Halt islandshäst

Join Me

Trådstartare
Mitt sto (född 1998) började halta för 2 år sedan, höger bak. Vi var flere gånger till kliniken och de hittade inte orsaken till hältan. Hon kunde vara 1 månad ohalt och sedan började hon halta igen. Om och om igen. Jag tröttnade på det hela och hon vilade i 1 år.

Efter i gångsättningen var hon helt ok i 4 månader. Sen började det igen, höger bak. Hon vilade i 1 månad, var helt ok igen. Jag red henne lugnt i 2 veckor och så började det igen :cry: På kliniken hittade de ingenting, hon haltade inte ens där... Så hem igen. Massören hittade inte sjuka muskler heller. Men hon haltar :confused:
Hon är dessutom helt tydligt halt då man rider, men det märks inte då man leder henne. Ibland knycker hon till och det tar tydligt ont. Då spänner hon ryggen i en båge. Hon är mycket svår att få i trav då hon är halt. Vill bara gå i grispass. Och är rätt passtaktig även i skritten. Annars har hon en fin trav och skritt.

Ryggen har de aldrig tagit bilder på, kanske felet ligger där? Hur är det med spatt? Har ni några ideér?
Jag häller helt enkelt att ge upp med henne... Hon har dessutom eksem...

Sv: Halt islandshäst

Hej, vad synd på din häst. Om du krånglat så mycket tycker jag att du ska ta hästen till en kiropraktor som kan känna på hästen. Kolla på nån som har med travhästar att göra, de brukar ha sett det mesta vad gäller hältor.
Sen är det ju bara upp till dig hur mycket tid och pengar man lägger på en häst. Jag tycker framförallt att man inom rimlig tid vill kunna använda sin häst till att rida på vad är det annars för mening att ha häst?
Lycka till med beslut.

Ja hon är spattröntgad och en equiterapeut har kollat henne... Inga fel. :( Jag har nog funderat att byta klinik jo.

Var det en bra ET som kollade igenom henne? En bra klinik?

Kan ju vara en massa saker och lite hönan och ägget. Kan ju avlasta fram och få känningar i bak och orsakat ryggproblem. Kan ha ryggproblem och trassel med lederna av det. Lösa benbitar men det verkar inte vara så vanligt bland islänningar.

Veterinären som tittade på min sa att väldigt generellt så om traven försvunnit eller försämrats så är det främre halvan av hästen som symtomen märks. Är det tölten som krånglar så den bakre halvan men de är ju som sagt väldigt generellt och sen är det en annan sak om det är bieffekt av det verkliga problemet eller om det är problemet.

Veterinären som tittade på min sa att väldigt generellt så om traven försvunnit eller försämrats så är det främre halvan av hästen som symtomen märks. Är det tölten som krånglar så den bakre halvan men de är ju som sagt väldigt generellt och sen är det en annan sak om det är bieffekt av det verkliga problemet eller om det är problemet.

Så generell ska man nog inte bli, eller vad sägs om en dubbelsidig kotledsinflammation pga av spatt och det första som hände var just att tölten blev avsevärt sämre på denna häst. Veterinärerna ville nog stanna där och behandla bara framkotor, men som tur var så hade ägaren lite eget skinn på näsan och krävde att de även skulle kolla bakhaser och visst fanns det där.:angel:

Men då var ju orsaken bak.

Är många som behandlar det symtom som syns mest först och sen tar man nästa steg.

Senast ändrad:

Får man en kotledsinflammation på sin häst bör varningsklockorna ringa högt, då finns det en orsak man bör söka efter. Detta problem är oftast en kompensation och felet finns att finna på annat håll, men då ska man ändå hålla i minnet att hit räknas även illa anpassad utrustning och ryttarproblem. Får man kotledsinflammation på en islänning skulle jag själv propsa på att man även kollar haser då det i det flesta fall handlar om problem från kust bakbenen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30