halt häst.. *långt*

S

smultronfot

Jag behöver lite råd och få skriva av mig lite.
Jag har en travare -02 som börjar bli rätt trevlig att rida. Går iform i alla gångarter och det har gått framåt med utbildningen.
Det har gått super förutom att vi har haft lite problem med tappskor.
Nu den senaste skoningen har han lyckats ha kvar alla skor men då i torsdags så var vet. ute för att kolla tänder, vaccinera och göra böjprov (för försäkringen).
Han var jätte fin i benen och i kroppen sa hon tills hon böjde v.fram då markerade han något steg i början. Hon provade att böja igen och han markerade igen. Bara några steg.

Hon kände igenom alla ben och tryckte lite men han reagerade inte och hon kände inget.
Hon tyckte inte jag skulle göra något spec, bara ta de lite lugnare för att vara på den säkra sidan och låtan honom vila en vecka i slutet på månaden.
Inga problem tänkte jag då får jag värkligen chansen att tränaa och bygga mycket i skritt.

Jag red honom ca 2-3h innan vet. var på besök och då kändes han mjuk och fin och jag kände absolut inget konstigt.
Dagen innan red jag lektion då var han spänd men tränaren märkte då inget inte jag heller.
På fredagen tänkte jag att vi skulle ta en lugn promenad i skogen, de gjorde vi. Enbart skritt, han stod på lördag och söndag för de var snö/regn storm.

Ikväll red jag jag igen och de var då jag märkte att han markerade ganska ordentligt.
I högervarv var han mycket mjuk och följsam, i höger brukar han vara lite stelare men idag var de vänster varv.
Han ville knapp böja sig i kroppen. Jag tänkte inte så mycket på de utan bara på att han kanske var lite stel och har spänt sig mycket då de har blås så mycket i helgen.
Jag red vidare me han lossade inget i skritten, jag började värma upp lite försiktigt i trav och tänkte att han kanske kommer lite mer loss och jag travar lite, men han vill knappt böja sig i hörnen.
Om jag la vikten mycket på utsidan gick det bättre men så fort de kom för mycket vikt innåt i v. varv så drog han bara inåt.
Jag kände att de var något som var galet och lite senare började han markera ordentigt men bara på böjt spår, han nickade lite med huvudet och markerade lite.

Vågade inte rida något mer så jag gick in nästan på en gång.
Jag kände inget på benen eller något i övriga kroppen.

Han har aldig varit halt förut, förutom att han har sträckt sig lite men det gick över på någon dag.

Eftersom att det värkar som det blivit värre med tiden så undrar jag vad de kan vara.
Han vilade ju i princip hela helgen och han markera nu.

Är de mest troligt att det sitter i v.fram som han markerar på eller kan de sitta någon annan stans?

Jag funderar på att låta honom vila denna vecka ut och sedan kolla om jag märker något hälta efter helgen, om han verkar hel och fin så rider jag försiktigt några veckor innan vi börjar träna igen.
Om han fotfarande markerar så tar jag ut vet. igen eller om det skulle bli värre innan veckan har gått.
Vad tror ni om det?

Hoppas någon orkade läsa mitt svammliga inlägg och har några komentarer eller råd?

Sv: halt häst.. *långt*

Är det vä fram han haltar på som veterinären fick reaktion på?

Jag skulle inte ta ut veterinär igen utan hellre göra en ordentlig undersökning på klinik. Kan vara ledinflammation.

Ja de är vä. fram som han markerade på då också.

Usch, jag hoppas inte att de är så illa så vi måste på klinik.
Är rätt långt till närmaste klinik, de är nog svårt att få hit en vet.

"Hur" får de ledinflammation?

Enda gången jag stött på de och de var p.g.a. överansträngning.

De kan dom få av olika orsaker. Är ju väldigt vanligt iaf.
Kan va lurigt det där, är ju bra om man behandlar inflammationen i tid. Och det görs ju bäst på klinik. Då kan man ta ngr plåtar me för säkerhetsskull.

Okej.
Jag ska försöka kolla runt lite och se om vi kan lyckas få plats på klinik.
Han är inte försäkrad för hältor så jag kommer väl få leva på typ utgångna konserver resten av året. :p

Ungefär hur mycket kostar de för ett besök på klinik?
Kanske varierar rätt stort eller?

Men oj stackars dej :( Ang. försäkring alltså.

Men om du kan ha is i magen så kan du väl låta den vila en vecka och avvakta lite. Risken är väl att man förlänger det om man den sen börjar halta först efter en månads ridning igen.
När jag har varit inne på klinik för ledinfl så har det kostat mellan 6 - 8 000 kr ca. Har dock krävts minst två klinikbesök :crazy:

Min medryttarhäst har hovledsinflammation... :crazy:
Hon har varit frisk och fin länge, sen markerat vagt vid vissa tillfällen, fått vila, varit stel, blivit fin med lösgörande arbete.
Senaste träningen var hon ovanligt stel, sen kom den tydliga hältan. Värme,puls, svullen.
Fick vila två veckor, blev nästan bara värre. Så ägaren åkte till klinik där dem konstaterade hovledsinflammation. :(

Vet. trodde det möjligtvis var snedsteg i hagen som pålagrats, "överansträngt" så det blev inflammation.

Min erfarenhet av ledinflammationer iaf...
Halta hästar är inget kul. :(

Vila en-två veckor. Kolla värme. Kanske kan ta ut hovis för att utesluta hovböld?
Sen är det nog bäst att åka till klinik annars... Dyrt men bra. Är det en ledinflammation är det bäst att behandla fortast möjligt!!

Okej, vi får hoppas!
Kan man inte ta ut en "vanlig" vet. och den kanske kan se om det är ledinflammation eller om man kan utesluta de på något vis?

Hovis kommer om ca en vecka.

Han är ju inte varm eller något, inge värme alls.
Han markerar endas på böjt spår i vä. varv.

Snälla säg att om de har ledinflammation så måste de va varma? :)
Han har väl bara sträckt sig eller något? :angel:

Det finns duktiga veterinärer som åker ut och kan spruta för ledinflammation. Distriktsvet. till exempel. Det är dyrare på klinik och har du inte hästen försäkrad så är mitt förslag att du tar ut en vet. som böjer och ev. sprutar hästen i kotan och/eller knäleden om det är ledinflammation. Du kommer väl ändå inte att röntga om du inte har förs. för det kostar mkt pengar.

Tror du inte att hästen kan ha blivit överansträngd om du ena dagen red mellan 2 och 3 timmar och nästa dag red lektion? Hästen är ju bara 6 år och gick tufft 2 dagar i rad? Kanske att det var lite påbörjat redan innan och detta blev droppen.

På din beskrivning tycker jag det låter som ledinflammation så skynda dig att ta ut vet. för inflammationer läker inte ut av sig själva. Mina råd är annars att rid inte tufft två dgr i rad utan varva med skritt eller en lättare uteritt och låt inte hästen vila helt två dagar i rad. Aktivera den på ngt vis, såsom promenad, tömkörning eller ridtur.

Min medis var bara varm efter ansträngning. Väldigt tydligt efter den där lektionen, och lite varm efter promenad. Inte när hon stod/var i hage.

Hoppas på det bästa! :)

En vanlig veterinär kan ju göra en hältautredning på plats. Men man kan ju tyvärr inte röntga då.
Röntgen är förhållandevis billigt. Tror ja betalade några hundra / plåt. Behövdes inte många heller.

Men hela klinikbesöket är ju dyrt.

Hoppas det går bra för dej

Nej tyvärr är hästar inte varma i benen av ledinflammationer. Däremot finns det både torr inflammation samt seriös inflammation där benen är galliga (ej torra). Jag har haft båda sorterna på två olika hästar och halvblodet som hade torr inflammation reagerade precis som din, enbart lite lite halt i ena varvet på voltspår.

Men han blev bra och det gäller att behandla i tid innan det blir kroniskt. Lycka till nu, jag håller tummarna!

Oj, nu blev de missförstånd. Jag menade att jag red 2-3h innan vet. komme. Inte att jag red i 2-3h.

Dagen innan var en lugn lektion, mycket skritt och tänkövningar.

Så jag tror inte han är överansträngd, jag är mycket noga med att lägga in pauser och väljer underlag o.s.v.
Så här såg hans vecka ut:
M:flyttade hästen till ridskolan och red 30 min dressyr övergångar
T:tränade fattningar och öppna ca 40 min
O: lektion, bakdelsvändningar lektikonen var ca 60 min men minst 30 min var skritt
T:red i ridhuset i ca 40 min bågar och mjukgörande den dagen kom vet. böjde då markerade han. åkte sedan hem igen
F:promenad i grimma i skogen i ca 45 min
L:vila p.g.a. snöstorm
S:-"-

Har bara padock hemma
M: red ikväll ca 20 min, han markerade på böjt spår i vä. varv.

Men om de har ledinflammation så blir de inte varma då?
Han är alltså inge varm alls.

Är grymt glad för all hjälp! :) Tack så mycket till er alla!

Jag förstår att jag bör skynda mig att få hit vet. men hur länge kan de ta innan det blir kroniskt? (Bara av ren nyfikenhet, ska självklart få hit en vet. så fort jag kan)

Min häst var inte varm. Dock ngt svullen i kotorna när jag skulle släppa ut i ngn gång. Men inte jämt och bara lite.

Oj, nu blev de missförstånd. Jag menade att jag red 2-3h innan vet. komme. Inte att jag red i 2-3h.

Dagen innan var en lugn lektion, mycket skritt och tänkövningar.

Så jag tror inte han är överansträngd, jag är mycket noga med att lägga in pauser och väljer underlag o.s.v.
Så här såg hans vecka ut:
M:flyttade hästen till ridskolan och red 30 min dressyr övergångar
T:tränade fattningar och öppna ca 40 min
O: lektion, bakdelsvändningar lektikonen var ca 60 min men minst 30 min var skritt
T:red i ridhuset i ca 40 min bågar och mjukgörande den dagen kom vet. böjde då markerade han. åkte sedan hem igen
F:promenad i grimma i skogen i ca 45 min
L:vila p.g.a. snöstorm
S:-"-

Har bara padock hemma
M: red ikväll ca 20 min, han markerade på böjt spår i vä. varv.

Men om de har ledinflammation så blir de inte varma då?
Han är alltså inge varm alls.

Nej, återigen, ledinflammationer ger inte värme. Om man tittar på din träningsvecka så ser man att du ridit dressyr på böjda spår 4 dgr i rad. Även om det inte är så lång tid (30-60 min) så är det väldigt ansträngande för hästen och dennes ben. Speciellt för ett 6 årigt varmblod skulle jag vilja säga. Böjda spår=ridning på ridbana etc är betydligt mer ansträngande för hästben än t ex ridning på rakt spår vid uteritt. Du bör blanda uteritt med dressyr för bättre hållbarhet.

Du behöver inte ta åt dig eftersom det är okunskap, jag har själv gått i samma fälla tidigare. Det gäller ju liksom att hitta orsaken, annars kommer problemet tillbaka igen om man inte ändrar sin ridning. Din häst går i fin form för ett vbd såg jag i annan tråd, men han kanske inte är mogen än att jobba så alla dgr i veckan. Ditt dressyrarbete är jättebra övningar men det är nog för tidigt för din häst att utföra detta arbete 4 dgr i rad, är min teori.

Har du någon mkt bättre teori själv?

Nej, återigen, ledinflammationer ger inte värme. Om man tittar på din träningsvecka så ser man att du ridit dressyr på böjda spår 4 dgr i rad. Även om det inte är så lång tid (30-60 min) så är det väldigt ansträngande för hästen och dennes ben. Speciellt för ett 6 årigt varmblod skulle jag vilja säga. Böjda spår=ridning på ridbana etc är betydligt mer ansträngande för hästben än t ex ridning på rakt spår vid uteritt. Du bör blanda uteritt med dressyr för bättre hållbarhet.

Du behöver inte ta åt dig eftersom det är okunskap, jag har själv gått i samma fälla tidigare. Det gäller ju liksom att hitta orsaken, annars kommer problemet tillbaka igen om man inte ändrar sin ridning. Din häst går i fin form för ett vbd såg jag i annan tråd, men han kanske inte är mogen än att jobba så alla dgr i veckan. Ditt dressyrarbete är jättebra övningar men det är nog för tidigt för din häst att utföra detta arbete 4 dgr i rad, är min teori.

Har du någon mkt bättre teori själv?

Okej, ja de kan kanske stämma att han har blivit överansträngt. Vi har tränat mycket galoppfattningar på volt, kan ju vara de som har slitit.
Vi har också tränat mycket öppna och de borde ju också slita en del kanske?

Den här veckan har ju varit spec, men de kan ju kanske hända att de räckte + att jag kanske har ridit honom för mycket tidigare.

Han är en häst som måste aktiveras mycket men jag kanske borde lägga in fler skritt dagar?

En mer "normal" vecka ser ut såhär:

Måndag:Dressyr bågar
Tisdag:vila
Onsdag:markarbete
Torsdag:tömmkörning
Fredag:dressyr skolor
Lördag:uteritt/markarbete
Söndag:de som vi inte gjorde på söndagen eller blandat beror på hur han känns

Ungefär ser en vanlig vecka ut, de kan ändra lite beroende på väder.
Jag kanske ska lägga in med uteritter, med mycket skritt?
Jag har en rätt liten ridbana. Knappt 20*40 på sommaren nu på vintern kan den vara lite mindre t.o.m.
Jag rider oftast bara med vanliga damasker, lindar nästan aldrig. Kan de vara en ide att linda särskilt om de skulle vara lite hårt underlag?

Det är svårt att rida ut på veckodagarna på kvällen då de är mörkt innan jag har tagit mig ut till stallet.
Det blir mer uteritter på sommaren.

Har du något förslag?

Jag ringde till vet. imorse och de tyckte jag skulle avvakta till veckans slut, känna igenom honom då och kolla om han fortfarande markerade.
De hade svårt att få ut någon nu, de är jätte ont om vet. här omkring just nu.

Kan man inte lägga någon inflammatoriskt omslag? (man gör så på människor då vi har led inflammation, min mamma är sjuksköterska så hon kom med de förslaget).
Alltså pröva innan vet, kommer.
Hon skulle förmodligen bara kunna komma efter påsk, om det inte skulle vara något extremt akutfall.
Eller är de bara att spruta som gäller?

Tycker ni jag ska låta honom vila helt eller ska jag promenera med honom för at hålla igång?

Hoppas din hsät blir bra.

Jag gjorde samma misstag själv med min travare. Jobbade alldeles för mycket i paddocken. Vilket ledde till en förslitning i en bakbenet. Detta var för 2½ år sedan och jag får fortfarande lida för det. Nu inte sagt att det blir så för dig.

Jag skulle om jag var du plocka bort allt paddockarbete med tanke på er lilla paddock. Jobba där kanske 1 gång i veckan bara. Sedan skulle jag rida ut resten. För man behöver inte bara skritta när man rider ut. ;)

Såg efter jag skrivit detta att det är mörkt när du kommer till stallet på vintern. Har du möjlighet att rida med pannlampa? För då kan det vara ett bra alternativ.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V