"Hälta" som försvinner efter uppvärmning...?

Tuvalisan

Trådstartare
Har en unghäst som uppvisar "hälta", oren gång innan hon är uppvärmd och då hon går i mkt samlad form, ökar man i tempot försvinner det och hon går hur bra som helst, i skritt märks det ngt men ej i galoppen, hon är hur pigg och glad som helst och kan gå hela ridpass uten att visa ngt efter uppvärmning. Vad kan detta vara, ngn som har liknande erfarenheter? Borde jag vara orolig? Någon sa att detta var den värre av "hältor" eftersom den visar sig på "kall" häst och försvinner vid uppvärmning???:confused: TACKSAM för svar!

Sv: "Hälta" som försvinner efter uppvärmning...?

Beror på vad du menar med unghäst (hur gammal den är!). Jag skulle aldrig rida min 3-åring i samlad form, hon har inte kroppsstyrkan för det över huvud taget!

En häst vid uppvärmning kan vara mycket stel, totalt ovillig att böja sig över huvud taget men gången är aldrig någonsin oren! Generellt är det äldre hästar (15 år+) som stått inne en hel natt det handlar om...

Tycker du ska ringa en veterinär och fråga vad denne tycker :)

Min unghäst visade hälta på högerbak när hon gick i hagen samt första minuterna i ridningen, men känner inget när jag rider henne.
Veterinär hittade inget, så en equiterapuet fick känna igenom, och hitta en sträckning på insidan högerbak, behandlade, och efter det har hon inte visat hälta.

Hej !
Min häst kan också se oren ut i början om han inte går fram ordentligt. När han går fram till bettet och arbetar med BÅDA bakbenen så är han aldrig oren. Står faktiskt om det i en veterinär fråga i senaste numret av Ridsport. Min häst är 8 år.

Mvh B

Vad stod det om det i ridsport? Är det ett vanligt problem? Vad beror det på?

Min unghäst uppvisade sådana symptom, oren gång, halt till och från samt att hältan värmde ur. Problemen blev inte tagna på allvar av veterinär just eftersom den värmde ur, utan avfärdades som sträckning el dylikt, jag anlitade equiterapeut som visserligen gjorde många "fynd" på min häst. Men när hästen inte blev bättre och jag väl kom in till klinik (igen) så hade hästen knäledsinflammationer och blev behandlad i alla 4 ben :( . Så jag skulle med andra ord ta symptomen på största allvar, förhoppningsvis gör även veterinären det så han/hon undersöker hästen ordentligt.
Min häst brukar inte reagera på böjprov, vilket gör det svårt att ställa en korrekt diagnos om man bara går på longering och böjprov. Man har ju inget att gå på om hästen endast visar liten hälta som värmer ur så jag har viss förståelse för att inte var lätt att hitta problemet.

Hoppas det inte är så allvarligt i ditt fall, det kan faktiskt var så enkelt så att det faktiskt är muskelproblem, typ en liten sträckning.

Tack jag ska ringa en equiterapeut imorgon och höra vad hon tror, sen bokar jag tid på klinik.

Som jag skrev; hästen "går inte fram ordentligt" och det känns och ser ut som om den går ojämnt. Min häst gör så. Är kollad av veterinär x flera och är inte halt. Så fort jag får honom att bjuda ordentligt så försvinner det. Det har tagit mig flera år att acceptera och förstå varför det blir så. Det är detta som en del kallar för "tygelhälta".

Men givetvis måste man ju undersöka sin häst om den fortsätter att kännas eller se oren ut även om den går fram.

För min egen del har det nog handlat om att kunna rida sin häst i balans och att ha den framför skänklarna och inte bakom. Inte alltid så enkelt.....:crazy:

Mvh B

Senast ändrad av en moderator:

Som jag skrev; hästen "går inte fram ordentligt" och det känns och ser ut som om den går ojämnt. Min häst gör så. Är kollad av veterinär x flera och är inte halt. Så fort jag får honom att bjuda ordentligt så försvinner det. Det har tagit mig flera år att acceptera och förstå varför det blir så. Det är detta som en del kallar för "tygelhälta".

Men givetvis måste man ju undersöka sin häst om den fortsätter att kännas eller se oren ut även om den går fram.

För min egen del har det nog handlat om att kunna rida sin häst i balans och att ha den framför skänklarna och inte bakom. Inte alltid så enkelt.....:crazy:

Mvh B

Håller med dej!! Har samma fenomen med min kuse:crazy:

men vilken känsla när man äntligen fattat :d

B

Min 5-åring är alltid stel första fem minuterna när jag rider (ej halt), sen blir han fin och mjuk.
Dock visar han ibland minimal hälta om man longerar på hårt underlag (alltså sådant underlag som veterinärer har för att utreda hälta, jag tränar honom inte på hårt underlag).
Vi har nu provat att sko honom på ett mkt speciellt sätt för att se om det hjälper.
Hästen är positiv och glad och jobbar superfint. Det var han inte när han tidigare hade ett problem (strålbensbursan) som nu är behandlat.

Men när det är sådana här mariginella problem är det svårt att veta vad man ska tro. En klinikveterinär (välrenommerad) menar att han inte är halt utan bara överkänslig för hårda underlag. En annan veterinär (på annan klinik, också välrenommerad), menar att han måste ha något fel.
Det är alltid svårt att veta vad man ska tro. Hästen är röntgad i varenda led (även rygg) utan något och han reagerar inte på böjprov.
:crazy:

Ja,precis som min häst och man vet inte vad man ska tro. Iallafall så jobbar min häst också på positivt nu vilket han inte gjorde när han kliniskt var halt. Även om han ser oren ut i början :crazy:
Har också en mycket välrenomerad veterinär (landslagsvet) samt massör.
Kan tillägga att min häst också är s.k. känslig......även i andra situationer...precis som vi människor kan vara olika :o

Mvh B

Allt sitter ju inte i leder och skelett... det kan handla om rena muskulära problem som att dom inte hinner stärka och bygga upp sig för att man tar den unga hästen lite för hårt(Påstår INTE att så är fallet är, men det tål att tänkas på). Det tar upp till 48 timmar för musklerna att hämta sig efter ett rejält arbetspass men inte många låter hästen få den vilan. En ET eller massör...IR-terapi etc kan få såna låsningar att släppa. En stor hage som bjuder hästen mer rörelse av "egen maskin" är också något som hjälper den att hålla sig mjuk och fin.

Allt sitter ju inte i leder och skelett... det kan handla om rena muskulära problem som att dom inte hinner stärka och bygga upp sig för att man tar den unga hästen lite för hårt(Påstår INTE att så är fallet är, men det tål att tänkas på). Det tar upp till 48 timmar för musklerna att hämta sig efter ett rejält arbetspass men inte många låter hästen få den vilan. En ET eller massör...IR-terapi etc kan få såna låsningar att släppa. En stor hage som bjuder hästen mer rörelse av "egen maskin" är också något som hjälper den att hålla sig mjuk och fin.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Jag håller med!!

Nej, självklart sitter inte allt i leder och skelett, men man vill ju förvissa sig om att allt står rätt till där.
Hellre ett muskelproblem, det är ju oftast lättare att åtgärda.
P g a att han varit skadad så är han inte hårt tagen.
Igår var vi på vår första hårda träning (hans första på ett år) och tränaren tyckte att jag var för mesig och inte hade gått tillräckligt fort fram. :crazy:
När jag köpte honom i början av året så trodde jag att han bara hade en dåligt trav (men super galopp och super hopp, hopphäst alltså), det visade sig sedan att han hade överansträngning i strålbensbursan och till följd av detta kortat sitt steg och spänt ryggen. När han blev behandlad i bursan och ryggen var det som en helt ny häst. Bakbens och ryggaktivitet i traven, bättre galopp och ännu bättre språng. Och framför allt - en glad häst.
Till saken hör att dessa problem är ganska svåra att diagnosticera, den första veterinären vi var hos sade att han var halt på alla fyra och att det antagligen inte var så mycket att göra, vi kunde ju behandla men det skulle ta minst 1,5 år sade hon. Då han var ung och dessutom talangfull ville jag ha en second opinion - vilket var tur.
Det är därför man blir lite nojjig...

Jag förstår det och du ska absolut lyssna på hästen. Följ din magkänsla och strunta i tränaren i det fallet. Det finns andra tränare som förstår vitsen med att ta det lugnt med unghästen;)...särskilt då din haft problem.

Uteslut ev. problem först innan du begär mer av hästen och (inte att förglömma...) jobba för att hästen ska vara avslappnad i arbetet innan du går vidare...Lycka till!

Jovisst kan man gå för fort fram. Men det har inte jag gjort. Vi har mest vankat i skogen i sommar och först nu börjat rida för tränare en gång per vecka. Ngt som var lite kul var att jag bytte bett på den senaste lektionen från ett tredelat till ett rakt gummibett och vilken skillnad, inte ett tassigt steg.... undar vad det beror på, jag ska rida på ngn vecka till och ev ta ut ngn som får känna igenom henne ifall känslan sitter kvar. tack för alla era svar

Jovisst kan man gå för fort fram. Men det har inte jag gjort. Vi har mest vankat i skogen i sommar och först nu börjat rida för tränare en gång per vecka. Ngt som var lite kul var att jag bytte bett på den senaste lektionen från ett tredelat till ett rakt gummibett och vilken skillnad, inte ett tassigt steg.... undar vad det beror på, jag ska rida på ngn vecka till och ev ta ut ngn som får känna igenom henne ifall känslan sitter kvar. tack för alla era svar

En teori varför det känns jämnare på det raka - de allra flesta hästar tar MER stöd på ett rakt, många lite för mycket, och mer stöd = man kan låta matte hjälpa till/bära mer = går jämnare.

Så jag skulle inte riktigt våga anse problemet löst med rakt bett allena, för det KAN vara så att det bara maskerar problemen. Tyvärr.

Jag skulle kolla med equiatriker/liknande och klinik jag. Vis av erfarenheten från min unghäst.

Valacken hade förresten skum hälta som värmde ur, gick att 'rida bort' om man red på specifikt sätt eller satt ner på 'rätt' sittben (dvs bara det ena), och dessutom kom och gick lite. Inget att anmärka på vid hältutredning på klinik (och den dagen fanns såklart inte hältan), men fick en dos butta ändå utan resultat. Hovis hittade inget det kunde bero på heller och jag slet mitt hår och undrade om jag var inbillningssjuk. Equiatrikern konstaterade snedhet, den rättades och hältan var borta.

Så, en kombination av klinik och 'alternativare' är vad jag skulle köra på. Även om du tycker problemet är borta med det raka. Det är aldrig fel att kolla upp småttingarna när de ridits ett tag. Hellre få tag i saker när de är små, än låta det bli stora problem

När min pålle hade aktiv spatt kunde det värma ur efter en stund. Nu när spatten är vilande märks det nästan ingenting, nåt steg kanske.
Han går sen några år på lösdrift och är aldrig(peppar) halt pga spatten eller stel på morgonen längre.
Sen rider jag mest varannan dag i bästa fall för annars protesterar han. Han verkar behöva den viloperioden.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka