Hälta och konstiga knölar

Vita_N_6520

Trådstartare
Vår gamling har gått och blivit halt. Hon var inte alls villig att gå ur stallet och när hon skulle kliva ner för tröskeln (ett par dm neråt) så vek hon in baken lite kan man säga..
Vi travade henne på rakt spår och hon var ganska synligt halt, men inte sådär så hon inte kunde gå.
Såg nästan ut som att hon var lite småhalt överallt, men det syntes mest på ena bakbenet så det var lite svårt att avgöra. Hon är ju trots allt lite gammal och stel.

Kände igenom benen och det var som små knölar på varje ben (En/två på varje, störst på insidan), nästan som små gallor fast hårda.

Någon som har en aning om vad det kan vara för något?

Sv: Hälta och konstiga knölar

Ja det svaret hjälpte mycket. :grin: :angel:

Jag undrade vad ni trodde det kunde vara, inet vad ni tycker jag ska göra.
Givetvis kommer vet. kontaktas om det inte går över inom ett par dagar.

Skulle det kunna vara spatt och att det är spattknölar det du känner?

Hittade detta på nätet om just spatt:

"Spatt är en inflammation som sker långsamt. Vanligaste läget är hasens nedre, främre innerdel där det så småningom bildas en mindre eller större benpålagring - en s.k. spattknöl. Spatt är som regel dubbelsidig - d.v.s. sjukdomen uppträder på båda haserna samtidigt. Orsakerna kan vara överansträngning p.g.a. alltför hårt arbete. Bidragande orsaker kan också vara dålig uppfödning eller exteriörsfel. Sjukdomen är i sig är inte ärftlig - men anlagen för spatt kan nedärvas, d.v.s. dispotionen för spatt är ärftlig."

Kan till lägga som inte framgår av citatet att även ålder kan spela in som orsak. Men som tidigare svarat kontakta veterinär.

Tycker inte det låter så som min har det...
Det är inte vid hasen hon har det utan nere vid kotan (? jag och namnen på kroppsdelar fungerar inte ihop :p )
Hon är heller inte överansträngd på något sätt då..
Och exteriör o uppfödning borde väl inte utlösa något vid 23 års ålder? :p

Och exteriör o uppfödning borde väl inte utlösa något vid 23 års ålder?
Nej med de flesta hästar får ändå spattliknade symptom med stigande ålder p g a helt naturlig förslitning av leder och brosk.

Låter som fång eller anaplasma.

Hur menar du med knölar? Var?
Har den puls, ökad värme, feber....?

Typ såhär :p

24787985.jpg

Det är inget annat fel på henne än just hältan och knölarna. Vet inte ens om knölarna är orsaken då jag inte vet om de varit där innan.. :crazy:
Vad är anaplasma? :p

Masse: Men om det är förslitning, borde den inte bli lite överansträngd eller liknande då? Hästen har inte blivit mkt riden de senaste tre åren.. Bara väldigt lätt motion.

Knölarna hade försvunnit dagen efter. :confused:

Vet. har kontaktats och hon har fått smärtstillande (Och inflamationshämmande?).
Hon mådde bra efter det men såg lite sämre ut igår igen. Vet. ska komma ut imorgon igen.
Det skulle kunna vara fång, men varken vi el vet tycker redigt det ser ut som det.
Tycker nästan det ser ut som en kombination av fång och korsförlamning..
Och det finns ingenting som skulle kunna trigga igång fånget.. :confused:

Hon hade dock tydligen haft fång i våras (var utlånad då..) så det kan ju säkert vara något som återkommit isf.
Men det vore också konstigt om hon hade haft fång då eftersom hon gått i samma hage dygnet runt hela vintern. :confused:

Hästen är pigg och glad och äter som hon ska.
Ingen feber, ingen puls, inga varma hovar, reagerar inte på visitertången..
Kan det ändå vara troligt att det är fång?
Vad ska man göra om det inte går över? Vi vill ju helst inte transportera henne till kliniken när hon är sådär.. :crazy:

.
Och det finns ingenting som skulle kunna trigga igång fånget.. :confused:

Är du säker på det? Det finns ju massor av helt olika faktorer som är tänkbara som fångframkallande.

Hästen är pigg och glad och äter som hon ska.
Ingen feber, ingen puls, inga varma hovar, reagerar inte på visitertången..
Kan det ändå vara troligt att det är fång?

Min häst hade fång utan att det märktes. Det kan tydligen vara så.

Detta bara som svar på dina frågor.
Därmed menar jag inte att din häst har fång.

Hon har fått samma foder, gått i samma hage.

Det vore ju visserligen om magen störs på något sätt av att hon börjat stå inne om nätterna istället för ute i hagen?
De sista veckorna ute fick de fri tillgång på ensilage i hagen och åt upp en hel massa foder, såvitt vi vet så åt de bara av ensilaget på nätterna (gräset var fruset).

Om hästen får fång, kan den / är det vanligt att den får ont i hela kroppen?

Fruset gräs är ju en tänkbar anledning, byte av ensilagebal kanske en annan (nu tillhör jag inte de som tror att ensilage är livs farligt men man kan aldrig veta), omställning till att stå inne osv.

Det jobbiga med fång verkar ju vara just det - man vet aldrig. Nu tror jag egentligen bara på den första av de jag räknade upp.

Men det är ju inte ens säkert att det är fång.

Men ändå. Tycker det känns konstigt om hon skulle få fång efter 23år. :p
Men visst kan det vara så.
Får avvakta och se helt enkelt :(

Läste igenom en bit av fångtråden (Bara sissådär 20 sidor kvar :crazy: :angel: ) och kom in på sidan med foderränder / fångränder.
Enl. veterinären så hade hon haft fång i våras, då hon hade fångränder.
Men efter vad jag utläste där så var det snarare foderränder och inte fångränder. Ska ner och kolla igenom hovarna ordentligt sen.

OM det är så att hon hade fång för ett halvår sen så är det ju inte otroligt att det är fång igen dock.
Får hoppas att det är något annat (som går att behandla givetvis).
Inte så kul att stå sina ev sista år i grushagar. :(

Har varit på kliniken med pållen och hon har hovbensrotation på alla fyra, mest fram.
Var inte med till kliniken men syster sa att hon hade överproducerat kortison som orsakat fång eller liknande.

Enl. vet ska hon stå på sand i boxen och om hon inte blir bättre på 1-½ vecka så blir det kanske att ta bort henne :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar