Halt - öm- efter skoning.

L

Linn3a

Förra onsdagen blev min häst skodd. Hovarna blev VÄLDIGT hårt verkade och jag märkte dan efter att han haltade. då kom hovslagaren ut och hittade massa lera under hans plastsulor som han har under. dagen efter var han ännu haltare och fick inte gå ut i hagen på ett par dagar. Han har nu ingen hälta men man ser att han inte sträcker ut det vänstra frambenet lika mycket som han borde. han "ömmar" eller nåt. vad tror ni och är detta normalt? han står nu i grushage. jag kan även tilläga att han går helt rent på hårtunderlag, men visar lite i manegen/paddocken.
Mvh Linnea

Sv: Halt - öm- efter skoning.

Förra onsdagen blev min häst skodd. Hovarna blev VÄLDIGT hårt verkade och jag märkte dan efter att han haltade. då kom hovslagaren ut och hittade massa lera under hans plastsulor som han har under. dagen efter var han ännu haltare och fick inte gå ut i hagen på ett par dagar. Han har nu ingen hälta men man ser att han inte sträcker ut det vänstra frambenet lika mycket som han borde. han "ömmar" eller nåt. vad tror ni och är detta normalt? han står nu i grushage. jag kan även tilläga att han går helt rent på hårtunderlag, men visar lite i manegen/paddocken.
Mvh Linnea

en häst ska inte vara halt efter skoning! :mad: (om den inte va det innan förståss...) o hur kunde det komma in en massa lera under sulorna typ dagen efter hästen blev skodd? (uppfattade jag det rätt?) det verkar som att det var en mindre bra hovis du hade ut. byt är mitt tips!

(o ang hästens nuvarande ömhet - ring ut en mer kunnig hovis (titta på hovslagarföreningens hemsida), gärna i samråd med veterinär så att ni kan utreda vad det kan bero på...) :idea:

lycka till!

en häst ska inte vara halt efter skoning! :mad: (om den inte va det innan förståss...) o hur kunde det komma in en massa lera under sulorna typ dagen efter hästen blev skodd? (uppfattade jag det rätt?) det verkar som att det var en mindre bra hovis du hade ut. byt är mitt tips!

(o ang hästens nuvarande ömhet - ring ut en mer kunnig hovis (titta på hovslagarföreningens hemsida), gärna i samråd med veterinär så att ni kan utreda vad det kan bero på...) :idea:

lycka till!

Hej, att det kunde komma in lera under hans sulor är för att hagen han gick i är mycket lerig och det var tydligen inte "tätt" detta har aldrig hänt förut med han. Hovslagaren kommer tillbaka idag för att se hur det går, det är trejde gången han kommer så han bryr sig om han. Han hade puls i frambenen men han inte det längre. borde han ridas/skrittas eller skall han stå helt still???

lite underligt är det hursom med tanke på att hovis borde lagt tjärdrev o så, men det är ju mänskligt att det kan bli fel ibland...

bra att hovslagaren tar ansvar för sitt arbete o försöker fixa det, det kan ju dock vara svårt om det är så att han verkat för hårt. då kan nog bara tid hjälpa gissar jag på.. låt hästen vila, men han kan säkert gå i hage om han inte är alltför halt.

yttligare ett problem är att det bara är min dressyr tränare som ser att han inte är ren i ena frambenet. Hovslagaren ser det inte, inte heller andra tränare. jag känner möjligtvis att han inte är lika mjuk i sina rörelser när jag testa att rida han men inte att han är halt.
:confused:

Det låter mer som en kota som stökar, varför inte ta kontakt med en veterinär och få det undersökt.

Det låter mer som en kota som stökar, varför inte ta kontakt med en veterinär och få det undersökt.

Hej. efterom han var helt fräsch dan innan han blev skodd och dan efter var han halt. men eftersom det nu är på rätt håll är det ju antagligen hoven de vart fel på ? annars hade han väll fortsatt att vart så ordentligt halt. jag och hovslagaren skall kolla på honom i kväll annars blir det ju veterinären, ingen som känner igen sig??? :confused:

jag känner möjligtvis att han inte är lika mjuk i sina rörelser när jag testa att rida han men inte att han är halt.

De flesta som fått diagnos på någon kota brukar nämligen säga precis så här, så det är därför jag tror att det kan vara det som är problemet.
Däremot brukar det sen framkomma vid provokation, te x genom böjprov.

De flesta som fått diagnos på någon kota brukar nämligen säga precis så här, så det är därför jag tror att det kan vara det som är problemet.
Däremot brukar det sen framkomma vid provokation, te x genom böjprov.

Jag red han idag och visade han för tränare, det synd eller känns inte längre nåt och han känns helt ren.!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Ace
·
Hästvård Hejsan! Mitt varmblod, 9 år, har sedan 3 dagar tbx varit knackig/halt i skritten och pyttelite i trav och galopp. Jag vet inte riktigt...
Svar
19
· Visningar
3 230
Senast: Liten
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 443
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka