Halt föl!

Sar

Trådstartare
Vi har just flyttat över till vinterhagarna och dagen efter var mitt föl kraftigt halt. Ingen temp, ingen puls, ingen svullnad men jag hittade ett pyttesår på höger framkota (där jag upplever att hältan sitter) och några småsår på höger bog. Det är en del träd i hagen så det jag kan tänka mig är att han gått omkull eller på något sätt fastnat i underlaget. Hoven är inte heller varm så jag har i det närmaste uteslutit hovböld.

Distriktsvetrinären rekommednerade att jag skulle vänta några dagar för att se vartåt det bär. Det är nu 3 dagar sedan och jag tycker att han blivit något bättre men inte så mycket som jag skulle önska.

Ser jag ingen tydlig förbättring innan slutet av veckan kommer jag att åka upp och röntga honom men jag skulle vilja få råd och tips över vad som kan ha hänt honom och hur läkningsförloppet brukar se ut. De har fortsatt fått gå ute i hagen då det är väldigt lugnt och stilla där och de inte springer i onödan men jag vet inte om det är ett felval från min sida?

Sv: Halt föl!

har det blivit bättre?

annars kan ju hovslagaren komma ut och kolla så det inte är en hovböld kan nog va svårt att se det själv.

min fölis fick en hovböld då var han typ 4-5månader men det var på våren eftersom han är född på hösten.

men det är ju mkt vanligt med hovböld på unghästar.

vi håller tummarna för att det bara är en vanlig hovböld.

JA du..svårt att råda.

Du bör tempa morgon och kväll.
Känn på alla fyra ben varje gång du tempar.

Den kan ju ha halkat till men du bör ha noga uppsikt på såret du nämnde på kotan.

Nu vet jag inte hur gammal ungen är men man måste alltid ha i tanke att småsår på ben kan vara inkörsport för infektion. En fölunge kan snabbt sjukna in svårt om det skulle vara så. Därför är det viktigt med temp-kontroll. Men även koll på allmäntillstånd så som att den diar ordentligt och ser pigg ut i övrigt.

Misstänker man att en led kanske kan bli angripen så måste den omgående in för spolning.

Och vi skulle inte släppa ut så länge ungen är halt även om det är lungt.

När det gäller hovböldsteorin så måste i alla fall jag säga att vi aldrig någonsin haft böld på en unge under 10 månader..

AM

När det gäller hovböldsteorin så måste i alla fall jag säga att vi aldrig någonsin haft böld på en unge under 10 månader..

AM

Nä, banne mig, det stämmer.
Vi har haft när de är 1 år och går på bete, men aldrig tidigare.

Tack för era svar! Har nu beställt tid på kliniken på fredag.
Distriktaren sa annars att det var vanligt (!) på föl med hovböld.
Han är 4 månader nu, har inte haft feber och diar bra. Ser pigg ut men har inte sprungit runt och busat som vanligt (av förklarliga skäl).
Vi har dessutom en månads uppehåll i fölsällskap (det förra åkte hem) och morsan är väl inte fullt lika rolig att leka med.

Det här oroar mig verkligen, hade faktiskt kännts bättre om jag på något sätt kunde känna en svullnad eller galla så jag visste mer exakt var hältan satt. Hur lång tid brukar det ta innan man ser en klar förbättring på ex.vis en vrickning/sträckning?

Jag har varit med om att föl slagit i hoven och fått en blödning inne i hoven, kallas ngt på sten... ,stengalla kanske? Det ger samma symptom som en hovböld, men det finns ingen böld. På min fölunge, som var mkt kraftigt halt, gick det över efter ett par dagar och vid senare verkning såg man spår efter slaget, den var röd i hornet. Den hade tydligt ont i hoven och var nog lite varm, men inte som vid hovböld. Den fick åkomman när den galopperade i en hage med ganska mycket mindre sten i knytnävsstorlek på en annars plan yta.

En vrickning/sträckning så ser man förbättring på någon dag. Om dom står inne så har det blivit ok på under veckan.
I och för sig så kan en sträckning ta längre tid beroende på var det är. Exempelvis så kan en sträckning bak ta mycket lång tid för läkning.

Men det kan vara svårt för en som inte är van att avgöra om det är vrickning eller ledinfektion i det allra första skedet.
Och för att krångla till det för dig så kan även tempmätning vara lurig. Dom kan ha infektion och då få undertemp. För att i senare skede stegra till över 39.5. Men då har ledingangreppet påbörjat.

Återigen är allmäntillståndet ibland viktigare vägledning än tempkurvan.

Ett tips:

Ska ni in till klinik så råder jag er att sätta bra och stabilt stödbandage från knäet ner till hoven på det skadade benet så att det inte förvärras i släpet då den måste hålla balansen.
(om det skulle vara en vrickning)

Bättre att ta det säkra före det osäkra.

AM

Kompisens föl fick en hovböld modell ordentlig, hovslagaren skar upp den först, men fölet fortfarande halt. Koll på klinik, och hovbenet hade lägre densitet på hovbenet på den hoven, antagligen bakterier som kommit in via bölden och fått fäste i hovbenet.

Så, ungar under 10 mån kan få hovböld, även om det kanske inte är så vanligt, och en 'vanlig hovböld' kan vara betydligt allvarligare än man tror i förlängningen. När det gäller föl ska man ju ta allt på allvar i än högre grad än vuxna.

Såret på kotan - VAR sitter det? min dam (som var 1 eller 2 då, minns inte på rak arm) fick ett lite pluttsår på kotan. Dock väldigt nära leden. Lite halt (1 grad rakt ut i trav) och lindrigt förhöjd temp. Direkt in på klinik, där hon fick stanna kvar på antibiotikabehandling och observation. Såret var från utsidan extremt litet och pluttigt, men nära leden. De flesta tyckte jag var nojig som ens ringde klinikvet för att höra om jag inte borde komma in. Vet lyssnade, tyckte utan omsvep att 'hon ska in nu'. När man sen sondade det försvann sonden lååångt, dock uppåt och neråt innanför huden tack och lov, men ändå.

Men nära led, så även små sår är en risk, och än högre är den för småttingarna.

Såret på kotan sitter på höger utsida i mitten och ser ut att vara ett mkt litet skrapsår. Det är tvättat och "blåsprejat". Hovslagaren kommer ut imorgon för en snabb koll för att se om jag missat något.

Min fölunge var också "oförklarligt" halt, de hittade honom i hagen BLOCKHALT när jag var på semester. Först trodde de va en fraktur eftersom han hade feber. Efter många om och men trodde de det var en muskelsträckning högt upp. Det slutade med att det blev akutåka till strömsholm mitt i natten pgr av en ledinfektion (han spolades). Och då hade han inte ens några små synliga sår. Jag skulle också hålla ett extra öga speciellt på tempen så han inte får en ledinfektion.. min hade inte alls någon feber imellanåt och blev bättre en period för att sedan bli sämre igen.

Tack för era svar. Idag hittade jag äntligen en liten svullnad och värme. Längst ner på utsidan kota, jag upplever dock ej att senan är påverkad.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka