Hälta - hur länge avvakta?

MiniLi

Trådstartare
Ila blev helt plötsligt rejält halt idag på kvällen. Ena stunden satt hon lugnt och vilade i vardagsrummet och i nästa sekund hoppade hon omkring på tre ben.
Det har alltså inte varit någon form av "olycka" i anslutning till att hon började halta. Inga sår, men hon ömmar när jag böjer tåleden.

Nu växlar hon mellan att gå haltandes på alla fyra och att hoppa på tre ben. När hon står still har hon den onda tassen i marken men hon stödjer inte på den ordentligt.

Jag är aningens hysterisk när det gäller skador och sjukdomar på hundarna, och min första tanke var att ringa veterinär direkt. Lugnade dock ner mig lite och bestämde mig för att avvakta iallafall tills imorgon.
Men frågan är vad som är rimligt? Ringa direkt imorgon eller avvakta någon/några dagar för att se hur det utvecklas?

Jag har under en period haft orimligt höga veterinärkostnader eftersom jag oftast åker till veterinären för minsta lilla. Försöker hitta ett lite mer avslappnat förhållningssätt men känner mig ganska osäker på min egen bedömning.
Sen Alice dog för några år sedan upplevs minsta lilla grej som en möjlig katastrof. Diffusa skador gör mig rejält orolig..
Som förklaring till varför jag söker buke-råd istället för att ringa vet med en gång ;)

Sv: Hälta - hur länge avvakta?

Det låter ju inte som något direkt livshotande, så jag hade definitivt avvaktat till i morgon, säkert en dag till om det inte blir värre.

Vet du om du kom åt klon när du böjde på tån? Kan vara klon som ömmar.

Det finns ett litet ben i tårna som motsvarar vårt sesamben. Om det får sig en törn så haltar hunden. Benet är så litet så man ser inte på röntgen om det är spricka (sa vetten iaf till en kompis) utan man klämmer på tårna. Man gör i så fall inget åt det, ska självläka och det kan ta ett par månader.

Jag hade väntat ett par dar om inte det blir värre. En av mina haltade i somras, 3 timmar senare var allt ok igen.

Jag avvaktar några dagar om inte hunden verkar ha väldigt ont. Det är ju lite beroende på hund också, hur känsliga de är för smärtor. Min ena är väldigt rädd om sig och haltar "lite extra" utan att det behöver vara något annat än ett blåmärke typ, medan gamla vovven bara haltade om han hade ont på riktigt.

Hade det varit min hund så hade jag ringt direkt imorgon och bokat tid för undersökning någon dag senare och sedan avbokat tiden om det blev bättre. Tråkigt att åka in akut och åka på akutavgift bara för att man väljer att vänta några dagar OM det inte blir bättre.

Det hela beror ju på hur hunden är. Är den ganska så oberörd och jag inte misstänker att något skulle vara brutet så avvaktar jag några dagar.

Du kan ju ringa och prata med veterinären om du är väldigt orolig.

Om hon varit helt haltfri för att plötsligt börja halta uran någon anledning så skulle det kunna vara någon nerv som kommit i kläm.

Eftersom hunden reagerar vid provokation så hade jag, om det varit min hund, kollat upp det direkt. Hältan i tån kan försvinna betydligt tidigare än vad tassen bör belastas och av det skälet skulle jag vilja ta reda på vad hältan beror på. Jag känner tyvärr allt för många människor som ångrar att de negligerade vad som verkade vara en liten blessyr och som nu har hundar med artros i tårna, ärrbildningar i muskler osv.

Hade Ila varit en stillsam sällskapshund hade du säkert kunnat avvakta, men hon är ju en aktivt hund som tränas och belastas mycket. :)

Delvis KL

Idag på morgonen har jag inte sett någon hälta alls. Ska känna och klämma och troligen konsultera veterinär för att höra vad de säger.
Konstig hälta verkligen.. Från ingenstans och sen bara borta O_o

Delvis KL

Idag på morgonen har jag inte sett någon hälta alls. Ska känna och klämma och troligen konsultera veterinär för att höra vad de säger.
Konstig hälta verkligen.. Från ingenstans och sen bara borta O_o

Inga sena höstkryp inomhus ?
Min ena såg ut som hon hade fått korsbandet avslitet för lite sen efter en minut i trädgården. Ena bakbenet bara dinglade och hunden var otroligt ynklig med svullen tass. Efter en timma var hon helt plötsligt som vanligt igen och jag hittade den döda humlan:D

Om man inte kan se något misstänkt så skulle jag avvakta minst ett dygn. Såg jag INGEN förbättring alls hade jag kanske ringt vet då, lite beroende på HUR halt hunden är. Är det totalt blockhalt efter ett dygn hade jag ringt vet. Annars hade jag avvaktat ett dygn till. Men man får följa sin magkänsla.

Gick hältan över hade jag inte kontaktat. Det kan troligen ha varit en stukning eller nåt annat ofarligt. Men återkom hältan hade jag åkt in.

Det är ganska vanligt att de överdriver sina hältor när de gjort sig illa tycker jag. När de väl sovit på saken brukar de ha glömt alltihop om inte redan innan.

Inte vad jag kunnat hitta iallafall ;)

KL

Igår reagerade hon inte alls när jag böjde leden. Ringde ändå veterinär för att rådfråga, de uppmanade till några lugna dagar och att jag skulle återkomma om hältan dyker upp igen.
Tåartros nämndes, samtidigt som vet tyckte att hon var för ung för att det ska kännas rimligt..

Nu hoppas jag bara att hon håller sig fortsatt ohalt :)

Har hon varit halt flera gånger på samma ben? Annars tycker jag nog att du överreagerar ;). Jag haltar också till och från pga smällar på benet, feltramp o dyl, inte springer jag till läkaren för det? Har lite samma filosofi när det gäller hundarna. Stor smärta, ihållande eller återkommande hälta, det blir veterinärbesök. Resten avvaktar jag med.

Eh nej hon har nog typ aldrig varit halt förutom när hon haft sönder en trampdyna eller den gången hon blev attackerad av en elak schäfer..

Ja alltså jag har ganska svårt för det här med när hundarna skadade. Överdriven/hysterisk/överbeskyddande är lite sån jag är (har blivit) :o

Liknande trådar

Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 317
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 984
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Inte mycket till diskussionstråd men jag vill kolla om någon kan råda mig till hur jag ska göra. Jag har en shetland sheepdog på 8...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka