E

Elite

Häst som är halt på volt men det syns ingen hälta annars?

Han springer på som vanligt både i ridning å i hagen men så fort vi ska rida på volt så blir han halt, vad kan de bero på? :confused:

Dubbelsidig hälta eller att han kanske är stel i ena sidan, kanske bogen, så att han inte kan sträcka ut utsidan så mycket som behövs på en volt. Då kan han inte ta så långa steg med ytterbenen som behövs. Små hältor är ju lättare att se på böjt spår också.

Han kan vara tygelhalt också, alltså att ryttaren på ett eller annat sätt gör så att han inte kan jobba ordentligt genom kroppen.

Kan det inte oxå vara nån typ av hälta som bara visar sig vid en viss belastning??
När den springer vanligt så kanske den kan springa på ett sätt så att det inte gör ont..
Men på volten kanske inte hästen kan "komma från " det onda..För att det belastar och svårt att avlasta det benet på volten.. :confused:
...*funderar vidare*..

ingen aning.... vet att vi hade ett sto när jag var liten som inte kunde gå på böjda spår(blev halt)
fick bara rida rakt fram i skog o mark.

Kan bero på dubbelsidig hälta fram! Låt en veterinär kolla hästen (böjprov + kolla då hästen longeras/rids på böjt spår). Kolla upp detta så snart som möjligt, dubbelsidigt halta hästar kan vara väldigt illa däran innan hältan upptäcks över huvudtaget och får de gå med problemen tillräckligt länge kan det bli kroniskt (pålagringar osv).

Tycker som ylvalill, beställ tid på klinik för en hältutredning. (Du kan ju vänta en vecka först och se om det går över av sig själv). När man gör hältutredning använder man sig ofta av just böjt spår eftersom hältan blir mer framträdande.

Hoppas hästen snart blir frisk!

Sv: Halt?!

Hei

Jeg har også en hest som har vært halt på volte, spesielt på høgre hand. Jeg har prøvd forskjellig behandling siden april, men ingen ting hjelper. Hvordan går det med hesten din Elite? Fant du noen behandling?

Hilsen Ina og Anastasia fra Norge

Eftersom en häst som går på en volt belastar innersidan så sitter oftast skadan på innersidan. På rakt spår kan hästen avlasta på det andra benet.

Har hatt hesten til dyrlegen og sprutet henne två gonger i kotled och knær. Hun ble bøyd opp og gikk rent rakt frem. Men like halt er hun på volte i trav. :confused:

Att spruta brukar göra ont värre många ggr. Åk till klinik (förtrinnvis en annan, eftersom dom verkar vara slarviga på stället du varit) och LONGERA hästen!!

Sen ska du tänka på att det kanske inte sitter i benen, det kan vara i bogen eller ryggen. Vanliga veterinärer verkar ha svårt att se hela hästen, dom har tyvärr en tendens att bara se från knäna och ner..... Låt en equiterapeut kolla på henne. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30