LuckyMe

Trådstartare
Våra stackars tik har ännu en gång dragit på sig nått skit. Hon har antagligen vrickat leden ovanför tassen (vet ej vad de heter men typ kotleden på hästen fast motsvarande för hund). Hon vill inte lägga vikt på den men stöttar på den ändå. Gör väldigt ont när man böjer (reagerar inte dom första cm men när det blir lite mer så piper hon). Gissar på att hon landat fel när hon hoppat ner från sängen eller nått.

Men nu till min fråga, kan jag göra något för att hjälpa henne på nått vis? Hon får metacam nu efter inrådan av vet (hade det hemma som tur var) men finns det något mer jag kan göra för henne? Eller är det bara att vänta ut skiten?

Är less på att se henne ha ont nu :(. Hon har varit med om alldeles för mycket senaste 9 månaderna med senskada, livmoderinflammation, öroninflammation som återkommer, nackdiskbråck, hälta bak och nu hälta fram :cry:. Hon har alltid varit en frisk hund men nu sista året har det hänt massor på en gång. Hon fyller 9 i höst men är av raser som lever länge :)

Det kanske inte är en vrickning? Jag hade åkt till vet. om min hund haft så ont och inte blivit bättre. Att hon stöttar på den betyder inte att det är något ofarligt.

Om hunden har märkbart ont trots smärtstillande hade jag velat att man röntgade benet för att utesluta fraktur eller något annat. Är det en vrickning brukar det vanligen hämmas ganska lätt med smärtstillande, så därför finns risken att det är något värre om hunden är så pass halt trots att den äter smärtstillande.

Hältan upptäcktes runt 20:00 ikväll och veterinär ringdes ca 20:30. Hon fick metacam runt 21:00 och går bättre nu men haltar fortfarande. Är det inte bättre på måndag blir det veterinären (om det inte blir sämre dvs) :)

Idag haltar hon knappt alls :). Hon har ju visserligen fortfarande metacam i kroppen men det känns iaf väldigt bra :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr... 2
Svar
39
· Visningar
6 903
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade... 2
Svar
26
· Visningar
4 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka