Halt på veterinärbesiktning- besikta igen?

T

Trollmorsan

Är spekulant på en jättetrevlig 2,5 åring. Har allt jag söker i en häst både gångarter, utstrålning och ett underbart temprament. Letat länge och äntligen hittat den "rätta". Finns bara en nackdel och det är att hon är stor för sin ålder, ca 168, men det faktum att hon är lätt i typen väger upp risken att hon skulle bli drygt 173, vilket jag inte tror hon blir för hon ser klar ut.

Nu till mitt dilemma, vid besiktningen på klinik för drygt en vecka sedan var hon 1/2 grad halt vänster kota vid longering. Och vid böjproj 1,5-2 grader. Hon visade att hon inte gillade att de böjde den leden. För övrigt var böjprovet utan anmärkningar. Veterinären avbröt besiktningen. Rekommenderade 2-3 veckors vila i vanlig hage utan behandling. Och om jag önskade kunde det vara lämpligt att göra en ny besiktning igen om 3 veckor.
Nu vet jag inte hur jag skall göra - besikta igen då med röntgen såklart (vilket var tänkt från början) eller bör jag passa mig och skippa denna hästen...
Tänker att det kan vara en liten vrickning, men oroar mig att det också är en avlastningshälta som då löper stor risk att dyka upp igen när man börjar arbeta- men som kanske är helt ok just på besiktningsdagen... ågren!!
Hästen är jobbad max 3 dgr i veckan (longering, promenad, löshoppning, tömkörning) under sommaren.

Kan ni tänka er ombesiktning på en häst med liknande story?

Sv: Halt på veterinärbesiktning- besikta igen?

Om det är en häst du vill ha, och utan att tveka hade köpt om det inte vore för hältan, kan det vara värt att bes. en gång till (med röntgen).
Jag skulle nog ha gjort det, förutsatt att plånboken innehöll tillräckligt, i denna situation.

Kan inte hästen vara i en växt period då? Den är juh ganska ung menar jag. Jag skulle inte tveka, utan låta hästen vila & sen bes. om.

lätt ombesiktning. men med röntgen ! helt klart,

lycka till

Varför är en så ung häst jobbad överhuvudtaget i sommar? Även om det bara är max 3 ggr i veckan så tycker jag det är i överkant. Kanske den är överansträngd? Om jag hade köpt den hade jag låtit den få en ordentlig vila först o främst.

Jag hade nog dragit öronen åt mig, jag tycker helt enkelt inte att en sådan ung häst ska behöva ha problem. Skulle jag bestämma mig för en ombesiktning med röntgen skulle jag dessutom be att få ta ut en equiterapeut jag hade förtroende för så att den kund kolla igenom ev. snedheter och om de verkar reparabla.

Ang. "lättheten" så kan jag berätta att min förra häst (syns på min avatar) var smäcker som en dansös och gav ett mycket ädelt intryck som 2,5 åring (1.58 i manke). Vid 4 års ålder dansade han fortfarande fram men han utvecklade sig till att bli ordentligt krallig och ingen man kunde kalla ädel. Han slutade till sist på 1.67, tack och lov hade han själv stor bärighet och motor, annars hade det inte alls blivit bra. Så jag skulle be att få kolla på hästens mamma (hingsten har du säkert en uppfattning om) innan jag tog för givet att hon skulle fortsätta vara ädel.

Varför är en så ung häst jobbad överhuvudtaget i sommar? Även om det bara är max 3 ggr i veckan så tycker jag det är i överkant. Kanske den är överansträngd? Om jag hade köpt den hade jag låtit den få en ordentlig vila först o främst.

just min tanke också och då ihop med ev växtperiod.

Redan när du berättar hur mycket jobbad den är hade jag backat. När du sedan säger att den faktiskt har anmärkningar (och rätt rejält också!) hade jag definitivt tackat för mig och gått.

Min åsikt är att unga hästar ska gå på stora ytor, kuperat och omväxlande med jämnåriga hästar för att stärkas. INTE jobba på det sätt du beskriver. Jag tycker hästen har fått en forcerad utbildning och risken är att kroppen nu redan betalar priset.

Och vid böjproj 1,5-2 grader. Hon visade att hon inte gillade att de böjde den leden. För övrigt var böjprovet utan anmärkningar. Hästen är jobbad max 3 dgr i veckan (longering, promenad, löshoppning, tömkörning) under sommaren.
QUOTE]
Min första tanke är vad är det för veterinär som gör böjprov på UNGHÄST ? Mej veterligt så gör man ALDRIG böjprov på unga hästar, böjprovet kan faktiskt SKADA hästen.
Det finns flera faktorer som kan orsaka hältan ex, överansträngning efter arb, det gjorda böjprovet, Växtperiod, hur är hovarna skötta ? står den rätt på benen el är den ojämntsliten i hovarna, nyligen skodd kan vara sömstucken? Det finns så många faktorer som kan vara avgörande för varför hästen är halt vid böjprovet.
Om du är fortsatt intresserad så låt hästen vila helt från arbete, böj inget mer utan ta den till röntgen, se vad som kommer fram.
Att unghästar har gjort nått under några dagar är väl helt beroende på hur hårt arbetet varit för den, både galoppörer och travare arbetar vid 2 års ålder. Det är kanske inget man direkt rekomenderar på halvbloden eftersom hästraserna växer olika, men det gäller att ha känsla/syn för när de växer och då avbryta. Att longera längre pass kan ju vara direkt skadligt, men att tömköra tycker jag är helt ok lika så promenader. Just unga hästar med lite storlek tas ofta för att vara "färdig" men så lägger den i högväxeln och drar i väg lite till, räkna med "färdig" först vid 5-6 års ålder, man har igen det i längden.

Tycker också det låter konstigt med böjprov. När jag köpte min lilla arab 3 1/2 år gammal för exakt ett år sedan gjordes inget böjproc vid besiktningen och på försäkringsbolaget frågade de heller inte om detta när jag ville A:1 försäkra henne i 50000/100000:-.:laugh:

Ta hjälp av någon som är mycket duktig på exteriör, är exteriören inte helt korrekt (ben och hovar) så skulle jag inte köpa hästen.

Exteriören är mycket bra och benen korrekta. Bra hovar.

Jag skulle inte köpa en häst som Redan är halt.
Visst tycker jag att du ska kolla den igen om du verkligen tycker om den (det kan ju som sagt bara vara någon vrickning eller vad som) men du bör nog ändå tänka igenom det en gång extra.
Inte så kul om den inte ens klarar av inridning innan den måste "gå i pension"..

3 dgrs arbete i veckan behöver ju inte vara för mkt, det beror ju helt o hållet på hur de arbetar hästen. (Och hur länge det hållt på iofs)

Tillåter plånboken så ombesikta.

Själv står man med en häst vet. inte kan hitta nått konstigt på (hon är röntgad, kollad med ul och all utrustning de nu har) innan jag köpte henne, de veterinärer som böjt henne nu har alla fått fram olika hältor. På olika ben! Hon visar inga tecken på smärta eller obehag och de kan inte hitta nått.

Så jag börjar fundera på om hon bara är överkänslig, eller om hon är så klok att hon vet att är hon inte halt kommer hon att flytta.

KL

kraftig hälta på ett ben och ua på de andra på en tvååring låter i mina öron som en vrickning/stukning. alltså inte en belastningshälta.
oavsett om den kanske ansträngts lite mer än vad en tvååring bör.

dock är ju även en vrickning en skada och en skada gör ofta ledens funktion nedsatt under ganska lång tid och om den inte behandlas rätt (konvalecens etc) är risken för framtida skador förhöjd.

är det verkligen RÄTT häst, gör du en ombesiktning, men även om den då är ua på böjprov och röntgen, tänk på hur du använder den med tanke på ovanstående!

Senast ändrad av en moderator:

Varför är en så ung häst jobbad överhuvudtaget i sommar? Även om det bara är max 3 ggr i veckan så tycker jag det är i överkant..
Exakt min tanke! Normlat sett sitter man ju inte ens in dom förrens i september-oktober året dom är 2,5, förutsatt att dom är redo för det alltså. Dessutom om hästen är av modell större skulle jag definitivt vänta in i det längsta innan 3 årstest med att sitta/rida in den, alt. skulle jag skippa 3 årrstestet helt och rida in den som 3,5 åring.

Senast ändrad av en moderator:

visst kan man böja en unghäst, och arbetad 2 1/2 åring som har reaktion redan innan böjprovet på lina bör man böja för att "se" var det sitter. dom flesta 2 1/2 åringar är dessutom insuttna/inridna, även om jag personligen tycker att det är för tidigt. dom tom. bör vara det om dom ska visas på kvaliten som 3 åring. hästen kan ju dessutom vara född tidigt på året

att ett böjprov utfört av veterinär skulle skada hästen är i högsta grad en skröna, likaså att inte unghästar och gamla hästar ska klara det. även unga och gamla hästar måste ju kunna utredas när det blir något problem. ett böjprov är en provokation av leden, är leden helt ok. så reagerar inte hästen alls.

att börja lite smått från marken för att förbereda en 2 1/2 åring inför inridningen är fullt normalt, förhoppningsvis vet ju nuvarande ägare vad dom sysslar med så inte hästen övertränas.

till ts.

om jag tyckt om hästen och är seriöst intresserad så hade jag låtit bes. om samt röntgat. förhoppningsvis så har hästen bara vrickat sig/trampat fel i hagen. men sedan finns det ju andra problem det kan bero på och det borde rimligen synas på röntgen (tex. lösa benbitar)

att köpa häst är alltid lite av rysk roulett, sällan eller aldrig man VET pricis vad man får eller att inget händer.

Hästen var född i början av april. Jag tror inte han är överansträngd och jag tycker inte 3 dgr i veckan är för mycket. Det är som vanligt så att vissa då automatikt tror att hästen har longerats 30 minuter 3 dagar i veckan. Men så är inte fallet här vad jag har uppfattat

Exakt min tanke! Normlat sett sitter man ju inte ens in dom förrens i september-oktober året dom är 2,5, förutsatt att dom är redo för det alltså. Dessutom om hästen är av modell större skulle jag definitivt vänta in i det längsta innan 3 årstest med att sitta/rida in den, alt. skulle jag skippa 3 årrstestet helt och rida in den som 3,5 åring.

Mina hästar sitts in redan på våren när de är två (vänjs vid ryttare samt ska kunna skrittas något varv runt ridbanan), men sen får de gå HELA sommaren och bara vara (senaste jag hade gick på bete från början av maj till slutet av oktober). När de sen kommer hem från betet så har man redan själva insittningen gjord och hästen har fått smälta den, så då kan man dra igång direkt med skritt"arbete" 3-4 dagar/vecka, för att sedan ge dem välförtjänt vila igen några veckor mitt i vintern.

Senast ändrad:

Jag tror att det är att den har vuxit, och arbetat. Besikta om, röntga och ev behandla. Om det är din drömhäst är det väl värt det?;)

Tänk på hur ofta travare/galoppörer har många grader, behandlas och är tillbaka på tävlingsbanan(ofta inom ett par veckor)

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 490
Senast: Sally
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka