Halt höger fram, kort steg vänster bak...

S

SweetSelene

Hej på er alla kloka Bukefalister!

Vi behöver era råd. En vän till mig har en häst som går och drar på en hälta i höger fram. Den visar sig bara i trav i höger varv och när man ställer hästen åt höger. I rundkorrallen när hon får röra sig fritt går hon fint i vänster varv, ställer sig rätt och rör sig fint. I höger varv ställer hon huvudet åt vänster och haltar betänkligt. Får hon välja galopp väljer hon alltid vänster. Till saken hör också att hon alltid tar kortare steg med vänster bakben.

Denna dam har varit till veterinären som gjort bl.a. böjprov och det reagerar hon starkt på, hon blir tvärhalt på höger fram.

Det vi nu tror är att hon har någon form av skada i vänster bak som gör att hon överanstränger höger fram (paralell avlastning?!)

Har ni några erfarenheter av detta? Hur har ni handlat? Visst, är det veterinär som behövs så får man ta det, men när de förringar den information man ger om hästen, och talar om specifikt att hon har problem med baken, och det fullständigt nonchaleras så känns inte det lockande att ta henne dit igen.

Vad tror ni om en equiterapeut? Känner ni till någon i närheten av Gotland?

Sv: Halt höger fram, kort steg vänster bak...

Det som talar emot att hästen skulle ha problem med vänster bak är att hon hellst fattar vänster galopp, i vänster galopp har hon maxbeslastning på vänsterbak vilket hon inte skulle vilja om det gjorde ont där. Däremot skulle jag kollat ryggen, ländryggen speciellt samt om hon är rak i bäckenpartiet. Snehet låsning i bäcken/ländrygg kan visa sig i förkortat steg samt frambenshältor. Enkelt att göra en första koll själv. Ställ upp hästen jämt med benen stå rakt bakom och ta tag med händerna på höftknölarna, sitter dessa i jämnhöjd är hon rak där. För att kolla rörlighet i ländryggen tag en hovkrats och dra den från manken hela vägen längst ryggen ca 5 cm i sidan om ryggraden fortsätt hela vägen ner på baksidan av låren. Vid normal rörlighet sänker hästen först ryggen för att sedan kraftigt skjuta upp ryggen när du når längst bak samtidigt som den börjer ryggen en aning i sidled. Gör detta på båda sidorna är det någon skillnad i reaktionen på de olika sidorna så finns det ett tydligt problem där det samma gäller om man inte får en tydligt kraftig sänkning/höjning av ryggen då är det dags att ringa kiropraktor.

Hm, jag kan ha fattat min vän som äger denna häst fel. Hästen undviker den galopp som maxbelastar vänster bak. Har nog rört till det i beskrivningen :crazy:

Om man står rakt bakifrån och ser på hästen syns en skillnad i höjd mellan vänster och höger sida. Det där med hovkratsen låter som ett vettigt test, så det ska vi göra. Tack för att du tog dig tid att svara.

Det där låter likt min häst. Hon beter sig ungefär samma sätt, när vet kollade henne var hon halt i höger fram. Efter behandling med bla spruta i leden blev hon friskförklarad, nu efter några veckors försiktig igångsättning så ser jag en lätt markering igen i hö fram.... Syns på volt i hö varv, i vänster varv ser hon ok ut.

Min häst har dessutom haft en hård galla på vä bak, fortfarande mer gallig på vä bak än höger bak. Vet avfärdade det med att det beror på att hon avlastat hö fram.
Men nu har jag också börjat fundera på om det inte kan vara vä bak alt rygg som spökar.

Har också funderingar på en qeuiterapeut nu.....

gylle skrev:
För att kolla rörlighet i ländryggen tag en hovkrats och dra den från manken hela vägen längst ryggen ca 5 cm i sidan om ryggraden fortsätt hela vägen ner på baksidan av låren. Vid normal rörlighet sänker hästen först ryggen för att sedan kraftigt skjuta upp ryggen när du når längst bak samtidigt som den börjer ryggen en aning i sidled. Gör detta på båda sidorna är det någon skillnad i reaktionen på de olika sidorna så finns det ett tydligt problem där det samma gäller om man inte får en tydligt kraftig sänkning/höjning av ryggen då är det dags att ringa kiropraktor.

Observera! Att man ska vara MKT försiktig med denna rörelsen, om man aldrig har gjort det förr och inte riktigt vet hur man ska göra, dessutom inte vet vad det kan resultera i ska MAN LÅTA BLI.

Jag varnar för att leka med sådant själv.

Det är inte heller alla som kan se skillnaden på båda sidor!

Jag går fullkomligt emot dessa rekommendationer och säger istället, låt någon som KAN titta på hästen i stället, experimentera inte!

Böjprov vä bak?

Jag skulle röntga haserna. Men då har jag iofs islandshäst där symtomen du beskriver nästan alltid beror på spatt.

Vad är det du menar att detta skulle kunna resultera i ?
Skulle gärna vilja veta varför du anser att detta skulle vara farligt, har själv fått rådet av min kiropraktor (utlandsbaserad med mkt gott renome) att hålla igång, stretcha ryggarna på detta sätt för att motverka och lossa lättare låsningar i tidigt stadie eller just för att kontrollera om det finns problem i dessa regioner. Enligt honom är det bra att göra detta varje dag i stretching syfte. Så jag skulle mkt gärna vilja ha en förklaring till vad som skulle kunna hända pga denna "genomkörning".

Inget böjprov bak mig veterligen... Men det är ju också ett alternativ. Ska genast vidarebefodra det.

Jag är också utlandsbaserad..till och med Europabaserad... ;) Tror inte att det har med saken att göra riktigt...

Det är en oerhört provocerande rörelse som kan resultera i sträckningar i ryggens och korsets muskulatur. Om man gör det på en häst som inte är van kan de bli väldigt rädda och reagera mkt negativt, bli bakskygga osv.

Vad jag också vänder mig emot är att alla tros kunna avgöra något på olika test, fast att vissa inte ens ser att deras häst är halt.

Jag tror inte att såå många här inne kan avgöra skillnaden från höger och vänster sida genom att göra den övningen.

Det är precis som det exemplet som jag gett innan, många säger: Jag tryckte på ryggen och inget hände--eller-- Jag tryckte på ryggen och hästen hade jätteont.

Hur många kan avgöra vilket?
Hur vet man att man tryckte rätt?
Och-om man nu fick en raktion, vad berodde den på och vad betyder den?

Den otroligt provocerande rörelsen du beskriver använder jag och några kolleger som test eller stretching vid behandling, jag (Och många med mig, bla veterinärer) anser att man ska använda de i behandlande syfte, inte går väl kreti o pleti o korrigerar nacken? Bäckenet? osv?

Tänk på publiken på detta forum, tänk på vad som kan hända, Lisa 10 år tar en hovkrats och kör längs ryggen på pålle, pålle blir skiträdd, sen tvärilsk och nitar Lisa.

Ska jag beskriva det tydligare?

SweetSelene skrev:
Om man står rakt bakifrån och ser på hästen syns en skillnad i höjd mellan vänster och höger sida. Det där med hovkratsen låter som ett vettigt test, så det ska vi göra. Tack för att du tog dig tid att svara.

Fast om det är så pass att ni kan se det med egna ögon, så att säga, behövs ju inget test. Hästen är sned punkt slut. Min erfaranhet är att det ofta kan sitta något vid patella när de blir så sneda, men det behöver inta alls vara så. Hästen kan ha ramlat i hagen, den kan ha ont i ryggen och gå snett för att kompensera, kanske är det ryttaren som ridit den sned under en längre period o.s.v. Kan vara massor av orsaker... Jag skulle göra böjprov bak först och sedan ta hjälp av alternativ vård. Observera dock att jag rekomenderar er att göra både och, även om man hittar något vid böjprovet (om hästen inte döms ut då förstås). Har hästen snedbelastat sig en längre tid behövs hjälp både veterinärt och fysioterapeutiskt.

Mvh/Marie

Vi har funderat på om det kan vara något vid patella. Hältan kommer och går. Hon var halt i somras, och blev bra och ridbar efter viss vila. Nu har det kommit tillbaka. IOFS kan hon ha gjort något i hagen, och sedan kanske slagit upp gammal skada så att säga. Men det känns mer som något latent som kommer och går.

Jag kommer att ta vidare de kloka ord och råd som vi fått, så får min vän som äger denna häst avgöra vad hon vill göra.

Vi har nu fått svar på vad som felas med denna häst.

Hon har som vi trodde problem i vänster bak. Hon har problem med ländrygg och vänster korsled vilket ger hälta i vänster bak. Hon överbelastar då höger fram.

Hästen får inte ridas över huvud taget men får longeras eller tömköras för att inte stelna till.

Hältan sitter högt upp i rygg/bäcken. Diagnosen är behandling för x antal tusen kronor eller insomning till Trappalanda :cry:

Tänkte att ni vänliga själar som svarade på detta ville veta hur det gick :crazy:

Men då bör det vara möjligt att åtgärda, såtillvida att skadan inte är av skelettskada eller liknande. Korsbensled samt övergången i ländryggen är bland det vanligaste problemen på häst, och är lätt åtgärdat. Så jag förstår inte varför det skulle kosta x tusentals kronor.????

Senast ändrad:

??Om det är så väl så vore det kanon. Men svaret ägaren fick var att ofta hamnar behandlingen på en 30 000 kr. Ska be henne undersöka det närmare och fråga fler källor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar