Hälta som vandrar runt?

Flummflicka

Trådstartare
Har en 20 år gammal varmblodpojke som helt plötsligt förra veckan var halt, varm och svullen i ett bakben. Dagen efter var detta helt bra men han fick vila två dagar. Red sedan 3-4 dagar och allt var som vanligt. Sedan nu i tisdags är han halt på ett framben (ingen värme eller svullnad) och blev även i förrgår svullen och varm i ett bakben ( ej samma som han var halt på ). Svullnad var dock borta igår.

Nu är han alltså halt på ett framben utan varken svullnad eller värme någonstans. :confused:

Någon som varit med om liknande?

Har självklart varit i kontakt med vet som tyckte jag skulle låta han vila en vecka och se.

Sv: Hälta som vandrar runt?

hästar avlastar diagonalt och det är inget ovanligt att en hälta som först visar sig på ett bakben, t.ex. höger bak sedans syns på vänster fram. vad det kan vara kan man ju omöjligt svara på, hästen kan gå och avbelasta p.g.a en inflammation, en vrickning (då bör det ge med sig och inte komma tillbaka alls och det ganska fort) eller snedhet i kroppen.
i o m att det redan har kommit tillbaka hade jag tagit säkra före det osäkra och bokat en kliniktid men jag är ju extremt nojjig också, dock tror jag de flesta resonerar så här. obs på att det finns tak på hältutredningar nu så det kan vara vanskligt att åka in och böja, bedöva, behandla och sedan slå i taket och ändå inte kommit fram till vad det är. svullnader och värme behöver inte betyda något alls, det kan komma och gå, det är att det redan kommit tillbaka som får mig att tänka att en checkning kanske är på sin plats.

Det är inte diagonal hälta, men det kan nog självklart ha ett samband ändå. Funderar på om det kan ha med hovarna att göra, har precis bytt hovslagare?

Min tanke var såklart också direkt att boka tid på klinik när han fick tillbaka det, men efter kontakt med ett par veterinärer jag litar på som är duktiga kändes det därför okej att avvakta. Kanske ska lägga till att det är ytterst lite hälta, syns ej alls i skritt och knappt i trav (känns mest). Blir det värre kommer jag självklart kontakta veterinär direkt.

Borrelia framkallar ju ofta vandrande hälta. Har hästen haft fästing?

Har inte plockat en enda fästing på 4 år... men det vet man ju aldrig, finns ju rätt mycket yta att gömma sig på.

Han har haft erlichias/anaplasma för 7 år sedan och hade då liknande symtom.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur