FT_ryttare
Trådstartare
Hästen som är 6 år kändes i slutet av juni lite stel o loj.
I samband med en tandkoll bad jag vet att känna igenom honom åt mig. I vanliga fall anlitas inte denna veterinär men tänkte ta två flugor i en smäll.
Vet böjde o hittade en liten reaktion lågt höger fram.
Då hästen varit fin i benen så valde jag att låta den vila istället för o spruta leden (denna vet älskar nämligen att spruta leder).
Sadeln var lite smal vid de här tillfället o jag hade jagat sadel ett tag. Så medan hästen fick sommarvila 4 veckor så köpte jag en ny sadel.
Red igång hästen o den böjdes igen ett par veckor in i igångsättningen utan reaktion. gjorde 2 tävlingar med helt ok resultat men inte med rätt känsla.
På böjt spår (höger varv)tyckte jag mig kunna se en liten rörelsestörning men fick inte medhåll av någon.
Beställde tid för ny koll hos en veterinär som jag litar mer på.
De drog ut på tiden då han bara har mottagning i närheten av mig en dag i veckan o är mkt anlitad.
Under denna väntan hölls hästen igång på halvfart.
Helt plötsligt märker jag av två gropar framme vid bogen, över biceps ungefär.
Som muskelförtvining.
veckan innan klinkbesöket hann jag inte rida ngt för jag jobbade en massa o hade tävling med ett par andra hästar.
Väl inne på kliniken så visar hästen en halv grads hälta, höger fram i höger
varv.
Ren på böjprov men när vi studerar den närmare så ser vi att hela bogbladet har tappat muskler. Spec precis bakom spinan/kammen på bogbladet.
Vi bedövar bort hov, ingen förbättring.
Bedövar bort kota o då springer hästen normalt.. men alltså ingen reaktion på böjprov.
Så summa summarum så behandlas kotan o han får gå på butta 10 dagar.
Jag kan dock inte släppa bogen.
Frågan är varför den tappar muskler på bogbladet?
Och om de var en ledinfl.. skulle den inte reagera på böjprov?
I samband med en tandkoll bad jag vet att känna igenom honom åt mig. I vanliga fall anlitas inte denna veterinär men tänkte ta två flugor i en smäll.
Vet böjde o hittade en liten reaktion lågt höger fram.
Då hästen varit fin i benen så valde jag att låta den vila istället för o spruta leden (denna vet älskar nämligen att spruta leder).
Sadeln var lite smal vid de här tillfället o jag hade jagat sadel ett tag. Så medan hästen fick sommarvila 4 veckor så köpte jag en ny sadel.
Red igång hästen o den böjdes igen ett par veckor in i igångsättningen utan reaktion. gjorde 2 tävlingar med helt ok resultat men inte med rätt känsla.
På böjt spår (höger varv)tyckte jag mig kunna se en liten rörelsestörning men fick inte medhåll av någon.
Beställde tid för ny koll hos en veterinär som jag litar mer på.
De drog ut på tiden då han bara har mottagning i närheten av mig en dag i veckan o är mkt anlitad.
Under denna väntan hölls hästen igång på halvfart.
Helt plötsligt märker jag av två gropar framme vid bogen, över biceps ungefär.
Som muskelförtvining.
veckan innan klinkbesöket hann jag inte rida ngt för jag jobbade en massa o hade tävling med ett par andra hästar.
Väl inne på kliniken så visar hästen en halv grads hälta, höger fram i höger
varv.
Ren på böjprov men när vi studerar den närmare så ser vi att hela bogbladet har tappat muskler. Spec precis bakom spinan/kammen på bogbladet.
Vi bedövar bort hov, ingen förbättring.
Bedövar bort kota o då springer hästen normalt.. men alltså ingen reaktion på böjprov.
Så summa summarum så behandlas kotan o han får gå på butta 10 dagar.
Jag kan dock inte släppa bogen.
Frågan är varför den tappar muskler på bogbladet?
Och om de var en ledinfl.. skulle den inte reagera på böjprov?