Halt på väg hem under ridturen

M

Madi cruz

Tänkte bara höra om det kanske är ngn här som varit med om samma slags händelse som jag.
Har satt på nya skor på mitt varmblod, hon har aldrig haft det innan pga den gamla ägaren har varit alldeles för snål.
Hovslagaren hade de riktigt tufft att få på dom men till slut gick det. Han sa att det var inte mycket att sätta dom på för att hoven var ner sliten :(.
I varje fall, jag och min vän var ute på 1 timmes runda igår men plötsligt på vägen hem, i sista traven började hon halta på vänster bak, (ingenting innan). Tittade efter, hittade ingenting. Hon haltade bara i traven, dock inte i skritten. Väl inne i stallet stod hon och vilade på vänster bak. Hon var inte svullen och inte varm. Jag har svårt att tro att det skulle vara en hovböld faktiskt. På vägen ut till hagen var det ännu värre efter hon stått still, haltade ngt hejdlöst!
Idag tog ja in henne från hagen, haltade fortfarande. Hittade ingen svullnad och hon var inte varm. Efter några timmar i stallet hade hennes has svullnat en aning. Gallorna hon har där var hårdare än vanligt.

Är det ngn som vart med om liknande? Vad skall man göra? Är vila de bästa för henne?:confused:

Hovslagarn kommer i morgon och ska titta, kan de bero på de nya skorna tro? hon har ju ändå haft dem några dagar nu utan att visa ngt alls.

Tacksam för svar....

Sv: Halt på väg hem under ridturen

Hon är säkert öm av de nya skorna, särskilt med den dåliga hovkvaliteten hon verkar ha. Men eftersom hältan förvärras mer och mer så kan det ju vara en hovböld...
Men det är svårt att sitta här hemma och spekulera...
Bra att du ska prata med hovis, kan vara bra att kontakta veterinär också.
Hoppas hon blir bättre snart! ;)

Konstigt bara att hon blev det precis i slutet av ridturen, tycker ändå att man borde kännt ngt innan. Får se vad hovslagaren säger.
Tack för svaren!

Tja, trist med halta hästar men det är väl bara att ta det lugnt, avvakta och kolla med hovis och ev veterinär. Hoppas det löser sig snart!

hey hey hey eve! hovis var hos idag. Han plockade bort skon men hittad inget! Hon gick även mycket bättre idag än va hon gjorde igår, så förhoppningsvis blir hon bra snart efter lite vila. Tror de blir bra med när jag kommer tillbaka till de gamla stallet. Kan inte rida mer än korta sträcker där. Ska nog köra lite lätt dressyr framöver, får tänka på kärlekens bästa ;)
Kram

hmm vi ha varigt med om samma sak två gånger vid vårat stall, och de gångerna har det varigt en söm som kommit för nära den vita linjen! i vissa fall har det hjälpt med att bara ta bort den sömmen som ligger och trycker (hovslageran alltså) men i vissa fall är det nog bäst att ta bort skorna och låta hästen vila åtminstone några dagar.. lycka till med hästen!!

hey hey hey eve! hovis var hos idag. Han plockade bort skon men hittad inget! Hon gick även mycket bättre idag än va hon gjorde igår, så förhoppningsvis blir hon bra snart efter lite vila. Tror de blir bra med när jag kommer tillbaka till de gamla stallet. Kan inte rida mer än korta sträcker där. Ska nog köra lite lätt dressyr framöver, får tänka på kärlekens bästa ;)
Kram

Rid varken korta sträckor eller dressyr förrän hästen är helt hundra ohalt, och är den inte det efter ngn vecka bör du ta ut en veterinär eller åka till klinik.

att hålla på och "smårida" när hästen visar diffus hälta av och till kan förvärra saken väldigt mycket.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 519
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka