halt polle

M

My Beauty

Min häst är halt och jag undrar hur ni brukar göra då era hästar är halta?!
Jag har tanke på att göra sjukhage men vet ej om det är någon ide. :confused:
Hon går med linda ute och får just nu bara vara ut 3 timmar då det är så halt och isigt i hagarna.
Inne är hon lindad oxå.

Sv: halt polle

Förmodar att du undersökt hästen själv i första hand.
Jag hade låtit hästen va ute som vanligt,annars kanske den rusar i hagen av för mycket energi.
mvhR

beror helt på vad den är halt av. sitter det muskelärt så får han gå i hage som vanligt och jag masserar och går ut och går med honom. antar att det inte gör det på din eftersom du har hästen lindad. när han vrickat kotan så är han också ute i hagen som vanligt. har aldrig hästen i box eller sjukhage om inte vet har sagt det, då jag anser att hästen i de flesta fall mår bättre av att röra på sig!

Först hade jag väntat kanske i någon vecka och se om det gått över, hästen kan ju ha trampat snett, hade den fortfarande varit halt efter en vecka hade man kanske tagit ut en hovslagare kolla i alla fall det var en hovböld om det har kommit väldigt plötsligt. Efter det hade jag absolut bokat tid på en klinik för en hältutredning. Vet ju ej vart du bor, men jag åkte till helsingborg och det är 40 mil en väg och var verkligen värt det. Hade nog haft hästen lindad i hagen, men hade det var ett framben så hade jag även lindat upp andra frambenet så att det blir ett jämt stöd och på natten hade jag lindat runt om. Hade nog valt att använda backontrack, i alla fall in. De är super bra! Och ute kanske vanliga paddar under som man inte är så rädd om. Hästen hade fått gå i en vanlig hage, troligtvis. Om det inte var så att den springer för mkt i vanliga fall.

rosita skrev:
Förmodar att du undersökt hästen själv i första hand.
Jag hade låtit hästen va ute som vanligt,annars kanske den rusar i hagen av för mycket energi.
mvhR

Jag vill att hon ska bli bra så fort som möjligt.
och jag tror att hon har blivit sparkad av häst kompiseneller vrikat sig.

Emelie3 skrev:
Först hade jag väntat kanske i någon vecka och se om det gått över, hästen kan ju ha trampat snett, hade den fortfarande varit halt efter en vecka hade man kanske tagit ut en hovslagare kolla i alla fall det var en hovböld om det har kommit väldigt plötsligt. Efter det hade jag absolut bokat tid på en klinik för en hältutredning. Vet ju ej vart du bor, men jag åkte till helsingborg och det är 40 mil en väg och var verkligen värt det. Hade nog haft hästen lindad i hagen, men hade det var ett framben så hade jag även lindat upp andra frambenet så att det blir ett jämt stöd och på natten hade jag lindat runt om. Hade nog valt att använda backontrack, i alla fall in. De är super bra! Och ute kanske vanliga paddar under som man inte är så rädd om. Hästen hade fått gå i en vanlig hage, troligtvis. Om det inte var så att den springer för mkt i vanliga fall.
det låter som en bra ideMin tränare trodde inte att det var en hovböld. då är hoven jätte varm och det är inte hennes hov

Jag hade inte väntat flera veckor för att se om det går över, ring åtminstone till en veterinär å fråga vad du ska göra.
.

Jag kollade henne idag och hon var mkt bättre. travade lite i hagen :)
Men hon får vila ett tag till.
Jag tycker att det är onödigt att ringa vetrinären när det är så lite. Nu så är hon ju bättre så hoppas att det förtsätter på denna väg

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 790
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 511
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar