Halt igen...jag är sååå ledsen.

Empalie

Trådstartare
Hej alla ni!
Jag har kämpat sedan i november med min pålle och för tolv veckor sedan blev han friskförlarad, vem var lyckligar än jag:-)
Har varit jättenoga med honom och lät honom vila två extra månader efter friskförklarandet. Har satt igång mkt försiktigt, har än så länge endast hållt mig till skogsturer i skogen och tömkörning i skritt. Ni som inte har läst de andra turerna med pållen min:
Han blev halt plötsligt en dag. Han fick diagnos hovledsinflammation på båda fram och knäledsinflammation på ett bak. Han behandlas med tuppkam o kortison och på åb är endast hovleden o hf kvar. Behandlar detta två gånger till och ingen förbättring sker, butta och hästen blir kanon under tiden. Behandlar sedan med adequanin tre gånger o pållen blir frisk. Han har bytt humör totalt och blivit samma gamla häst. han går på transporten som förr (alltså nga som helst problem. Under behandlingstiden kunde vi stå i timmar och ibland inte ens få på honom.

Idag skulle vi in o sko. ATG upptäckte att han var snedverkad på höger fram (vid förra hältperioden) och nu skor jag bara inne på ATG (duktig hovslagare). Han skodde min pålle som vanligt och ville bara att jag skulle spring i gången för att kolla så allt såg ok ut efter skoning. Han tyckte han såg knackig ut o ville ta ut o longera. Vet följde med och mycket riktigt är han halt på höger fram i longeringen. :(:cry:
Jag var inte alls beredd på detta då han innn varit gallig o väldigt varm över hovleden men nu finns det inte en tillstymelse till detta. Även så tyckte både vet o hovis.
Dem kunde inte ta honom idag så jag har fått tid igen på Onsdag, men jag är så ledsen. Jag orkar inte med detta helvete igen, är helt förkrossad o bara sitter o gråter.
Vad ska jag göra?
Kan det ha brutit ut igen?
Vad kan det annars vara, är helt rådlös nu och mår inte särskilt bra.
Vad göra undet väntan på besök?

SNÄLLA HJÄLP!

Sv: Halt igen...jag är sååå ledsen.

Kan bara säga att jag lider med dig!!!! Jag har samma problem med min häst men här handlar det om knäleder och kotleder fram. Hon har vilat i 1 1/2 år nu, haft flera kiropraktorer hos sig, sprutats många gånger, haft boxvila, röntgats u.a, ryggen kollad, fått akupunktur och laserbehandlingar, ätit glucosamin, svavel och allt man kan pröva känns det som. Vi satte aldrig igång henne efter hennes tillfriskning, vi hann inte, hon fick tillbaka inflammationerna efter en vecka med hästkompisar i hagen. Jag känner som du, det är ett helvete att kämpa och vänta och undra vad som utlöst allt. Man vill bara gråta. Hoppas verkligen allt löser sig för dig!
*tröstkram*

Usch, vad tråkigt. Förhoppningsvis går det att lösa, ge inte upp! Jag lider med dig.

Måste ta reda på varför han blir halt. Kollad av et, massör, kiropraktor? Utprovad utrustning? Kollad i munnen? osv osv.

Verkligen jättetråkigt! :(

Verkligen jättetråkigt. Blir alltid lika chockartat och hemskt när man inser att hästen inte är ren.
MEN, jag måste säga att sen nov är inte så himla lång tid från första undersökning, konvalescens och behandling till igångsatt, sånt här tar ofta tiiiiid. Har han nu dessutom gått felskodd så kan det ju ha raserat hela den läkning och uppbyggnad ni jobbat på. Rättskodd nu så kanske det inte alls behöver ta lika lång tid. :idea:

Been there, done that om jag säger så. Nu två år senare och med ett återfall på vägen så är *pepparpeppar* hästen fortfarande ohalt. Sista igångsättningen varade från sep-april med bara skritt sep-nov,dec. Med bara vila som behandling april-sep innan dess. Nu är hon fölledig. :)

Ge inte upp nu, du verkar väldigt mån om din häst och det är den alldra viktigaste ingrediensen i en tillbakakomst! Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 357
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 807
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur