halt,svullen,sår. när jag lastade ut min nya häst..

karolinakempe

Trådstartare
Jag har höjden av otur.
hämtade min nya häst igår och han hade ett litet sår på vä.fram vid bogen. inget speciellt men efter 4,5 timme i transporten så måste det ha hänt något med såret. för jag kom fram med en halt häst.
såret är jätte svullet. klämde på det och då blev han blockhalt.. vet inte vad jag ska göra.
pratade med strömsholm de menar att han måste fått en spark. men det tror inte förra ägaren.
:cry: jag har sån otur. annars var han underbar. Såååååå snäll att köra och super trevlig när han kom ut. trotts att han har ont så inte en tendes till att lägga öronen bakot när jag klämde flyttade sig bara.
måste få tag i en vet nu..
vad tror ni att det kan vara ?

Sv: halt,svullen,sår. när jag lastade ut min nya häst..

Men alltså... Det är ett sår som är orsaken till hältan, och det ska du vara glad för. Mystiska hältor som man inte kan se var de kommer i från är inte roligt alls.

Försök bara att hålla det rent och någolunda flugfritt.
Är det mest sårigt och blod, eller är det väldigt svullet?

det är såret som gör honomm halt. för när jag tryckte på svullnaden så blev han blockhalt.
varmt, svullet och han är varm och tjock i benet också.
äter och dricker men haltar omkring.
måste få tag i en vet.
har sköljt det och satt på kär salva runt om såret (inte i) och han fick gå ut med de andra men han får väll stå inne idag då
hur låter det?

min häst fick ett sår o svullnade upp i benet pga det vet kollade på det o skrev ut antibiotika o så blev det bra efter ett par dagar=)

hade hästen ute i sin vanliga hage vill han springa så vill han det var ett sår som gjort det...

Ang. hagen skulle jag nog försöka begränsa rörelsemöjligheterna. Har ni någon sjukhage? Nu vet jag iof inte hur stora hagar ni har, men när min häst var halt hade hon rätt långa transportsträckor mellan vatten och mat om de stod längst ned i hagen. De vill ju gärna hänga med när flocken flyttar på sig.
Jag skulle ställa hästen i en mindre hage och istället promenera en halvtimme om dagen (dock inte om han är totalt blockhalt förstås).
Allra säkrast är ju dock att du rådfrågar din veterinär som sagt...

Om han fått en spark så är det ju inte säkert att det bara är ett sår....vill inte skrämma upp dej men vet behöver ju komma o känna osv..hur han känns "inuti"...men eftersom han inte haltade innan transporten så torde det inte vara ngt allvarligt..men om han nu stod länge i transport så får de ju balansera upp ganska bra och det är jobbigt för dem att åka transport en längre sträcka...me ta ut vet och se vad hon/han säger så ordnar det sej säkert..Lycka till o berätta gärna hur det går..:bow:

Kolla ordentligt så att svullnaden inte blir värre.Det är lätt att det blir en inflammation vid en sparkskada.Tex under huden.....om inte kroppen kan dränera undan döda celler och gammalt blod.Då kan det bli döda cellflockar och varbildning och som ett resultat av det en ännu större svullnad/värme.

Jag skulle åka till klinik om det var så illa (men du har kanske långt?)

(Fast det kanske inte är så illa heller....svårt att veta utan eget intryck)

min häst fick sig en smäll på bogen och fick därmed bogledsinflammation.. dock inte så vanligt MEN.....

Borde du inte kolla upp detta med vet och kolla med förra ägaren vad som hänt?? vad säger H*n? Ska du ångra köpet?

Jag tolkar det som att ni hämtade hästen hos säljaren och körde hem själv. Och att hästen när ni lastade redan hade ett sår som sedan svullnade upp under transporten. Att den INTE var halt innan ni lastade.

Stämmer det?

Kan det vara ett bett av något slag?

Han är nu på strömsholm och ahde vätska in till benet i bogspetsen. fortfarande mycke halt och det är nog såret som gjort det eller så har han fått en spark. men nu kommer frågan är det jag eller säljaren som ska stå för det här? självrisken samt ev en lång konvalisent
skadan är ju säljarens om man ska var korekt. men jag vill ite lämna tillbaka honom och häva köpet då han är en jätte trevlig häst.

men nu kommer frågan är det jag eller säljaren som ska stå för det här? självrisken samt ev en lång konvalisent
skadan är ju säljarens om man ska var korekt.

Ring och prata med försäkringsbolaget, de vet hur sånt här fungerar. De kan nog hjälpa till vare sig ni har samma försäkringsbolag eller olika.

Måste bara fråga (vill inte vara dum el likn) Men ska du verkligen betala för en häst som är skadad?? Det finns massor med hästar och problem kommer du säker få senare också med en annan häst, men varför köpa på sig ett tydligt problem? Konvalicens är inte roligt! Jag köpte ett sto som redan dag 2 åkte på en spark i hagen och sen så rullade allt på... vi kände varrrandra från marken men fick tyvärr aldrig riktigt rida och ha henne som jag tänkt.

Tänk efter före.. gör inte nått dumt nu bara för att den är fin och snäll =)

Vill inte vara dum på dej, bara inflika en tanke =)
Lycka till nu!

jag har faktiskt tänkt så med och mailat en advokat för att vara på den säkra sidan ifall jag vill häva köpet. eller redusera priset. men jag måste kunna styrka att det inte hänt i transporten så jag lät säljaren prata med strömsholm med.
du är inte elak utan realistisk och det är jag med.
säger dem på måndag att han inte kommer kunna göra det han är köpt till så får han åka tillbaka.
men måste övertyga säljaren också

Prata med säljarna nu direkt.
för mig är det självklart att de ska stå för kostnaderna , i synnerhet när du har agerat korrekt o dessutom kört den till ett av landets bästa hästsjukhus.

Förutsätt inte att säljarna inte tänker kompensera dig, utan ha en god dialog med dem- Det är det bästa för alla parter- inklusive hästen.

Senast ändrad:

*KL*

Vad står det i kontraktet? Är såret medtaget där, vad står om det? Och viktigast av allt - vad står det om 'riskens övergång'? Dvs när övergår risken från köparen till säljaren? (brukar om man hämtar hästen själv vara när hästen lastas på transporten, och om hästen levereras när hästen lastas ur transporten)

jag har pratat med säljaren och det låter lite tveksamt men jag tror att säljaren kommer lösa det. jag hoppas det.
jag anser att jag är en bra köpare och i princip hade jag kunnat sakt att säljaren skulle hämta sin häst så fort vi tog av honom från transporten.eller kört tillbaka honom. men jag har haft två vet ute på 5 dagar och sen strömsholm så jag anser att jag har tagit mitt ansvar. Jag tyckte att självrisken skulle tas från summan jag köpte honom för. men vi får väll se. hoppas att det löser sig. jag tror det men jag får ofta höra att jag är för godtrogen också så vi får väll bara hoppas på det bästa.:confused:

I det här fallet är du nog mest godtrogen om tror att du kan lämna tillbaka hästen så enkelt.
Jag är inte alls säker på att säljaren ska stå för något alls. För som tidigare skrivet så brukar risken övergå köparen när hästen lastas. Precis som det här ju framgår att hästen inte var halt och svullen när den lastades.
Jag tror att om du skulle ha något att komma med angående skadan så skulle du helt enkelt väntat med att hämta hästen tills det var läkt. Du har ju själv godtagit det skick hästen var i när du lastade den. Då hade det inte varit någon tvekan om att säljaren skulle stå för kostnaderna.
Som det är nu är den som står för försäkringen skyldig att betala självrisken och den som lämnat in hästen till veterinären är skyldig att stå för det.

Det enda som skulle kunna göra säljaren något ansvarig är om att det är en näringsidkare och köparen är privatperson. Men det är tveksamt i det här fallet ändå. Däremot så kan säljaren kräva att hästen lämnas tillbaka i samma skick som den såldes. D v s inte halt och inte svullen. För att inte kräva ersättning för värdeminskning om den ändå lämnas tillbaka.

Senast ändrad:

fast... hm... undrar om inte dolda fel går in i denna kategori... viss köparen och säljaren såg att det fanns ett sår, MEN inte vad som orsakat, säljaren har kanske mörkat att en spark ägt rum(?). Men ifs så har ju köparen undersökningsplikt... hm... men dolda fel går ju in om säljaren MEDVETET ljugit/döljt/mörkat skadan.. hahah virrigare kan det väl inte bli..

1. Saker som syns är aldrig dolda. Såret syntes och köparen god tog det skick hästen var i.
2. Dolda fel har heller inget med säljarens upplysningsplikt att göra så det går inte "in" om säljaren ljuger eller låter bli att berätta sanningen. Dolda fel är sådant som man inte kan upptäcka. Det är syntes för blotta ögat och en undersökning hade gett besked på plats om hur det stod till. Nu förvärrades ju skadan i transporten och det är upp till köparen att bevisa att det inte hänt något efter det att hästen lastats. Vi har ju här bara TS ord på hur det gått till. Skulle ju faktiskt kunna vara så att hästen hade ett sår när den blev lastad MEN har skadat sig i samma ben igen under transporten vilket i sin tur lett till hältan. Inget som vi vet men som köparen kommer att behöva kunna bevisa även om säljaren är näringsidkare och det skulle kunna då att reklamera hästen.

Det är inte konstigare att köpa häst än att köpa något annat. Ser man i affären att det är en repa på det man ska köpa och pratar med försäljaren om det. Men ändå betsämmer sig för att köpa saken till fullt pris för att man vill den. Då kan man inte komma senare och vilja ha ersättning för att man fått lagat repan. Inte heller kan man komma med en ännu större repa och säga att nu vill jag ha ha tillbaka mina pengar för den är inte snygg längre. Garantin gäller inte för saker som man har sönder själv.
Det är detta som köparen måste kunna bevisa för att över huvudtaget ha en chans. Att inte det hänt något sedan den blev lastad.

Ett litet sår (som ts uppenbarligen inte såg som en anledning till att inte köpa hästen på grund av) som blir infekterat efter att ts hämtat hästen vet jag inte om man egentligen kan klandra säljaren för och det är absolut inget dolt fel!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: Bluefish
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18