Hälta vid böjprov!

T

Tjej87

Hej!
Jag veterinärbesiktigade min häst häromdagen och han visade 1 grad hälta i höger bakben efter böjprov. Han visade ingen hälta alls när jag sprang med honom innan böjprovet. Men efter böjprovet visade han 1 grad i höger varv i trav och 1/2 grad i vänster varv.
Jag har märkt i ridningen att han är något stel i benet innan han är riktigt uppvärmd genom att han inte trampar under sig riktigt lika mycket i högervarvet då. Han verkar inte ha ont av det då han hoppar med glädje (och då belastar han ju benet) och som sagt aldrig visar någon som helst hälta under ridningen.
Vad tror ni att detta beror på? Har ni några tips hur jag kan få honom mindre stel i det benet? Stretcha? Vad ska jag göra?
TACK!

Sv: Hälta vid böjprov!

Gör en hältutredning på klinik anser jag.

Togs några röntgenbilder vid besiktningen? Hur gammal är hästen?

Men, en hältutredning med bedövningar, rtg och ev behandling. Dvs ta reda på varför han är stel och har ont i det benet, sen när du vet varför, då kan du fundera på stretchning etc =)

Gör ingenting innan du vet vad hältan beror på. Att t ex strecha kan ju få förödande effekter om det är en skada som förvärras av just streching.

En ordentlig utredning på klinik kommer att ge svar på dina frågor och veterinären kan då ge dig bra råd om behandling eller andra åtgärder.

Nej, vi röntgade inte.
Han är tolv år..

Jag hade åkt in för hältutredning på klinik. Det är alltid bäst att börja med veterinärbesök. Om inte annat så för att utesluta problem som behöver behandlas. Är hästen frisk ur veterinärsynpunkt så kan man gå vidare till andra alternativ.

Min häst var inte heller halt när jag sprang med honom innan böjprov men visade sig ha knäledsinflammation i båda bakknäna.

Sa inte veterinären något om vad du borde göra?

Hur eller hur ska du inte göra någonting (dvs inte rida, inte stretcha osv) förrän hästen har fått en ordentlig hältutredning.

Om du inte vill dra iväg till vet igen, har du tillgång till någon equiterapeut? Många är kanonduktiga på att se helheten, inte bara stirra sig blinda på kotor. Vissa av dem böjer också.

HUR kan du rekommendera TS en equiterapeut till en häst som konstaterats 1-gradigt halt hos veterinär??? Den behöver ju i första hand utredas på klinik så man kan fastställa exakt vad det är för problem. Sen kan möjligtvist en terapeut av något slag sättas in vid rehab men ta för guds skull saker i rätt ordning!

En seriös equiterapeut/alternativbehandlare rör inte TS häst förrän den är undersökt av veterinär och ev underliggande anledning till hältan/stelheten är behandlad.

Jag anser att du absolut borde åka in till en klinik och göra en hältutredning!
equiterapeft m.m får komma på andra plats och vetrinär på första..
vad sa vetrinären som gjorde besiktningen??

en fråga - varför besiktade du din häst ? Var det pga av "stelheten" som du upplever eller av ngn annan anledning? Den veterinär som utförde bes bör väl ha gett några anvisningar/rekommendationer om vad du ska göra med hästen ?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka