Halta fårskallar

ameo

Trådstartare
Moderator
I höst har flera av mina fårskallar varit halta :crazy:
Den första hittade jag ett sår på, precis ovanför klöven. Efter rengöring tog de några dagar till, sen blev hon bra.
Nästa fårskalle ville inte stödja på ena bakbenet. Flocken togs in igen så jag kunde fånga in och undersöka. Hade dock inte möjlighet att kolla förrän morgonen efter - de togs in på kvällen. Och då hittade jag ingenting alls! Inga sår, ingen svullnad, möjligen någon värme men inget alarmerande. Fortfarande halt men inte riktigt lika mkt och nån dag senare var hon bra igen.
Idag har jag plockat in hela gänget IGEN :crazy: pga halt fårskalle. en här gången en tacka som inte ville stödja alls på ena frambenet. Infångad och undersökt - jag hittar absolut INGENTING som skulle kunna orsaka smärtan. Benet är helt, senorna känns hela och fina, klövspalten är hel och ren och klövarna verkade för bara några veckor sen. Provade även att vrida klövhalvan litegrann = kolla om klövbensfraktur. (man gör så på kor, jag förutsätter att får reagerar likadant??) Även denna går bättre inne (på fjolårsbädden, som vi inte ännu hunnit köra ut :o ).
Vad gör NI när era får blir halta på detta vis?
De råd jag fått vid rådfrågning av mer kunniga har varit att avvakta några dagar och se hur det utvecklas. Och hittills har det jku gått bra, men det är ju vansinnigt frustrerande att de blir halta ett efter ett... :crazy:

Sv: Halta fårskallar

du vill inte veta vad jag gör med mina halta fårskallar för då anmäler någon mig men jag tar risken.

jag gör så här:

:angel:

och tittar åt ett annat håll. Hittills har det räckt. :devil:

*fnissar*
Jag undersöker i alla fall OM jag kan hitta nån orsak till att de haltar...
Det vore ju klart synd om någon halt stackare har brutit benet eller nåt. (då åker man väl till djursjukhuset och opererar, va? ;) :p )

he he, nä då ringer man till grannen med Bössan...
"Livet på Landet" vet du - Äta eller Ätas

Klövspalt kanske??
Har haft ett par som fått det men en vecka med penicillin så.

Ti_Ti

Klövspalt är väl i alla fall mellanrummet mellan klövarna?
Menar du nån infektion däremellan så har hon inte det, för där är helt friskt...
Har varit och släppt ut dem nu och hon är fortfarande lika halt, stödjer inte alls på benet. Nu får hon gå ute idag så tar jag in dem i kväll igen. Ska kolla då om det kan vara bogbladet som är av, eller nåt, det såg lite mystiskt ut där när hon lyfte på benet och sprang ut på de andra tre... Hon är tyvärr inte så tam att jag kan komma åt henne ute.

Klövröta har ju upptäckts på får i sverige nyligen läste jag på någon löpsedel häromdagen.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
708
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 400
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama