Hälta på böjprov, göra nu?

T

tilias

Har haft någon sorts travförsäkrning på min häst, men vi var nu tvungna att göra en rörelsekontroll för att få en ny försäkring. Hon visar inget under longering eller ridning, men visade ca 0,5 - 1 grad hälta på båda fram vid böjprov. Vet. sa att jag antingen kunde låta henne vila en månad och göra om det igen, men att hon trodde att det skulle bli samma resultat igen för att gamla travare ofta reagerar på böjprov. Vad skulle ni gjort? Hästen är 13 år gammal, går ganska lätt ridning och har inte visat hälta under hela sin livstid. Vet tyckte att jag ska fortsätta som vanligt, men vi kommer ju dock få en reservation för hälta på försäkringen. Tack!

Sv: Hälta på böjprov, göra nu?

Någon mer erfarenhet av detta?

alltså, säkert inte många som håller med mig nu. Men visar mina hästar (ja, jag har nästan enbart haft gamla travare) reaktion på ett böjprov så har jag alltid åkt till klinik med dom. Jag kan inte sitta och rida en häst som inte går igenom en bes med rent samvete men det är ju upp till dig

Ja herregud det är inte lätt att ta ställning gällande sånt här...:crazy:

Hade en travare, som fick problem i benen, hade 2 grader i tre leder, och höll på att behandla i 3 månader för inflammationer, han blev sedan frisk, men fick sen återfall igen, i den led där han hade pålagringar. Det var under 6 månader, iaf så bestämde vi oss för att ta bort honom för han skulle antagligen inte hålla, och det var en häst som inte skulle trivas som promenadhäst.

Jag skulle ha röntgat för att vara på säkra sidan, sen är det inget då, så skulle jag prova att rida.

Haltade hon under hela springsträckan när dom böjt? För vi har en 14åring (ridtravare) i stallet, och han visar en halv grad på båda fram vid böjprov, de första stegen. Men han har aldrig varit halt. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA