Sv: Hälta...kotledsinflamation?
Cecely skrev:
Min häst belv halt för ca 3 veckor sedan, eftersom jag trodde att det var hovslagarn som gjort fel så har jag ännu inte tat ut en vet. och efter 2 veckor var hon inte hallt längre. Men igår så var hon hallt igen...Hon är inte varm eller svullen och bara hallt vid belastning. En kompis hade sin polle nere på klinik igår för ung samma problem och det visade sig vara kotledsinflamation. Kan det vara det min har? Vad är kotledsinflammation egentligen? Kan det orsakas av ryggproblem, felbelastning (hört det nånstans)?
Hälta är ju inte en sjukdom i sig, utan ett tecken på att hästen har ont någonstans. Smärtan kan komma från benet, eller någonstans högre upp.
Själv brukar jag, om några av våra hästar blir lindrigt halta, och det inte finns något synligt fel som sår, svullnad eller värme, vila hästen 2-3 dagar och hela tiden hålla koll. Blir hästen stadigt bättre så var det nog bara något tillfälligt, men om inte hältan ger med sig eller blir värre: Ta ut veterinär!
Vid minsta tveksamhet - Ta ut veterinär!
Så har vi ledinflammationer. Finns massor att läsa om detta här på forumet, men jag tar det snabbt:
En ledinflammation är in icke-bakteriell inflammation som uppstår efter en överbelastning av leden. Överbelastningen kan ha funnits länge eller kortare, svårt att veta.
Att en häst överbelastar ett eller flera ben kan bero på många saker, och det är här problemen börjar! Tar man inte reda på orsaken och rättar till den, så kommer hästen med största sannorlikhet att få tillbaka inflammationen efter behandling eftersom grundproblemet finns kvar.
Några vanliga orsaker, ensidig träniing, spänningar i muskulaturen som innebär ett felaktigt rörelsemönster, skoning, dåligt passande sadlar mm.
Det är också vanligt att hästar får överansträngingar när dom byter ägare/ryttare. Det behöver inte vara att hästen rids/skos fel, men den rids skos annorlunda.
Vanligaste behandlingen av ledinflammationer är att hästen injeceras med cortison i leden. Detta häver inflammationen ganska snabbt och hästen blir smärtfri. Räkna dock med flera veckors konvalecens med försiktig igångsättning.
Jag kommer i fortsättningen ta hästen till klinik om den skall sprutas i led så att behandlingen kan ske under så sterila förhållanden som möjligt. Det finns alltid en risk att man vid injecering får med mikroorganismer i i leden som kan leda till en infektion, och det är inte roligt!
Hoppas detta är till hjälp och lycka till!