Halt häst

zitasmatte

Trådstartare
Hej!!

En granne till mig stötte på ett problem i helgen. På förmiddagen skulle hon hämta in sin ena häst och såg direkt att den var rejält svullen i högra bakbenet. Direkt när hon skulle leda henne ur hagen började hon halta direkt. Tog in henne och som sagt så var hon rejält svullen från kotan runt om och upp mot skanken och varm. Hasen ( Heter det så ?? ) var rejält svullen med. Smörjde och masserade med kylbalsam och gick igenom hoven men hittade inget. Hästen lyfte snällt på benet och verkade inte ha speciellt ont när hon masserade. Stötte med det halta benet när hon gick men varvade med att släpa det. En timme senare när hon gick ut så hade svullnaden gått ner men ej helt och hon var ej varm längre. Smörjde igen på kvällen,var dock ej speciellt varm då men fortfarande liiiite svullen och haltade fortfarande. Nästa morgon fortfarande halt och svullen men ej så varm. När anses hästan vara sk blockhalt? Den "går" i alla fall på det onda benet,även om den gärna vill släpa det när den går. Kan den ha halkat ute och sträckt sig? Fått en spark? Var tydligen helt ohalt kvällen innan.

Sv: Halt häst

Be henne/honom ringa veterinären! Känns självklart att göra på en gång om hästen är mer än bara småhalt.
Kan vara allt från ett brutet ben till att hästen vrickat sig lite.

Sv: Halt häst

Jo hon skulle väl ringa vet idag ,det hände igår ( Söndag ) å fick ej tag i någon då. Var bara jag som ville bolla lite ideer utifall jag ej får prata med henne idag!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 555
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka