Halt i traven...

G

Grazia

...men inte i skritten eller galoppen???!!! Vad tror ni om detta fenomen? Dessutom så vill han gärna avlasta hoven ibland och ställer den på tå liksom. Jag blir inte klok på vad det kan vara! Klockren i skritt och galopp och markerar enbart i traven men det släpper efter ett tag, dessutom upptäckte jag att han blev MYCKET bättre efter det att täcket togs av, kan det vara det som stör så förbaskat så han haltar i traven?! :confused:

Sv: Halt i traven...

Det är svårare att se hälta i galopp å skritt än i trav.En annan orsak kan ju vara rörelse störning, att hästen markerar fast inget är fel.

När min hästs hälta debuterade visade hon den bara i trav på böjt spår. Efter flera veckor kom den i skritt, men då också bara på böjt spår. Hon har nu diagnostiserats med kotleds- och hovledsinflammation, och enda gånger hon visat hälta på rakt spår har varit vid böjprov.

Min rekomendation är att åka till klinik för hältutredning. Skadar aldrig även fast de inte skulle hitta något. Haltar hästen så är något fel sen behöver det kanske inte nödvändigtvis vara en inflammation men kan vara något annat som stör.

Det ska GANSKA rejält mycket till för att hälta ska synas i galoppen. Men om hästen avlastar hoven med att ställa sig på tån så är den ju rejält halt/besvärad helt klart! Tillkalla veterinär omgående, en så grav reaktion är inget att vänta ut utan veterinärs involvering.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 270
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka