Halt och svullen i hasen -hjälp

M

missan

Min häst var halt idag när han kom in från hagen. När jag bad honom lyfta höger bakben drog han upp det jättesnabbt och höll det högt upp och utåt, nästan så han välte åt vänster :eek: Han är halt och bautasvullen och varm på insidan/framsidan av hasen. Han är mycket öm. Vad kan det vara?? Jag dör av orolighet :cry:

missan

Sv: Halt och svullen i hasen -hjälp

Vi hade en häst i stallet som kom in från hagen i helgen liknande din. Det visade sig att det var ett pyttelitet så på insidan som orsakade svullnaden. Efter att ha konsulterat vetrinär så lade de jodopaxomslag på nätterna och skrittade varje dag (för att öka blodcirkulationen). Hältan och svullnaden var borta igår.

Lycka till med din häst

Mvh//LG

Sv: Halt och svullen i hasen -hjälp

Tack för svaret. Hade faktiskt sån tur när jag rinde atgkliniken imorse att jag fick komma dit direkt. Veterinären trodde också att det kunde handla om ett pyttepyttesår, men hon hittade inte heller något. Så nu går vi på teorin att han fått en rejäl smocka, han är svullen och mycket öm runt hela hasregionen på insidan/framsidan och ej bara över leden. Finadyn en vecka och sen återbesök.

Kändes ändå bra att åka till klinik och röntga för att utesluta ev benbrott.

missan

HÄR ÄR EN TILL!! snälla svara

Hej!!

asså vad är det med alla hästar?!?!??!
jag blir tokig!
Jag tog in min häst från hagen förr förraveckan, och såg att hon var toksvullen på vänster framben, men bara på utsidan.
Påminde om lymfangi, men det var en så konstig svullnad.
spolade med kallvatten i 15 minuter. svullnaden gick ner en aning.
dagen efter kom veterinären ut. Hon haltade inte i skritt men i traven.
Han hittade ett liiitet sticksår, gav henne penicillin, intranevöst, i fem dagar (eller vi gav dom de andra fyra dagarna) samt gav henne stelkrampsspruta.
Nu har svullnaden gått ner en del, men hon är fortfarande svullen över såret. Hur länge kan dom vara svullna för ett sticksår, innan man ska börja misstänka en fraktur??
är lite orolig att det är griffelbenet....
Jag har tid hos ATG på måndag, för röntgen... tycker det har gått så lååång tid nu..
hon får gå ut med sina kompisar, hon är lugnare då än vad hon är när hon är själv... är det dumt av mig???
SVARA!! snälla

Sv: HÄR ÄR EN TILL!! snälla svara

Kan ju bara relatera till vilka råd som jag fick av vet när min häst fick en spark på frambenet så hon fick ett ganska djupt sår (fö samma råd som hästen jag hänvisar till i mitt förra inlägg).

Vet ansåg att min häst skulle ha hagvistelse samt ridas varje dag så mycket hon klarade utan att halta. Orsaken till detta var att hålla igång blodcirkulationen i benet. Tror nog att det är bättre för din häst att vara i hagen med sina kompisar sitället för att stå inne och stelna till själv (om nu orsaken är sticksåret). Är du osäker så ring vet och fråga.

Vad gäller svullnaden så tog det lång tid innan den släppte helt. Fortfarande har hon en liten knöl (detta hände i Augusti) som nog snart får betecknas som överben. Kan dock fortfarande gå bort. Enligt vet kan det ta upp till ett år.

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 794
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 816
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka