Hälta, någon som vill brainstorma?

FT_ryttare

Trådstartare
Hästen som är 6 år kändes i slutet av juni lite stel o loj.
I samband med en tandkoll bad jag vet att känna igenom honom åt mig. I vanliga fall anlitas inte denna veterinär men tänkte ta två flugor i en smäll.

Vet böjde o hittade en liten reaktion lågt höger fram.
Då hästen varit fin i benen så valde jag att låta den vila istället för o spruta leden (denna vet älskar nämligen att spruta leder).
Sadeln var lite smal vid de här tillfället o jag hade jagat sadel ett tag. Så medan hästen fick sommarvila 4 veckor så köpte jag en ny sadel.

Red igång hästen o den böjdes igen ett par veckor in i igångsättningen utan reaktion. gjorde 2 tävlingar med helt ok resultat men inte med rätt känsla.
På böjt spår (höger varv)tyckte jag mig kunna se en liten rörelsestörning men fick inte medhåll av någon.

Beställde tid för ny koll hos en veterinär som jag litar mer på.
De drog ut på tiden då han bara har mottagning i närheten av mig en dag i veckan o är mkt anlitad.
Under denna väntan hölls hästen igång på halvfart.
Helt plötsligt märker jag av två gropar framme vid bogen, över biceps ungefär.
Som muskelförtvining.

veckan innan klinkbesöket hann jag inte rida ngt för jag jobbade en massa o hade tävling med ett par andra hästar.
Väl inne på kliniken så visar hästen en halv grads hälta, höger fram i höger
varv.
Ren på böjprov men när vi studerar den närmare så ser vi att hela bogbladet har tappat muskler. Spec precis bakom spinan/kammen på bogbladet.

Vi bedövar bort hov, ingen förbättring.
Bedövar bort kota o då springer hästen normalt.. men alltså ingen reaktion på böjprov.

Så summa summarum så behandlas kotan o han får gå på butta 10 dagar.

Jag kan dock inte släppa bogen.
Frågan är varför den tappar muskler på bogbladet?
Och om de var en ledinfl.. skulle den inte reagera på böjprov?

Sv: Hälta, någon som vill brainstorma?

Om hästen haft ont kanske den använt kroppen fel, felbelastat och därav minskat muskelmassa på bogen?

Anlita en massör som kan känna igenom musklerna om hästen snedbelastat, spänner sig och därav slutat använda bogmuskleraturen rätt?

hm. En låsning/ond muskel någonstans som gett en felbelastning på kotan och sen spridit sig till bogen?

Det var väl brainstorm du ville ha? Jag vet en häst som fick massa lustiga hältor osv men som egentligen bara handlade om spända, låsta muskler.

Helt rätt.. brainstorm är precis vad jag vill ha för jag känner mig rådvill.

Jag tror de började med sadeln som var för smal, han tappade lite muskler runt manken.
När jag red i den nya sadeln så musklade han upp sig runt manken igen men sen har han alltså tappat längs med hela bogbladet.

Min syster gick en massageutb för massa år sen o har inte varit aktiv massör på några år men hon har klämt på honom o kan inte hitta nå spec på honom.

Hovslagaren märker ingen skillnad på honom när hon lyfter benen.

Problemet med denna häst är att han har en hög smärttröskel o visar sällan om de gör ont.
Finns dåligt med "alternativa" behandlingsmänniskor här men ev kommer de en som kan kolla på honom om 1½ v. om de inte krockar med återbesöket på kliniken :S

Om hästen haft ont kanske den använt kroppen fel, felbelastat och därav minskat muskelmassa på bogen?

Kan mycket väl vara troligt säger jag som har en häst med diagnostiserad artros i SI-leden (han är något sned och artrosen sitter till höger i "leden") . Han är välmusklad bak där problemet sitter men har fått en något underutvecklad muskulatur vi manken på höger sida som en följdeffekt eftersom han inte arbetat liksidigt.

Problemet med denna häst är att han har en hög smärttröskel o visar sällan om de gör ont.

Just det där känner jag också igen och därför tog det ett tag innan jag fattade att något var fel. Numera har jag fått lära mig att vara hypersensitiv för att inte missa eventuella signaler på smärta.
Jag kan ofta reagera på när folk har hästar som "krånglar" och tänka: -Vad skönt, då vet dom iallafall att något är fel eftersom hästen tydligt talar om det. Har man hästar som du och jag så kan de gå alldeles för långt innan man upptäcker att den har ont.

Jag hoppas att du kommer få ett svar på vad det egentligen är som är fel och jag tycker du gör helt rätt i som fortsätter "leta".

Min visade liten hälta på böjt spår, mer som en liten rörelsestörning som jag såg ganska tydligt efter några varv men som vet hade mycket svårare att se eftersom det kom och gick efter hur hästen höll huvudet. Gick inte att böja fram men vid ultraljud förstod vi varför - det fanns pålagringar men på "fel" sida av leden, dvs hade vi böjt leden åt "fel" håll hade vi nog fått fram hälta.

Bedövningen av hoven (nerv på baksidan) tog ej bort hältan men däremot när vi bedövat kotan också. Pålagringen satt dock lägre (kronled) men enligt vet tog första bedövningen mest på baksidan av hoven så det var inte förrän den "krupit framåt" som den tog leden med pålagringar också, dvs lagom tills det var dags att kolla hälta efter bedövn av kotan.

Det var alltså inte helt självklart vart hästen var halt men vet klurade ett tag och fick en trolig början och det visade sig vara rätt. Som hästen rörde sig var vår bästa gissning något inne i hoven men det fanns saker som vi inte fick att stämma med det.

Glömde skriva att hästen var ren på röntgen o den röntgades från alla vinklar på de frambenet.

Det är därför jag tror att de sitter längre upp, för de finns liksom inget att ta på där nere..förutom att bedövningen tog bra förstås.

Förmodligen kan vi ha behandlat ett symptom och inte orsaken.

fortsättning följer :)

Brainstormar lite utifrån egna erfarenheter... Min dåvarande medryttarhäst visade välta på tre ben efter att ha gått med för trång sadel. Detta efter att hon hade musklade om sig efter att vi började rida för ny tränare. Hältan hade sitt ursprung i sadeltrycket över bogarna men visade sig sekindärt som hälta bak. Det är möjligt att din häst mycket riktigt musklade om sig med ny sadel men han kanske skulle behöva en ny igen efter detta? Att han helt enkelt växte ur den nya sadeln relativt fort?

Hoppas ni får ordning på det hela!
/em

Senast ändrad:

Idag har jag haft ut mina morbröder som båda är veterinärer på smådjur.
Den ena av dom böjde hästen ua under igångsättningen.

Eftersom jag varit inriktad på bogen hela tiden så bad jag dom titta ordentligt där.
dom hakade oxå upp sig på bogen o hittade en skada på biceps. Atrofi på muskeln o 2 gropar där de känns ärrvävnad.

Han som böjde tidigare i sommar var brydd över att han missat de förut men de har ju blivit sämre sista veckorna så jag förlät honom för de ;)

Nu är frågan hur man rehab-tränar skadade muskler..

någon som har tips på de?

Själv funderar jag på om man ska ultraljuda för o se så att muskeln är läkt o redo att börja tränas eller om man ska vänta..
Kommer en duktig massör/et nånting om en vecka så hon ska få ta en titt på honom då.

Rehabträna hästar har jag inte jättemycket erfarenhet av. Men den hästen jag nämnde tidigare i tråden som hade hälta pga muskelspänningar har tömkörts i lugn och ro på banan varvat med massör som håller koll på muskelstatusen.

Om du ska ultraljuda vet jag inte, kanske för säkerhetskull. Jag googlade Atrofi och där verkar det som att muskeln har gått tillbaka pga ej använts. Den bör ju då sättas i användning på ett hälsosamt sätt igen, tänker jag. Kanske höra med vetr. om du ska träna försiktigt (tömkörning tänker jag på då) eller om du ska låta hästen vila.

Inget med den nya sadeln som kan vara vajsing? (vet att du köpt väl anpassad sadel men tänkte på tillverkningsfel eller liknande som gör illa honom o därmed även snedbelastning?) A.M och L.M köpte en sprillans sadel men märkte efter ett tag att den var SNED!!
Som sagt, brainstorm.
Att första hältan berodde på överansträngning eller pga trång sadel...

Hoppas verkligen ni hittar anledningen till problemet och att det går att lösa! Många varma kramar!

Senast ändrad av en moderator:

De är nog något som pågått under en längre tid o de kan definitivt ha börjat med gamla sadeln.. men tvivlar på att den nya sadeln har ngt med de hela att göra.

Han kommer undersökas av en kvinna som ska vara väldigt duktig på muskler mm och även använder shock wave.
Sen är tid bokad på klinik på fredag för genomgång och förmodligen ultraljud.

Sabine i Ygsbo kör väl med värmekamera över hela kroppen eller har hon slutat? Så man får en bild av hans "temperaturer" (blodgenomströmning)
Ultraljud är ju bra för att kolla statusen på skadan och musklerna i fråga, men det blir väl bara lokalt på just den delen- många gånger är ju inte symptomen på samma ställe som problemet.

att C inte hittade något när hon masserade skulle jag inte ta allt för "hårt" ... Att syssla med muskler o kroppar har mkt med känsla att göra och ju mer man håller på ju känsligare blir man ju själv i händerna. Jag har gått till X antal massörer som alla sagt att jag inte är ett dugg sned ( o då red jag med ett hål längre på ena stiglädret för att fötterna skulle kännas jämna..) men kom tillsist till en annan som såg direkt att jag var vääääldigt sned ;)
Så en annan massör kanske känner direkt vad som är tokigt.
Men nu är det väl bara att invänta vad kommande undersökningar har att ge.

Fortsätter hålla tummarna!!

det är inte bara C som gått igenom honom utan även en från bollnäs som sägs vara duktig o behandlar i princip alla hopphästar i hela hälsingland, även dressyr o travhästar oxå naturligtvis ;)

Vi ska upp till dina trakter i början av veckan och köra shockwave.
Sabina vet jag inte hur de är med men har inte hört att hon håller på något ?!

På ultuna kommer han genomgå en fullständig undersökning, inte bara ultraljud.
Ultraljudet är som sagt bara för att kolla exakt var skadan sitter o i vilket läge skadan är i.. i behov av vila eller start med rehab.

Ja det förstod jag ju att han skulle genomgå ordentlig undersökning på Ultuna :)
Såg inte att du skrivit att den från bollnäs oxå klämt på honom ;)

Sabina körde med värmekamera förr på både folk o fä. Men hon kanske har slutat?? Var reportage om henne i Ljp för nått år sen. Spännande teknik men det "hjälper" ju inget utan är väl mer för att se var det kan finnas problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka