Halt häst...

skojskrot

Trådstartare
Igår kväll när jag skulle ta in hästarna från hagen så hittade jag min häst jättehalt i hagen.Lika pigg och glad i huvudet som han brukar vara men som sagt var halt..jättehalt..han stapplade fram. :cry: :cry:
Nu de senaste dagrana så har det varit kladdigt och jävligt i hagen och igår hade det frusit på och hela hagen ser ungefär ut som en puckelpist. :crazy:
Mitt olycksbenägna skrälle är lite svullen eller rättare sagt géleig vänster fram underkotan ner mot hoven.Lite varm,men betydligt mindre än vad jag först trodde, men han är som sagt var jättehalt. :cry:
Var till stallet i morse och strängde av den värsta delen av hagen.
Fick tag på en vet igår kväll men som sa det förmodligen är en liten stukning. :confused:
Jag är jätteorolig som vanligt, och försökt få tag på vet på närmsta klinik och höra vad de har att säga och om jag ska in till dem.
Första vet jag prtade med igår som jag för övrig egentlgen inte litar på ett dugg men som var den enda jag fick tag på igår kväll sa att jag inte skulle göra någonting med honom,bara låta honom vara och att det går nog över :confused: Hade i alla fall på lite kylbalsam,men det kanske var fel.
Sökte på ordet Stukad här på forumet och blev dödligt rädd...där stod det om ena värre än det andra och jättelånga konvalecenser och dåliga prognoser etc.... :crazy:
Gahhh!Vad ska jag göra!
Jag funderar seriöst på att linda in häststackarn i sådan där plast med luftbubblor i,ha på alla jävla skydd som finns så fort han ska in i hagen...Har kanppt haft honom i 4 månader och han har inte varit annat än skadad..Han är ju min raring och jag önskar honom inget hellre än välvilja..
Men snart vågar jag inte sätta ut honom i hagen alls ,hehe:smirk:

Har ni varit med om stukningar och vad har ni gjort åt dem?
Nu ska jag fortsätta ringa efter vet...

Senast ändrad:
Sv: Halt häst...

Det kanske är en hovböld? Kommer jättefort och hästen blir blockhalt. Ökad puls är vanligt också.

ska inte yttra mig med några tvärsäkra råd/svar men om du har någon visitertång kan du ju testa med den och sen om det är hoven som ömmar.
Med tanke på hur hagarna ser ut (vet inte var du bor men läget verkar vara lika illa över hela landet) så är väl chansen att det är en stukning stor..

Går den ensam? Annars kan den ju blivit sparkad, hittar du något sår eller annat tecken på "yttre våld"?
Ömmar den när du tar i benet?

Har tittat på honom med visitertång ocvh det är ingenting..men nu ikväll så var han knappt halt alls..fick tag på vet idag vid en tre tiden och de trodde också det rörde sig om stukning..ska höra av mig till dem i morgon ifall han inte är bättre vilket de trodde att han bör vara..så peppar pepper...har bara varit otur de ´senaste veckorna...så fort vi kommmit igång så har det hänt något nytt med knasiga omständigheter..de skrattde när jag ringde till kliniken idag..vi har haft plingkort hos dem nu ett tag känns det som..i alla fall på deras telefon.
De är så trevliga och hjälpsamma!

Det är bra att du ringer och kollar med dom om det är nåt.
En bra klinik är guld och diamanter värd :bow:

De känns så himla tryggt med dem...tycker verkligen om dem. :D
Ska ringa dem igen på måndag för att boka tid..vill att de kollar igenom honom..han är så knasigt halt just nu..ena sekunden är han ohalt och allt är frid och fröjd..han galopperar och travar som om ingenting i hagen men så fort han går på lite ojämnt underlag ser han jättehalt ut! Hela hästen säger att något är konstigt...så vi ska boka tid om han inte är det minsta bättre på måndag.Då får de i så fall kolla igenom honom noga..funderar på om han druttat omkull i hagen eller något sådant?Jag menar..det kan inte vara fullt omöjligt då hästarna har rejsat i hagen och den frusit på med en massa lerklumpar som sticker upp?Han verkar även öm i nacke idag men det kan bero på att han går runt och spänner sig pga benet?har inte upplevt honom öm i nacke innan?Funderar också på om han samtidigt vrickade sig även sträckt sig litet?
jaja..blir han inte bättre så blir det kliniken..

Ang hälta som kommer och går och så vidare. När min dam vurpat i hagen och fick en muskelskada så kom det och gick lite (som det verkade) hipp som happ..

Och som dusjälv säger, mycket möjligt de farit omkull. Så ger inte kliniken ngt skulle jag ta ut en equiatriker eller liknande.

Mmm..tänker göra det jag med,ta ut en equiatriker..igår rörde han sig helt ok..Fluffade som aldrig förr...men ömmer lite när man berör musklerna mallen frambenen.Inte speciellt mycket men han reagerar.
Equiatrikern får gå igenom honom helt och hållet!

Kolla om det är fång också, det kan ju yttra sig som en hälta och behöver inte nödvändigtvis visa sig i lynnet. Hörde av vår hovslagare att det är mycket sånt nu, när vintern varit som den är.
Angående hovböld: En i vårt stall hade ut hovslagaren och denne upptäckte hovbölder på tre fötter, trots att ägaren haft två olika vet. ute och kollat igenom hästen utan att nån av dem hittat nåt i fötterna. Dem hade fått det till att hästen hade ont i ländryggen! :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 733
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 103
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka