_moa_

Trådstartare
Jag har en 6 årig blandras tik som i sommras skar upp sin tass ganska djupt när hon badade. Ena klon "hänger" nästan lite löst och veterinärerna befarar att en sena eller något är av. Detta är inget hon har haft ont av innan, men idag så haltar hon. Vi har varit ute hela dagen och hon har busat och stojat hela dagen. Jag lovar, hon var inte stilla en sekund. När hon skulle resa sig upp nu på kvällen så hade hon ont i bakbenen. Kan det vara höfterna som spökar? Och nu haltar hon lätt på frambenet.

Jag misstänker att fram beror på den skadan hon hade innan, men vad kan man göra nu för att underlätta för henne? Bara låta det vara?
Bör man kolla upp höfterna på henne, eller ska man låta det vara också? Hon har ju aldrig visat smärta i bakdelen innan...

Tacksam för svar!

Sv: Halt hund

Snillet (dvs jag) spekulerar vilt:
- Kan det vara träningsvärk/stelhet efter allt bus ute?
- Vilket bakben resp. framben haltar hon på? Om det exempelvis är på höger bak som hon har sin gamla skada, så är det inte omöjligt att hon överansträngt vänster fram för att avlasta det som är ömt baktill - därav hältan även i fram.

Sv: Halt hund

Kalaspinglan skrev:
Snillet (dvs jag) spekulerar vilt:
- Kan det vara träningsvärk/stelhet efter allt bus ute?
- Vilket bakben resp. framben haltar hon på? Om det exempelvis är på höger bak som hon har sin gamla skada, så är det inte omöjligt att hon överansträngt vänster fram för att avlasta det som är ömt baktill - därav hältan även i fram.

Träningsvärk kan det kanske vara, men hon visade inget i morse. Hon skadade höger fram och hade ont i båda bak. Men nu visar hon inget alls. Tror nog att hon bara var lite stel. Vi upptäckte sprickor i tramdynorna med (var nog kallt ute) så vi ska köpa skor och smörja tassarna nu:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 564
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar