Hälta eller rörelsestörning?

molnskimmer

Trådstartare
Har varit inne med min ponny på kliniken två gånger pga. problem med andingen. Nu senaste gången vi var inne så var luftrören mycket bättre men istället visade det sig att hon var lite halt på ett framben.

Vid longering syntes det tydligt när vi började för att sedan avta, när hon longerats ett tag så var hon ungefär 0,5 grad halt. Det var ingen skillnad när hon böjdes och inte heller när de bedövade hov och kota.

När min tränare fick höra att hon var halt så gissade hon direkt vilket framben det var och hon sa att det inte var att hon var allt utan att hon hade en rörelsestörning och alltid rört sig så. Detta på grund av att hästen ofta lägger ut bogen på motsatt sida och då överbelastar det här frambenet.

När de andra i stallet hörde det så tyckte de inte att jag skulle åka in med henne igen utan börja rida igång henne (hon var vilat ett tag pga. luftrörsproblemen). Jag själv känner att jag skulle nästan vilja åka in och kolla upp det så man är säker på att det inte är något utan att det är som tränaren säger. Min veterinär jobbar inte förens på onsdag så jag får vänta med att ringa in tills då. Har inte lust att byta veterinär då jag inte haft så bra erfarenheter av de andra.

Hur skulle ni ha gjort?
Börjat rida igång hästen eller åkt in till kliniken igen?

Sv: Hälta eller rörelsestörning?

Jag hade nog ifl ringt till "vet" och frågat vad h*n tror och tycker.

Jag har själv en häst med en rörlighetstörning på VB och hälta på HB
Men rörlighetstörningen blir bättre när vi arbetar än när vi vilar hästen.

Ja alltså har hästen gått på ett felaktigt sätt en tid blir det lätt överbelastningar.
Om du tränar mycket på att få en jämn böjning i hästen på volter och att flytta över vikten även på andra benet kan du iaf. förebygga att det blir värre. Hästar ÄR oliksidiga och det tar ett bra tag att få dom liksidiga, men träna mycket på böjt pår så är det lättare att få kontroll på hästens kropp. På rakt spår går 99,9% av alla hästar mer eller mindre felböjd i ryggen/kroppen även om det kan vara så lite att det inte syns eller känns.

Fast om det är en överbelastning är det ju ingen rörelsestörning...då är det ju en hälta...om det dessutom syns på böjprov och liknande skulle jag defintivt säga att det är en hälta.
Min häst har vad veterinären definierar som en rörelsestörning, han har inga reaktioner alls på böjprov eller genomkänning, men han går lite skumt på böjt spår. Dvs han har inte ont utan går konstigt, det är hur jag tycker en rörelsestörning är.

Jag skulle lyssna på veterinären. Säger han/hon att det är en hälta eller en rörelsestörning? Du kanske inte beöver åka in igen utan kan ringa och fråga.

Men det syntes ingenting alls på böjprov.

Veterinären tyckte att vi skulle avvakta sist vi var inne men hon var lite inne på att det kanske kunde röra sig om en rörelsestörning.

Jag kommer ringa till veterinären på Onsdag när hon jobbar, vill inte prata med någon annan veterinär som inte sett henne utan väntar då heller. :)

Då tolkade jag dig fel, du skrev att hästen var 0,5 grad halt efter longering och att det inte var någon skillnad efter böjprov och bedövning. Det tolkade jag som att hältan fanns kvar vid böjprov m.m.

Ser man inget vid proven kan det ju mycket väl vara en rörelsestörning, Fast jag tycker ändå att det låter lite skumt att en rörelsestörning skulle uppkomma av överbelastning.

Bubbla skrev:
Ser man inget vid proven kan det ju mycket väl vara en rörelsestörning, Fast jag tycker ändå att det låter lite skumt att en rörelsestörning skulle uppkomma av överbelastning.
Tyvär inte ovanligt alls=(

Fast då borde ju hästen ha ont och då är det ju ingen rörelsestörning???

Var nog jag som uttryckte mig lite luddigt kanske.
Men iaf så var det bara på böjt spår som det syntes något.

Men veterinären jobbar imorgon så jag tar och ringer in då. Ska prata med tränaren idag också, så jag får höra direkt vad hon säger. Det jag vet nu var det tjejen som tävlar min häst som berättade. Aja, bara och vänta och se. :)

hästen får en lite överbelastning. Hästar är smart djur och försöker då minska belastningen där överbelastninen skett. Händer det här med en mindre överbelastning och hästen inte presterar något bheöver det inte hända så mycket, överbelastningen läker och det blir inte så många följdeffekter.
Om man däremot rider/kör eller ber hästen utföra något när den går och avlastar en kroppsdel så blir det ofta fökljdefekter. Efter som hästen är så bra på att avlasta så behöver själva överbelastningen i sig inte göra ont.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama