Halt häst

Denver

Trådstartare
Behöver lite erfarenhet från er bukare. Denver skoddes i onsdags, i torsdags markerade han, var varm i hoven o en svag puls.
Ringde min hovis som kom ut i fredags, hon tog av skon klämde o kände på hoven o han markerade vid ett sömhål. Så förmodligen var de ett sömtryck. Men nu har han gått utan sko sen i fredags, o nu ikväll var de värre än på hela helgen. Men ingen puls dock. När ja lyfte upp hoven o tryckte på sulan var den helt mjuk, varför?
Sen tempade ja han oxå o han hade 38 mot sina annars väldigt låga 36.9, så lite förhöjd temp har han ju. Han är dock väldigt pigg, äter mer än gärna.
Jag har aldrig varit med om sömtryck förut o har ingen aning om hur de funkar eller om de skulle vara hovböld på väg vilket jag aldrig heller varit med om. Finns de någon som har lust att berätta lite om detta o vad ni tror/har erfarenhet av.
Hovis kommer imorn igen så jag kommer väl få mina svar då men är väldigt orolig. Har haft honom i 7 år nu o de har aldrig varit något med han under 7 års tid.
mvh Jessica

Sv: Halt häst

I somras hade min stora fått en hovböld precis i ett av sömhålen, vet inte om det berodde på ett sömstick eller tvärtom:smirk:

Oki men hur utvecklas en hovböld? blir dom halta? mjuka i sulan?
Finns så mycke man funderar på. Vill dock inte störa min hovis nu ikväll...
mvh Jessica

Oftast bero det nog på att de stigit på tex en vass sten och då fått som ett blåmärke i sulan, viktigt att då tillkalla en vet eller hovslagare som kan öppna upp den...de kan bli så halta så de ej kan gå och benet kan även börja svullna... Har för mig att vet sa att min kunde fått hovbölden av sömsticket oxå:( ;)

Ja oki.. då vet ja lite mer... Ja hovis kommer ju imorn igen.. så får se vad hon säger men jag hoppas de inte är så farligt :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 779
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 026
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka