halt häst

Rouise

Trådstartare
mitt sto har nu varit halt ett tag.

Hon löshoppades och dagen efter var hon halt på vänster fram. tänkte att det var en vrickning och valde att avvakta. Hältan på rakt spår i skritt försvann efter bara ett par dagar, de första 3-4 dagarna var hon märkbart mer halt efter att ha stått på box en stund jämfört med hur hältan såg ut när jag tog in henne från hagen där hon kunnat röra på sig. hon var varm och något svullen i kotan i ca 2-3 dagar sen försvann detta helt.

hältan syntes i trav och på böjt spår. även lite i skritt en stund efter att ha travat. hon blev gradvis bättre, hältan försvann på böjt spår i skritt och hon halar inte längre i skritten efter att ha travat. tycker även att hältan i trav gradvis har blivit bättre,

efter att det hade gått två veckor så pratade jag med en vet som sa att jag skulle avvakta ännu ev vecka, eftersom hon blivit gradvis bättre. det har nu gått en vecka sedan dess och på måndag morgon ska jag självklart ringa och boka tid för hältutredning.

hon har fått gå ute dygnet runt med sina kompisar hela tiden, just för att hon ska hålla sig så lugn som möjligt, det är en häst som inte riktigt klarar av att vila. har därför inte velat ha henne i egen hage eller inne på nätterna eftersom risken är att hon far omkring blir större då än när hon få gå i sin hage som hon brukar.

hur som helst så skulle jag bara vilja höra vad ni skulle kunna tänka er att det kan vara, just eftersom det gått så lång tid. jag vill bara ha lite tankar om vad det skulle kunna vara. ber er inte om en diagnos utan mer om funderingar.

har googlat lite på kotledsinflammation, kan det vara det?

Senast ändrad:
Sv: halt häst

för att utveckla mig själv lite så går ju tankarna till olika typer av senskador, kotledsinflammation som sagt etc. men eftersom värmen och svullnaden gick ner så fort och det faktum att hon har blivit bättre så blir jag lite fundersam/osäker.

hur "brukar" det se ut? är det min inbillning att om det är en senskada att värme och svullnad borde hålla i sig längre och att hältan borde ha legat kvar i skritt längre ett önsketänkande från mitt håll?

Det kan som du själv är inne på vara 'nästan vad som helst'. Alla saker du nämnt kan det vara - och en rad som inte är nämnda med. Men ingen större ide försöka gissa.

Däremot, typiskt för senskador är att hälta och värme etc ger sig rätt fort - och långt innan senan tål belastning. Så rent på att hon blivit bättre kan man INTE utesluta sen-/ligamentskada. (Tyvärr).

I övrigt är det som sagt omöjligt att gissa, och kan vara men behöver inte vara det du varit inne på. En hältutredning på klinik ger förhoppningsvis svaret!

Låter som när min häst hade kotledsinflammation...
Det kom dagen efter att han hade vrickat sig och man märkte aldrig av någon svullnad/värme mer än när det inträffade...
Det gick iaf väldigt lätt att rätta till! :)

absolut är det omöjligt att gissa. men jag kan inte låta bli att fundera lite och vända och vrida.

jag känner mig väldigt okunnig på detta område så det är skönt att få fråga även om jag inte får ett klargörande svar.

har fått tid för hältutredning på onsdag.

absolut är det omöjligt att gissa. men jag kan inte låta bli att fundera lite och vända och vrida.
.

Det förstår jag absolut, så är vi nog alla mer eller mindre. Jag med. Även fast man inte kan mer än just gissa vilt.

Skönt du fått tid såpass snart, du får gärna berätta hur besöket gick. Ska hålla tummarna!

Han blev sprutad med cortison en eller två gånger...
Inga röntgenförändringar och han har (peppar,peppar) hittills inte haft några återkommande problem alls! :)

kl

efter två timmar hältutredning, så fick vi diagnosen hovbensfraktur.

prognosen på själva skadan såg relativt god ut men på grund utav en rad andra omständigheter som jag inte vill gå in på och att det handlar om just denna häst, så har ägaren (jag är fodervärd) tagit beslutet att hon ska tas bort.

så istället för sjukhage och boxvila så står hon nu i sin stora hage tillsammans med sina kompisar tills det är dags att säga farväl om ett par dagar.

det har varit två väldigt långa dagar nu och jag känner mig helt trasig och förstörd. men det viktigaste är att det blir bra för hästen.

Usch va tråkigt! :(

Ett riktigt tungt beslut! :( Men om ni känner att det är det bästa för hästen, så är det ju självklart rätt beslut!
Hästen slipper smärtan och hon får sluta sina dagar lyckligt tillsammans med hästkompisar och de människor hon gillar mest!

*Tröstkram!*

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 594
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka