Halt fölunge

jemeni

Trådstartare
Ska försöka korta ner historien lite!
I september hittade jag min fölis på 3ben i hagen vi har hittat 2 hovbölder men han är fortfarande inte ohalt.
Benet är genom letat med konstens alla regler och vetrinären hittar inget.
Men han är halt.

Vad ska man göra???
Min tanke var att han skulle säljas vid 6månaders ålder.
Ingen vill ju köpa en halt häst och frågan är om någon vill köpa en häst som har stått halt i 3månader som föl utan att hitta varför.
Behålla till han är 3 rida in och sälja då? Går han att sälja då? Kommer han hålla som ridhäst?
Avliva nu?

Vad hade ni gjort???

Sv: Halt fölunge

När vi bedövar kotan försvinner hältan, så den bör ju sitta kotan och lägre men där finns inget varken på ultraljud eller på röntgen som kan orsaka en hälta.

Hör med förs.bolaget (förutsätter du har försökrat) om de går med på magnetröntgen. Det kan visa saker som inte syns på annat sätt t ex cystor. Dyrt dock. Vet fölunge som hade det, utdömd.

Hör med förs.bolaget (förutsätter du har försökrat) om de går med på magnetröntgen. Det kan visa saker som inte syns på annat sätt t ex cystor. Dyrt dock. Vet fölunge som hade det, utdömd.

Jepp han är försäkrad! Jag ska ringa försökringsbolaget och prata med dem i morgon han har en vet vård på typ 100000 och ett livvärde på 8000 så de protesterar säkert inte på att ta bort han.

Han är ju väldigt snygg och rör sig bra (innan hältan) så det vore väldigt synd.

Vad säger hovslagaren?
Vet en häst som markerade länge efter hovbölder,försvann först när han fick sulor.När hoven "växt" ut försvann hältan.

Han markerar inte på visitertång och hoven har växt 2cm sedan bölderna.

3 vetrinärer och 3 hovslagare har tittat på han.

Den hästen som jag pratade om reagerade inte heller på visiteringstången utan var först när han belastade hoven.
Är absolut inte kunnig när det gäller sånt här men tyckte att det var likt den hästen jag pratade om

Jag har heller inte haft så mycket med hovbölder att göra. Men mitt ena sto som fick en rejäl sådan var halt av den vid beslatning nästa nio månader. Hon gick ju bara som avelssto och fick gå kvar med fölet, så det var därför vi behöll henne trots hältan. Men efter sommaren var hon helt återställd och hade ingen hälta alls mer.

Det kan vara något av ligamenten i hoven som är skadat då tar det tid innan de blir helt återställda, man räknar ungefär 1 års läktid på dessa ligament, det är jättesvårt att se detta på ultraljud utan det behövs magnetkamera i de flesta fall för att se det (dock är försäkringsbolagen väldigt svåra att övertala att ta den kostnaden för hästar med lågt livvärde). Min ena 09 blev trampskadad av sin mamma 1 vecka gammal och röntgen och ultraljud gav ingen förklaring på den svullnad och hälta han hade (de behöver dock inte vara svullna av det). Nu haltade min väldigt lite och bara till och från, men vet menade på att troligen är det något av ligamenten som fått stryk och att jag skulle räkna med att det tar ungefär ett år att läka, skrota i hagen så länge han inte blev sämre så var det bara att prova sig fram om det funkade med kompis och bus och det har funkat mkt bra och han har inte vid något tillfälle reagerat negativt även om de härjat mer än mkt periodvis. Intressant är att även om han rört sig bra hela tiden så kom där rätt vad det var betydligt mer gång i honom strax efter han var ett, så antagligen har han känt av en del och det mkt riktigt tog ungefär ett år att läka.
Så tycker inte du skall ha för bråttom att plocka bort honom iom att det är i de regionerna och det kan ta uppemot ett år att läka.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka