Halt vid böjprov...erfarenhet av detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Benzon_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 137
B

Benzon_lover

Vid besiktning av min ponny, för ca 6 veckor sedan, visades det att han hade en 2gradig hälta på vänster bak. Inga synbara tecken vid rörelse innan böjprovet och 10min efter, ingen värme och ingen svullnad vid besiktningen men väl dagen efter.
Hältutredning gjordes på klinik och "hältan" lokaliserades till hasleden men inget synbart på röntgen. Diagnosen blev inflammation och han behandlades med kortison. Vila med skrittpromenader i två veckor, därefter två veckor med inslag av trav och sjätte veckan reds han ungefär som vanligt, dock ej hoppning. Inga som helst tecken på avlastning eller annat obehag men däremot har vilan fått honom mer motiverad och han går mycket fint och är lätt på foten...Ändå visade han även vid återbesöket, nu 6 veckor senare, en 2 gradig hälta! Veterinären ville ge en kortisonspruta till men då jag är lite skeptisk till att ge kortison i tid och otid får han nu i stället antiinflamatorisk medicin och skall dessutom vila med promenader i en mån.
Ponnyn har aldrig visat några tecken på hälta tidigare så jag förstår ingeting och det känns jättemärkligt att han skall stå i en månad till då han verkar helt frisk och att jag inte på något sätt själv kan bedömma om han blir bättre då han redan nu verkar vara hur bra som helst!...Är detta ett vanligt fenomnen? Vad gjorde ni i så fall?

Sv: Halt vid böjprov...erfarenhet av detta?

Någon som har varit med om nåt liknande och hur behandlade ni hästen då? Blev hästen bra?

Har precis skaffat en häst som inte är helt fräsch. vet på klinik hittar inte felet... Vid första besök halt 3/4 ben 1 grad, behandlad kotled bfram. vid återbesök endast halt vf. (1grad) hältan släcks vid bedövning från kota och ner i hoven. behandlas med cortison i blodet. Vid tredje besök ff halt 1 grad, behandlas i kot och hovled.

vid första besök röntgades ryggen ua, framben ua och hovarna ua. Vf ultrljudades med lite vätska nere vid senan vid karleden...

Tog ut en ET som berättar att hon är sned i ryggen och svag i hb. väntar nu på att komma på återbesök till en annan veterinär som samarbetar med kiropraktor. den tidigare vet såg inget att behandla mer och ville döma ut den. Smart att köpa eller ej det må va men samvetet skulle aldrig ha klarat att skicka pärlan till himlen utan att veta vad hältan beror på. Mitt råd byt veterinär och få en annan bedömning, fyra ögon bättre än två.

tyvärr var pärlan tydligt halt idag.. har longerat för att hålla magen igång det var nog inte så smart... Lycka till med din ponny!

Att hästar går bra i ridningen trots att de har ont är inget tyvärr inte ovanligt. Hästen är ju ett bytesdjur, och de bytesdjur som visar att de är skadade blir middagsmat för rovdjuren, så det ligger djupt rotat hos hästar att inte visa smärta, även om detta varierar hos individerna.

Man kan ibland hitta att de börjar vägra på hinder, börjar skjuta ut bogar mer, inte vill ta i lika mycket med ena bak, men inte alltid. En duktig massör/kiropraktor osv kan ofta hitta muskelspänningar, låsningar, att muskler inte är lika stora på båda sidorna. Men att kunna skilja "vanlig" snedhet från sånt som ger hälta är vad jag vet ingen exakt vetenskap, utan sånt vi hästägare grubblar på under sömnlösa nätter...

Jag kan tyvärr ge många exempel på hästar som har hoppat utmärkt eller blivit placerade på dressyrtävlingar, och som någon/några dagar senare har visat sig ha rejäl ledinflammation på ett eller flera ben.

Om du som ryttare känner din häst väl, och tycker att du även om du vet att hästen är halt inte kan hitta något annat som tyder på det i ridningen, så kan du ju alltid åka till en annan klinik. Det förekommer att veterinärer gör missbedömningar, även om det väl inte är vanligt.
Men jag skulle inte ridit som vanligt, utan antingen fortsatt enligt vad din nuvarande veterinär tycker, eller bytt till en annan klinik.
Om det är en ledinflammation, så kan det ge pålagringar om man fortsätter rida utan att behandla, förutom att det etiskt inte är ok.
Om man har letat häst så är det inget ovanligt att de inte går igenom, och ägaren säger ofta att det inte kan stämma och vägrar tro på kliniken, då hästen aldrig visat hälta.

Hoppas mina tankar kan vara till någon nytta i dina funderingar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto på 10 år, som jag har haft i två år och pga olika personliga saker, så har hon ibland fått stå perioder...
Svar
9
· Visningar
5 120
Senast: Jojo
·
Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: mackvack
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 357
A
Hästvård Min 7åriga valack är nu halt igen för tredje gången på nästan ett år. Jag köpte honom i december förra året när han var 6år och då hade...
2
Svar
22
· Visningar
2 636
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden