Halt häst?? Vad göra?

L

lola97

Dom senaste 2 veckorna så tycker jag mig se en antydan till frambenshälta på min häst. Har väldigt svårt att lokalisera om det är på höger eller vänster. Hon går rent i skritten, kliver på bra. Har under hela den här tiden varit torr och fin i benen, ingen värme eller svullnad. Men när hon travar så kan man se att hon liksom går och nickar med huvudet. Hon verkar inte ha ont då hon utan problem travar då man ber henne om det.
Från början trodde jag att det berodde på lösa framskor då det va i samma veva som dom började glappa man såg "hältan". Men hovis va ute i torsdags och hon fick nya skor fram, men jag tog av bakskorna pga bärrandsröta som hon väldig ofta får då hon har skor på.
Hon har vilat mest hela sommaren och inte blivit riden något hård då jag väl ridit. Jag har inte ridit henne nåt då skorna varit lösa.
Hon reds igår av min blivande medryttare och det gick jätte bra. Såg ingen direkt hälta i trav på böjt spår. Dock idag då hon löslongerades i skritt och lite trav i några minuter. Va dock på lite knögligt underlag.

Vad kan det vara för fel? Hovis som jag har är en ny. Det va andra gången han va ute hos mig. Kan det bero på att han skor lite annorlunda än min tidigare? Kanske korrigerar henne på ett sätt som hennes ben inte klarar av. Hon har lite speciell benställning, kräver lite eftertanke innan man skor.
Eller kan hon ha gjort illa sig i hagen så hon blivit sne i någon bog eller nåt?
Tänkte att jag kanske skulle ta ut en kiropraktor och kolla igenom henne.
Blir så fundersam över vad det kan vara då hon INTE har någon svullnad, värme, oren skritt eller öm vid palpering.

Någon som kan ge mig lite feedback eller nåt :crazy:

Sv: Halt häst?? Vad göra?

Tja, det kan vara nästan vad som helst av de du sa, eller ledinflammation, eller sträckning, eller... ja du fattar. Sällan några av mina visat värme/palpationsömhet/svullnad/oren skritt fast de haft ledinflammation. Inte alltid de visat initialhälta ens..

Va! Har Lola oxå gått och gjort sig illa... *suck* ja då får man väl hälsa dej välkommen i klubben... *suck*

Hoppas att du får ordning på henne.. har ni använt visitertången? Har hon någon förhöjd puls i något av benen? Kommer hältan kanske från baken? några av bakbenen? Korset? hm.... tänkte att nått kanske öppnar nya dörrar till en lösning på problemet.. =)

Hej du. Jobbigt att ha en skadad häst. Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och även för mig.

Har inte använd visitertång, men känslan säger mig att det inte är hovböld. Sen va ju hovis ute i torsdags och han märkte inget konstigt.
Förhöjd puls vet jag inte, får gå ner och känna på henne idag.
Får sen om jag kanske åker in med henne till Ultuna om hon inte blir bättre. Hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt.
Hoppas verkligen inte att det är en ledinflammation *håller tummarna*

Säger bara: du kommer väl ihåg R**s R*t och hennes hovböld... hahaha... alla vi stod och sa NEJ det är inte någon hovböld och ojsan ojsan.. en jätte böld hahaa

Låter bra det där med ultuna! Tror inte att hon har någon ledinflamation.. vad skulle hon ha fått det ifrån? Tror närmare på en sträckning eller en liten senskada.. el en hovböld som sitter djupt inne....

Lycka till nu!

jag skulle ta henne till veterinären, så du kan få diagnos, behandlig och veta hur du ska gå vidare med problemet...

Hade samma symptom på min ponny, det var kot/knäleds-inflammation...

Kom nyss från stallet. Tömkörde lite på böjt spår i trav för att se om man kunde se nåt. En av tjejerna i stallet va med och kollade. Såg ev ytterst lite på ev vänster fram. Svårt att lokalisera då det va så anmärkningsvärt lite. Jag såg dock inget då jag har svårt för att se då det är så lite. Travade lite på rakt spår på grusväg och ev lite mot inget såg man. J trodde ev att det kunde vara lite på vänster men hon va osäker. Hon nickade inte som hon gjort tidigare. Jag ska avvakta lite nu. Tänkte ringe kiropraktorn så man vet att felet inte sitter där. Hade ändå tänkt att kolla igenom henne så då kan jag lika gärna göra det nu.
Fortfarand fräsch i benen i övrigt. Travade mer än gärna då vi tömkörde. Väntar kommande vecka ut och sen får jag se hur hon är nästa vecka efter kiropraktor besöket (om jag kan få ut henne så fort). Hon får gå i hagen som vanligt och sen kanske jag rider ut på henne för att känna om jag märker nåt konstigt då jag rider.

Önska mig lycka till :bow:

kiropaktorer och andra alternativbehandlare (iaf seriösa sådana) gör inte behandlingar på en ev halt häst innan det blivit utrett av veterinär...

så det är nog bara att bita i det sura äpplet och åka till klinik...

hoppas det löser sig och bara var falskt alarm!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama