Halt av felanpassad sadel..

Fakur

Trådstartare
Kan en häst bli halt om sadeln varit felanpassad, t ex för trång?:confused: Min häst markerar 0.5 grad vid böjprov på ett bakben.Nu funderar jag på om det kan vara sadeln det beror på..vad tror ni? Är det någon annan som haft liknande erfarenhet?

Sv: Halt av felanpassad sadel..

Svårt att svara på utan att ha sett det... men det kan nog bero lite på hur den ligger an...om sadeln tex ligger och trycker på en nerv, kan jag mycket väl tänka mig att man kan få en reaktion på ett böjprov.

Jag har en häst som blev halt av en felaktig sadel, det tog ca 1,5 år innan hon var frisk, nu är hon dock frisk och fungerar utmärkt att rida på.

Hon fick en inkapslad knäledsinflammation i ett bakben pga sadeln, ingen rolig eller billig historia.

Men din häst vågar jag dock inte uttala mig om

Jag har en häst som blev halt av en felaktig sadel, det tog ca 1,5 år innan hon var frisk, nu är hon dock frisk och fungerar utmärkt att rida på.

Kom det på en gång när du skaffat den sadeln eller kom det först efter ett tag? Funderar på om det är samma sak med min kille här hemma, men han har haft sin sadel i 1 år.

Hon fick en inkapslad knäledsinflammation i ett bakben pga sadeln, ingen rolig eller billig historia.

Men din häst vågar jag dock inte uttala mig om

kl :angel:

Jag misstänker att samma sak har hänt min häst. hösten 06-vintern06 hade hon en felanpassad sadel, hon visade inte några större problem. Idag är hon halt , och vi var iväg till sjukhuset idag med henne och kollade höger fram. Hältan sitter inte i frambenet och när man bedövat frambenet visade hon mer hälta på vänster bak.

Jag är lite nyfiken, var det ungefär något sådant som hänt din häst? kanske samma sak med min. tack:bow:

Hennes hälta var väldigt diffus, hon visade hälta fram, men när man började bedöva var det bak som var boven. sen vandrade hältan omkring lite också. veterinärerna gav nära på upp.

det skulle ju kunna vara det eftersom det tyvärr inte hjälper att bara byta sadel, hältan måste också upptäckas och behandlas.

Senast ändrad:

Jag har varit med om att en häst reagerat på en för lång sadel och blivit halt. Det tog bara 2-3 veckor dock.

JA!
En sadel som inte passar och gör hästen illa gör att hästen spänner sig och ändrar sig rörelsemönster. Detta leder faktiskt ofta till olika "kroniska" ledinflammationer (enligt rygg-inriktad veterinär) tyvärr. :(

Kolla upp sadel och resten av tillbehören och hästen!

Hennes hälta var väldigt diffus, hon visade hälta fram, men när man började bedöva var det bak som var boven. sen vandrade hältan omkring lite också. veterinärerna gav nära på upp.

det skulle ju kunna vara det eftersom det tyvärr inte hjälper att bara byta sadel, hältan måste också upptäckas och behandlas.

Min häst visade hälta hö fram, men när vet bedövat ända till armbågen och röntgat knät utan någon förklaring visade hon hälta vä bak.

Var satt hältan någonstans på din häst?

Det är mkt möjligt att det kan bero på det, men först borde du kolla upp om hältan beror på ngt annat, om ni sen inte hittar problemet kan det vara bra att ta ut en Equipeut eller liknande dem hittar oftast fel som inte veterinärer gör.

Min kompis skulle sälja sin häst och tyvärr så haltade hennes häst på besiktningen, hon fick vila i två veckor men hon vart inte bättre och dem hittade inget fel på kliniken, en kiropraktor kom ut och det visade sig vara bogen som hamnat snett.

Nu är hon pigg och kry =)

Lycka till med hästen...

En dåligt anpassad sadel kan ge ledproblem, liksom felaktig ridning, felaktigt underlag, felaktig skoning, felaktig benställning, spatt, OCD, felaktig... You name it. En halv grads hälta på böjprov är inte en stor reaktion, mer el mindre normal på lite äldre hästar. Vad sa veterinären?

Klämda nerver i ryggen brukar däremot inte ge böjprovreaktioner - här provocerar man ju i första hand lederna.

En häst får inte heller en ledreaktion i ett bakben två dagar efter man har bytt sadel - det tar en tid att utveckla en sekundär inflammation. Däremot kan akuta tryckskador uppstå direkt.

höger bakknä i ledkapseln, vilket gjorde det hela mkt krångligare att behandla.

kl

Först måste jag bara rätta lite :angel: EquiTERApeut heter vi..;)

Sen skulle jag vilja säga att en sadel som inte ligger korrekt kan ge hälta/störning både på kort sikt och på lång sikt.
Om sadeln hamnar så att den direkt klämmer på en nerv kan det ge utslag på en gång.
Ligger sadeln och klämmer så hästen går och spänner sig under ridningen så sitter det kvar även efter passet och på lång sikt blir hästen halt då den inte använder sig på ett fördelaktigt sätt.

Ja, det kan mycket väl vara sadeln.

/ Lisa

Ja. Mitt sto blev halt på tre ben och är idag död, pga att jag tyckte att sadeln passade.... :(

Kan vara sadeln, men behöver inte vaar det. Det finns så mycket som kan hända med hästarna.

ja.
hästen kan få akuta späningar i ryggen , nervtryck som leder till inflamationer
och
hästen kan under längre tid pga. felbelasning och avlastning få inflamationer i leder.

Jag, som startade tråden..kan berätta att jag har haft denna sadel i ett år.Ibland har hon reagerat när jag lagt på sadeln så jag har tänkt på det tidigare att något kanske är fel..:(
När jag för en tid sedan provade en bomlös sadel på henne blev det ingen reaktion alls..
Nu får jag jätte dåligt samvete :cry: Nu har jag i alla fall lärt mig att man ska "läsa av" hästen. Hästens reaktion talar om mycket för oss dumma människor :confused: Att snålheten alltid ska bedra visheten...

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka