Hälta som inte ger med sig....HJÄLP!

M

Mariette

Hej!

Sköter om en maxad d-ponny sedan 6 månader tillbaks. Hon blev halt på hö fram i slutet av november-06, och har markerat i trav på hårt underlag sedan dess. Vi har varit i Skara och de trodde att det var en sträckning av djupa böjsenan eller en stukning i ligamenten i hoven. Hon blev ordinerad vila i hage, men att det är bra om hon rör på sig ute i hagen i den mån hon själv vill för att få blodgenomströmning.
Hon har nu börjat markera då och då även i skritt. Hovslagaren var uppe óch verkade henne i veckan och han hittade inget, för vi misstänkte hovböld först. Jag tuýcker dock att hon markerat vid ena ballen och i karleden, men hon har ingen puls, svullnad eller värme.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad ska man göra?

Hon har back-on-trackskydd på frambenen på nätterna. Hon är 19 år och tidigare hoppad med väldigt mycket.

HJÄLP MIG!

:cry:

Sv: Hälta som inte ger med sig....HJÄLP!

Är hon röntgad? Och frakturer och artros och liknande uteslutet?

Jo, hon är röntgad och gjort böjprov och så uppe i Skara. När de bedövade hoven så visade hon inget alls så därför tror de det sitter i hoven.
Tycker bara det är knepigt att det blev sämre nu trots 11 veckors vila, och hon är ju inte riden sedan slutet av november. Borde man ut och gå med henne så hon får upp cirkulationen eller ska hon bara stå? Tycker det verkar såååå knepigt.... Tips välkomnas MER är gärna!

Hur länge var hon ordinerad vila? Har ni inte fått en återbesökstid av Skara? Det brukar ju vara gängse norm vid hältutredningar. I annat fall hade jag ringt och fått en ny tid om hästen ser sämre ut nu.

Lycka till!

Hej igen!
Var uppe idag och återigen hade hon haltat i skritten i morse... Hon verkade ömma i karleden/inre ballen så jag har pratat med ägaren, och jag ska ta upp en veterinär i morgon. Får se vad han säger. Annars blir det ett återbesök till Skara....
Hoppas bara hon blir bra lilla skruttan....

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 534
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 960
Senast: lillcrim
·
M
Hästvård ...som trycker på böjsenan, därav hälta. Så löd veterinärens diagnos förra veckan. Det blev Fenylbutazon och sjukhage. Hon får inte röra...
Svar
2
· Visningar
2 184
Senast: martha
·
Trav Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger. För att börja från...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka