Hälta hos hund

linnsan

Trådstartare
Min schäferhane började ju halta när han var 6 månader. Det röntgades och visade sig vara panosteit på rörbenen, alltså inte i lederna. Det har också vandrat runt precis som panosteit brukar. Han har till och från fått detta egentligen utan någon yttre påverkan. Ibland har det varit när vi tagit det lugnare en period och ibland när vi tränat hårdare och ibland "mittemellan".

Vid två tillfällen när vi har tränat hårdare nu på senare tid har han på kvällen (någon timme efter träning) pipit till när han gått upp i soffa och säng. Det har varit över på morgonen och det har inte heller varit någon märkbar hälta. Då verkar det som att det suttit i överärmen. Då det är när han hävt sig upp.

För ett par dagar sedan så fick han ont på vänster lårben igen, på samma stället som panosteiten sitter. Frågan är hur normalt det är att en hund som är över 2 år (född maj 2010) får det? Jag känner framförallt att något inte stämmer eftersom att han har haft ont efter ansträngande träning. Men även panosteiten (om det nu är det) känns överdriven. Norocarp som han fått har hjälpt jättebra, han har gått från att inte sätta ner tassen på backen till att gå runt med knapp hälta på bara någon timme.

Men tankarna vandrar ju självklart iväg mot allvarliga saker. Jag har trots allt en hund som är tålig fysiskt så kanske han har småont hela tiden? Jag tycker ju ibland att han kan vara lite "lat" när vi tränar, han kanske har haft ont?

Känner bara att såhär kan det ju inte fortsätta. Även om norocarpen hjälper så han är så gott som bra dagen efter så får man ju ta det lugnt i några dagar. Han är ju även en hund som behöver arbeta för att må bra.

Någon som har en tanke på vad det kan vara? Någon som varit med om liknande?

Ska ringa till jönköping imorgon om tid hos deras ortoped. Så får man väl hoppas på att det är något ickeallvarligt och som läker snart.

Han är friröntgad i både höft och armbågsleder.
 
Sv: Hälta hos hund

Min förra unghund fick den diagnosen panostit utan röntgenkoll, men senare röntgen visade mkt grava HD, patella samt ED fel runtom å dessutom i ryggslutet. Fick avliva honom en månad efter första diagnostillfället då han skulle få genomgå 2 års rehab, konvalescens osv. Det var inget alternativ för min unghund så han fick lämna mig alltför tidigt!
Röntga hunden för säkerhets skull igen å hos annan veterinär lr be om ett andra utlåtande. På min hund togs det 3 plåtar per ben/rygg runtom och detta satt så att de fick rotera benen utåt åt sidan för att se bättre på röntgen. Nu behöver det inte vara så för din hund men kolla igen för säkerhets skull. (Min förra hund svarade bra på Metacam men började värka igenom detta ca 1 vecka in i behandlingen.
Lycka till
 
Sv: Hälta hos hund

Började lägga märke till hans smärta då han pep till vid resning ur liggande ställning, och efter aktivitet-vila å därefter han reste på sig då det knäppte konstigt om hans ben å han gnällde till i mellanåt
 
Sv: Hälta hos hund

Är det SKK som har läst av röntgen av höfter och armbågar och hunden har höfter A eller B samt armbågar UA så bör det vara OK. Om det är röntgande veterinär som har gett ett utlåtande så kanske man bör röntga om.

Patella röntgar man normalt inte. I alla fall inte på små raser som får undersökningsresultatet infört på SKK Hunddata. Det är vissa veterinärer som är certifierade att göra undersökningen och den består i att veterinären känner på knäleden om den kan hoppa ur sitt läge på något sätt. Antingen är det UA eller så är det olika svårighetsgrader beroende på hur lätt leden hoppar ur och tillbaks och så anges det även vilket håll den hoppar ur på.

Jag minns att vi hade en schäferhane som gick kurs här på BK för många år sedan. Han haltade än på det ena benet än på det andra, tror det gick runt på alla 4 benen. Då (för cirka 20-25 år sedan) kallade deras veterinär det för växtvärk. Om det verkligen var det eller något helt annat fick jag aldrig reda på eftersom familjen flyttade på sommaren efter de hade gått valpkursen. Han var nog 6-7 månader när det startade. Han var stor för sin ålder, om det kan ha någon betydelse. Hans ägare fick ingen bra kontakt med honom i träningen, han flängde mest runt i kopplet, annars var han snäll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 662
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp