt stelt på det benet och ställde sig sedan o vilade benet på tån igen. Avlastade det andra benet då och då så hon kunde stå helt på benet med även om hon snabbt bytte tillbaka..

Igår lika på morgonen. Stallägaren påpekade underdagen att hon knappt stödde alls på benet o att det liknade symtom för hovböld.
Ringde hovis som också tyckte det lät som hovböld. Jag la om ett varmvått jodopaxomslag igår och med det gick hon bättre.. Hovis kommer eventuellt idag och kollar.
Vad kan det annars vara, vad har ni för erfarenheter? Är rädd att det ska vara hovbensfraktur eller dyl.
Återkommer med uppdatering vid lunchtid då jag ska ta av omslaget.
Några tips o idéer?

Har en häst hemma med exakt samma symptom. Min står gipsad och med stor hovböld. Får både antibiotika och smärtstillande. Tråkigt är det. Ring veterinären snarast.

Har en häst hemma med exakt samma symptom. Min står gipsad och med stor hovböld. Får både antibiotika och smärtstillande. Tråkigt är det. Ring veterinären snarast.
Oj! Varför står din gipsad? Tack för svar! Jag är orolig att det sitter längre upp dock :/ Behövde du åka in eller räckte det med att vet kom ut?

Min var som din men och hade puls i hoven och hoppade nästan fram på 3 ben. Han hade en hovböld men fick gips på och fick stå med det i 2 dagar i boxvila.
Hovslagaren har nu satt på något skydd som ska vara som plast runt hela hoven så han kan gå ut i sjukhage.

Men hade kallat ut veterinär då man inte vet ifall det är en elak hovböld eller hovbensfraktur :(.

Min hade samma symptom som din men fick feber och puls av smärtan någon timme efter att hon blev halt. Vi trodde hovböld men det var det inte så trodde fraktur men röntgen var ren.. Visade sig vara inflammation i hela sulan så gips en vecka och sedan sko på och boxvila 2 veckor sedan rida som vanligt :)

Min hade samma symptom som din men fick feber och puls av smärtan någon timme efter att hon blev halt. Vi trodde hovböld men det var det inte så trodde fraktur men röntgen var ren.. Visade sig vara inflammation i hela sulan så gips en vecka och sedan sko på och boxvila 2 veckor sedan rida som vanligt :)
Oj tack för svar! Intressant att det verkar vara vanligt med att gipsa hoven! Hur gick det o varför inflammerad?

Detta är min andra pålle men min första hade jag i tre år o hade bara vet ut för att fixa pass... Han var frisk som en nötkärna men den här lilla donnan.. Hon fick vet första gången som 7 dagar.. sen har hon slagit upp huvudet, fått en tennisboll-stor bula på rumpan, rejäl leverförgifting i somras som visade sig som ödem och mugg som öppnade upp hela utsidan av benen typ (hittade alsike i hagen)..

Hovis har varit ute och varit mycket bemötande o hjälpsam. Skrapade lite på sulan och hittade en svart fläck i hennes vita hovar! Öppnades och ut rann brun sörja.. usch!! Tyckte han skar ganska djupt.. säkert någon cm in iaf.. Hon har bomull och någon grön koppar/zink gegga i hålet och står omlindad med det på box idag! Ska ut imorgon o funderar på att sätta på en plastpåse och linda med silvertejp så det håller..
Vad tror ni? Ska byta själv om 2 dagar och prata med hovis om hur vi ska gå vidare :)

Min var som din men och hade puls i hoven och hoppade nästan fram på 3 ben. Han hade en hovböld men fick gips på och fick stå med det i 2 dagar i boxvila.
Hovslagaren har nu satt på något skydd som ska vara som plast runt hela hoven så han kan gå ut i sjukhage.

Men hade kallat ut veterinär då man inte vet ifall det är en elak hovböld eller hovbensfraktur :(.
Kan du utveckla vad det är för plastskydd? Min ska ut i flocken imorgon men har ju bara vet-flex ytterst och skulle vilja skydda mer på något vis!

När mina har hovböld så fick jag tipset av veterinären att utanför vetflex ha hösilageplast som man klipper ut, lindar in hoven i det (något varv eller två, tänk på att det sliter mycket vid tån när de går ute) och sedan silvertejpar över.
Sånt gjorde jag från dag 1, aldrig boxvila på hovbölder enligt min veterinär och hovslagare (beroende på djup osv). Bättre att de får cirkulation och trampar "ut" det.

Jag har aldrig hästar på boxvila så ut med den bara. Se om du kan skydda hoven något iaf. Min får dock i en torr sjukhage.

Jag har aldrig hästar på boxvila så ut med den bara. Se om du kan skydda hoven något iaf. Min får dock i en torr sjukhage.
Jag var faktiskt på hovis om att släppa ut men han tyckte att hon skulle va inne idag iaf.. Hon stor i en stor box iaf! :) Jag hinner dessutom att fundera ut någon bra sko åt henne :P

Jag var faktiskt på hovis om att släppa ut men han tyckte att hon skulle va inne idag iaf.. Hon stor i en stor box iaf! :) Jag hinner dessutom att fundera ut någon bra sko åt henne :P

Min har haft en hovböld nu januari/början av februari. Vi köpte en "sko" på kliniken som var rätt smart. Den gick över bandaget i alla fall. Dubbel lädersula. Ingen höjdare dock om det är snö ute då den är helt slät under = GLASHAL.
Vi ställde henne i en liten sjukruta som vi plogade och grusade med isgrus, och hon är rätt lugn i hagen så det gick bra.
Skon höll i drygt en vecka, sulan var fortfarande hel efter den veckan men hästen fick ett ryck och slet skon i stycken.... :meh:
12568989_1117907914887238_1337523201_n.jpg

Ja min fick inte gå ut de första 2 dagarna då de fick skära ganska djupt i hoven, ändå ner till hovköttet..
Men nu står han i sjukhage och äter en massa.

Har för mig att min hovslagare sa att det var någon sorts av glasfiber? skulle vara som hårdplast och inget skulle kunna nå hoven.
Man skulle dock vara försiktig ifall det va blött ute.
Så min ska ha "plast skyddet" tills fredag då hovslagaren kommer på besök igen :)

Oj tack för svar! Intressant att det verkar vara vanligt med att gipsa hoven! Hur gick det o varför inflammerad?

Detta är min andra pålle men min första hade jag i tre år o hade bara vet ut för att fixa pass... Han var frisk som en nötkärna men den här lilla donnan.. Hon fick vet första gången som 7 dagar.. sen har hon slagit upp huvudet, fått en tennisboll-stor bula på rumpan, rejäl leverförgifting i somras som visade sig som ödem och mugg som öppnade upp hela utsidan av benen typ (hittade alsike i hagen)..

Hovis har varit ute och varit mycket bemötande o hjälpsam. Skrapade lite på sulan och hittade en svart fläck i hennes vita hovar! Öppnades och ut rann brun sörja.. usch!! Tyckte han skar ganska djupt.. säkert någon cm in iaf.. Hon har bomull och någon grön koppar/zink gegga i hålet och står omlindad med det på box idag! Ska ut imorgon o funderar på att sätta på en plastpåse och linda med silvertejp så det håller..
Vad tror ni? Ska byta själv om 2 dagar och prata med hovis om hur vi ska gå vidare :)
Gipsa hoven gjorde vi pga att det inte fanns något att sko i. Hon fick inflammerad sula pga att hon hade slitit sulan så pass att den bara va någon mm tjock och hade antagligen trampat på nån sten eller något som satte igång inflammationen.

Hon blev avskodd bak veckan innan. Klinikhovis sa att ordinarie hovis hade verkat sulan för hårt och att det därför behövts slitas så lite för att det skulle bli så illa så i mitt fall hade det kunnat undvikits från första stund :mad:

Hon mår idag bra och har inga problem med hoven men får gå skodd :)

Ush vilken otur! Vi har haft väldigt mycket otur med men inte alls som du :o

Det verkar som att din bara har en hovböld :)

Gipsa hoven gjorde vi pga att det inte fanns något att sko i. Hon fick inflammerad sula pga att hon hade slitit sulan så pass att den bara va någon mm tjock och hade antagligen trampat på nån sten eller något som satte igång inflammationen.

Hon blev avskodd bak veckan innan. Klinikhovis sa att ordinarie hovis hade verkat sulan för hårt och att det därför behövts slitas så lite för att det skulle bli så illa så i mitt fall hade det kunnat undvikits från första stund :mad:

Hon mår idag bra och har inga problem med hoven men får gå skodd :)

Det verkar som att din bara har en hovböld :)

Ja fy haha men jag har varit sparsam med veterinär ändå och haft mycket kunnigt folj runt mig. Min hovslagare är ju bara bäst också, svarar i tid o otid på mina knasiga frågor. Jag la om bandaget idag och då tittar hovköttet fram till min milda förfäran.. Jag har en väldigt välhanterad och uppfostrad tjej som knappt rycker i benet trots att jag petade på hovköttet (yuck!) Det ser hemskt ut under foten men den lilla febern (0,5 grader) har iaf gått ner.. undrar hur länge jag kommer behöva slå om hoven.. Fick tips om att använda blöja!? Nån som testat? Bara silvertejp fungerade inte och har slagit om en handduk nu... xD
r idag bra och har inga problem med hoven men får gå skodd :)

Det verkar som att din bara har en hovböld :)[/QUOTE]

Ja fy haha men jag har varit sparsam med veterinär ändå och haft mycket kunnigt folj runt mig. Min hovslagare är ju bara bäst också, svarar i tid o otid på mina knasiga frågor. Jag la om bandaget idag och då tittar hovköttet fram till min milda förfäran.. Jag har en väldigt välhanterad och uppfostrad tjej som knappt rycker i benet trots att jag petade på hovköttet (yu

Liknande trådar

Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 689
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix