Halt häst :(

Michis

Trådstartare
Var i stallet idag och hjälpte tränaren med att fixa i stallet och sånt..
Var sen kvar tills första lektionen skulle börja, "min" lilla älskling går ju i ridskolan just nu, så man måste ju hålla lite koll :devil:

Iaf, hon som skulle rida, Cilla, tog ut honom..
La märke till att han inte gick riktigt som han brukar så jag bad henne gå ett par steg till.
Var absolut något fel på honom, sa till tränaren som longerade honom i trav i 4steg, mer behövdes inte, han hade ont :(

Tog in honom i stallet, tog av sadeln och kände på benet..
ingen värme i underbenet eller hoven, men så fort man klämde på överbenet så sträckte han fram hela benet, inte böjde på det utan bara sträckte det rakt framåt för att komma undan...
Kände då lite noggrannare och han var alldeles svullen..
På baksidan av överbenet liksom, svullnaden börjar strax nedanför bogen och sträcker sig ner till karpalleden...

Kan hästen bli så svullen av en spark eller kan det vara något annat ?

Min pärla, gör så ont att se honom ledsen/ha ont :cry:

Sv: Halt häst :(

tränaren tror att det kanske kan vara en spricka :crazy:

hur lång tid tar det för en spricka att läka ?
får hästen gå (promenera) något under tiden elelr är det bara box som gäller ?

han får förhoppningvis åka med till kliniken imorgon då vi ska dit men en annan häst...

någon som vart med om spricka så högt upp på benet ?

Om det är en spricka så är det boxvila som gäller! Hästen på ridskolan här fick stå på box i 6veckor, men är nu helt bra... en spricka kan ta lång tid att läka, men det är oftast god prognos.

Men tänk på att det kan vara vad som hellst... hästen kanske är haltfri om 1 veckan, man vet aldrig när det gäller hästar :p

Men han är inte den som visar smärta i onödan, så man blir ju klart orolig..

pärlan...

vart satt den sprickan någonstans ?

i ett framben, rätt så högt upp... kommer inte ihåg exakt
En häst behöver inte bli spciellt halt av en spricka, men vanligast är förståss att det blir näst intill blockhalta.

Han fick följa med till kliniken idag (hann dit innan all snö kom som tur var).

Tyckte inte riktigt om den vet. som tog emot honom där, han klämde lite, sa till mig att springa med honom och sen va det that's it typ..

Han travade inte när ja sprang (fanns så mkt läskiga golvbrunnar som det kan komma krokodiler ur juu!!), men han ömmade vid tryck..
men dom röntgade inte eller någonting, så det blir väl till att vänta och se..

lilla älsklingen :cry:
idag fick han vara hårmodell eftersom han inte hade något annat att göra, ont i benet och allt :love:
5129240.jpg

5129248.jpg

Nästa gång du åker till klinik INSISTERA på röntken osv!!
speciellt på ATG klinikerna har jag/andra mött nochalans mot ponnyer mm. det e främst travhästar de vill ha då de vet att d e som drar in mest pengar.

Hoppas pållen blir bra!

Var in och pussade på honom i boxen idag, och kände lite om svullnaden gått ner eller något..
ingen förändring "/

ska se imorgon hur han rör sig också, idag var ridhuset upptaget och ute är det 4dm snö :crazy:

Fy för veterinärer som inte gör lika mycket för alla hästar :mad:

Jag var med min häst på Hallandsdjursjukhus och dom gjorde verkligen allt. Hon är 23 år och korsningsponny, men trots det både röntgade och ultraljudade dom henne. Veterinären sa sen när dom ställt prognosen att det ser ju inte så ljust ut, iom hennes ålder, men självklart ska vi göra allt vi kan för att hon ska bli frisk!

Hoppas din lilla pärla blir frisk!

Fy för veterinärer som inte gör lika mycket för alla hästar :mad:

Jag var med min häst på Hallandsdjursjukhus och dom gjorde verkligen allt. Hon är 23 år och korsningsponny, men trots det både röntgade och ultraljudade dom henne. Veterinären sa sen när dom ställt prognosen att det ser ju inte så ljust ut, iom hennes ålder, men självklart ska vi göra allt vi kan för att hon ska bli frisk!

Hoppas din lilla pärla blir frisk!

Är så skönt när man känner att man kan lita på veterinären.
han sprang in från hagen idag iaf och visade ingen hälta, så imorgon blir det till att känna på svullnaden igen..
älskade hästkräk, han får t.o.m. sin ägare att smälta emellanåt, inte bara mig han får på fall så fort han visar sig :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 600
Senast: unoannis
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 898
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 415
Senast: NovaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka