halt igen :((

josefinefreed

Trådstartare
Min häst vart halt 1 mars och den 27 mars kunde jag börja skritta honom igen. Han hade vrickat/stukat sig troligast i hagen eller när jag var och klättrade dagen innan..

Han sattes igång i bra takt, skrittade honom 2 veckor innan jag började trava kortkorta sträckor, på kanske 10m varje dag.
Han vart frisk och vi körde på som vanligt sen typ mitten/slutet av april kanske.

I söndags hoppade jag (låga hinder på kanske 40-60cm) och när jag landade på från ena hindret så höll han på snubbla, och direkt efter det kände jag i skritten att han vart halt, min tränare tyckte detsamma. Men hon trodde han bara sträckt sig såsom man själv kan göra om man te.x är ute och går i skogen elr nåt, alltså ingen allvarlig sträckning.

Jag kände inget spec. fel på honom dom närmsta dagarna men hade alltid i bakhuvudet att "tänk om" och så "inbillade" jag mig att han kändes konstig ibland. Men tillslut började han snubbla lite väl mycket än vanligt, och idag skulle jag rida lektion och han kändes ojämn i början och jag frågade dom runt om om dom såg nån hälta, men icke. Sen kände jag verkligen att ngt var fel så jag sa det till tränaren och hon sa att ja, han går orent, men hon såg ingen hälta på honom.

Jag hoppade av och vi gick hemåt. Han är lite svullen på h.framkota, inte varmare än vanligt, idag iallafall, förut kan de ha varit lite lite varmare på ena benet.

Det är en travare.. Han har inte haft nån gammal skada sen travet vad ägarna vet, men kanske det är nånting som inte visats förr?

Vad tycker ni att det låter som? Tror ni det är att han inte pallar med den träning jag vill träna? :( Att han får fortsätta som sällskapshäst/promenadhäst? Vill verkligen inte att han kommer till nån som missköter han osånt. :(

Tänkte ev. låta han vila under hela sommaren och sedan sätta igång honom igen, och kommer skadan tillbaka då så är det ju nånting som kommer att fortsätta vid den slags träningen..

Jag ska ringa vet och ev. kalla ut e.t, om det ev. är nån låsning elr så.. Så såna kommentarer undanbedes.

Vad tror NI? :(

Sv: halt igen :((

Vissa skador går inte vila bort,så varför inte åka till klinik och få en riktig diagnos.
Jag tror du lurar dig själv genom att låta hästen vila i sommar och hoppas på att det läker av sig själv..

Jag har inga gissningar på vad det skulle kunna vara. Men jag hade kollat upp hästen på klinik direkt. En veterinär som kommer ut kan ju i regel inte göra så mycket mer än att känna och titta. ET eller kiropraktier hade jag inte tagit ut förrän en veterinär gått igenom hästen.

Du sa han var svullen på höger framkota nu, är det samma ben som han var halt på förra gången?

Håller tummarna för att det är nåt behandlingsbart och med kort konvalecens. :)

Okej. Otur om han skulle ha sträck/vrickat sig igen, fast på ett annat ben.... Jag hade kollat upp honom på klinik ändå.

Jag vet inte vad klinikbesök "brukar" gå på. Min häst var inne för hältutredning i höstas och jag betalade då 2400 kr (självrisken). Tror den totala kostnaden var nån hundralapp mer. Beror väl lite på vad de gör. Lidos blev bedövad i en led och kollades även av kiropraktiker (en sån undersökning kostar vanligtvis 1200 kr på min klinik), men däremot blev han inte röntgad eller ultraljudad.

OKej. Det låter inte så farligt. Vi har han ju försäkrad, men den försäkringen gällde inte för hältor.. Vad händer då? Blir det mycket dyrare?

Vi hade ju tänkt ta en tilläggsförsäkring på honom som gällde för hältor, men nu är det ju lite sent för det då.

Det beror nog mycket på vad de gör, vad de hittar och vad det blir för behandling. Jag kollade upp min räkning och den landade på 2700 kr + 800 kr för återbesöket.

Lite sent för en tilläggsförsäking nu, ja. :p

Låter ju bra ändå.

Jag har fått lov att låna pengar nu. Sommarjobbar inte förrän slutet av sommaren så får inte pengarna förrän augusti, annars hade ja kunnat betala sj. :>

Hej. Ägaren var ut och kollade på han i måndags, och det var vänster ben, men det är knappt att hältan överhuvudtaget syns. Och det vart inte minsta lilla skillnad på före eller efter böjprov. Så det är ju ett bra tecken iallafall. Om han inte är nå bättre om 1,5 vecka nu så kollar vi upp honom.

Har det flyttat sig till vänster nu? För det var ju höger framkota som var svullen innan. Jag hade definitivt blivit orolig om hältan flyttar på sig...

Den har inte flyttat sig. Den var svår att se helt enkelt.. Och det var ingen svullnad heller, han ser ut så helt enkelt, inbillade mig att det var svullnad då jag inte tänkt på det innan, och eftersom han blev halt så tänkte jag att de kanske var i samband med det då.

Ah, okej. Vet hur det är, när man börjar bli nojjig och hittar inbillade svullnader och värme överallt efter ett tag. :angel:

Men okej, det har varit vänster (fram?) hela tiden som hältan sitter på då? Är det samma ben som han var halt på förra gången?

Ja, precis! Jag blir alltid sådär.. Jag går och tänker på det hela tiden och stirrar mig blind på hans ben och tror att jag ser en hälta hit och dit, och tillslut vet man inte ens hur det ska se ut när det är normalt. Så det är svårt detdär.. När jag frågar andra vad dom tkr det ser ut som så ser dom ingenting.

Ja, det har alltså varit vänster fram hela tiden, samma ben som vrickningen. Ägaren tror att det är vrickningen som har fått sig en liten törn. Det är knappt så att det syns.

*knapplån*
Han släpptes på bete igår, och första minuterna rök han och 3 till ihop och sparkade bakut mot varandra, idag när jag kom hade han en rätt stor svullnad på bakbenet. Ingen värme, ingen hälta.
Är detta vanligt? Något som går över bara svullnaden lagt sig?

Måste fråga hur länge har du haft hästen på foder ?
Och när blev han halt `?
Vetrinärbesiktades han innan du tog över honom ?

Om hästen inte går att försäkra för hältor så vet jag inte men detta ligger nog i ägarens ansvar att betala det ,skulle aldrig för mitt liv ta en häst på foder som inte har en ordentlig försäkring :crazy:

Var du inte hos vetrinär sist hästen blev halt eller lät du grabben vila bort hältan då också ?

Mycket tråkig situation för dig .
Mvh Mia

Har haft han sen 25 november.
Han blev halt förra söndagen, så 2 veckor sedan snart. Men hältan märktes inte förrän lördags tror jag det var, så han har hittils vilat en vecka, och det är knappt att han haltar. Igår kom han lös och sprang hemåt, och efter det var han inte sämre i benet heller. Och hältan syns knappt.

Nej han vart inte vet.besiktad innan jag tog han.

Jo, han går att försäkra för hältor, men vi har nyss försäkrat honom, och innan man kunde försäkra för hältor (tilläggsförsäkring) så måste vi ha nån som gör böjprov o sånt och skriver att han är okej. Och det hann vi inte innan han blev halt nu igen.
Och det är inte ägarens ansvar tkr jag.

Nej jag var inte hos vet. Rådgjorde med människor omkring mig och eftersom han bara blev bättre och bättre i benet så tyckte jag inte att det var nödvändigt att åka in med honom.

Tack.

MVH josefine

Nej håller med dig det är inte ägarens ansvar om du haft hästen så länge:) Hoppas att det inte blir något mer med honom nu och att han blir frisk ;)

Mvh Mia

Hehe. Tack för stödet! :) Ja, vi har haft en väldans otur må jag säga. Han fick ju nässelfeber strax efter första hältan också. Innan har han inte haft nån otur alls, det är väl jag som har den med mig då kanske. Hehe.

Ja, det har alltså varit vänster fram hela tiden, samma ben som vrickningen. Ägaren tror att det är vrickningen som har fått sig en liten törn. Det är knappt så att det syns.

Inte för att måla f*n på väggen men det kan ju vara nåt annat också, som helt enkelt inte blev bra av enbart vila. Eftersom det dök upp igen vid ansträngning nu. Har ingen aning om vad, men hade nog gärna kollat upp det hos veterinär. Eller åtminstone ringt och rådfrågat en. (Säger jag som har haft min häst på klinik 10 ggr på lika många månader (dock inte för 10 olika åkommor :p)) Håller tummarna för er!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 052
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?