Halt häst

A

anonymt_nick

Idag vet.bes jag min häst som är till salu. Vid böjprov så visade sig en hälta på hö. bak. Vet. uppmärksammade orenhet även innan denne böjde benet. Vid tillfället bedömde vet. 1-2 grader hälta.

När jag kom hem fick hästen gå ut i hagen, efter vet. råd. Men nu när jag skulle ta in hästen var den bra mkt haltare än i morse, min bedömning 4-4,5 i skritt!

Vad kan detta vara? Jag ska givetvis kontakta vet. redan imorgon, men vill veta lite funderingar redan nu.

Har läst på lite om kotledsinflammation eftersom vet. nämnde detta som eventuell orsak till hältan. Men det kunde lika gärna vara en vrickning eller smäll hästen fått i hagen. Jag har inte upptäckt någon hälta alls under tiden jag satt igång hästen.
Senaste veckan har hästen fått vila i hagen pga tidsbrist.

Varför blev hältan värre efter flera timmar i hagen?

Sv: Halt häst

en sträckning av böjprovet kanske, som sen blev stel av att stå stilla i hagen?? (spekulerar lite)

min förra fjording var lite så, hon blev halt efter en stund efter böjprovet, vet. trodde att hon sträckte sig så vi masserade och skrittade en stund och gjorde om böjprovet nästa dag.
då visades inget av detta alls....

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2