Grålly

Trådstartare
Min häst är halt, har vart det i 2 dagar nu. När hon kom var hon verkad alldeles för lite, av en "självlärd" hovslagare. Vi såg direkt att det var för lite och ringde en riktig hovslagare. Han sa att det är bara att fila till de så dom inte är "vassa". Vi gjorde det. Vi har satt ihop henne och en shettis, som min kompis hyr. Dom är som handen i handsken. Sen satte vi dom två ihop med ett sto, en lite dominant häst. Jag har inte sett det själv, men min vän sa att Grålly, (min häst), blivit sparkad av henne på bogen. Och nu haltar hon lite. Ibland ingenting och ibland ganska mycket. Jag har känt på hoven, den är inte varm. Benet har hon inte ont i. Hon har en spricka i hoven så jag trodde det var det. Men nu kom jag på att det kanske var efter sparken som hon har ont! Vi ska inte sätta ihop dom med det dominanta stoet nu, vi ska låta henne stå med shettisen. Måste jag oroa mig, eller är hon kanske bara öm? Tacksam för svar så fort som möjligt! / Ellen

Sv: Halt..

Hon kanske har sträckt sig i samband med det?
Det kan också mkt väl bero på hovarna, själv skulle jag ju aldrig ge mig på att fila när man inte ens är utb :crazy:

Det är klart att hästen kan bli halt av en spark! Du måste försöka ta reda på vart sparken tog, och om det var bara en "fjutt" eller en riktig tjottablängare. Hästar kan sparka varandra rätt hårt utan att det blir riktiga skador av det, men tar det på lite fel ställe kan samma spark både orsaka muskelskador och krossa skelettdelar. Ta hjälp av någon erfaren och leta svullnader, värme och stelhet. Hittar ni inget och det inte går över så måste du kontakta veterinär. Det är rätt svårt att säga något om vad din häst är halt av via internet! Lycka till!

Fröken_Skåne skrev:
Hon kanske har sträckt sig i samband med det?
Det kan också mkt väl bero på hovarna, själv skulle jag ju aldrig ge mig på att fila när man inte ens är utb :crazy:

raspa kanter är väl ingen fara även om man inte är utbildad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar