Halt 2,5åring

lindakarin78

Trådstartare
Hej alla hästkunniga!!
Jag skulle vilja ha lite av era erfarenheter. Jag har en 2,5åring som är ganska stor tycker jag. 168 över baken och 164 över manken. Eftersom hon växt mycket så har jag inte gjort så mycket mer än att skritta henne i paddocken några minuter någon gång i veckan.
Igår skulle jag longera/cirkelleka med henne på jag märkte att hon haltade på böjt spår på båda fram i båda varv :( , märks inget på rakt spår
Hon är inte varm, svullen eller har gallor.
Är detta något som händer när dom växer?
Kan det ha något med fodret att göra. Hon har fri tillgång till "normalt" hö och äter 1 1/2 kg lusernpellets, 1/2 kg mustang orginal. Enligt foderstat ska hon ha mer mustang men hon är inte hanterbar då.
Som föl hade hon mycket diarre och då oxå mager, brist på något?

Tacksam för alla era goda råd och tips

Sv: Halt 2,5åring

Är hästen halt så har den ju ont. Hade hästen varit öm/svullen/varm hade det ju varit lättare att lista ut vad det kan bero på. Eftersom hästen är så ung och inte arbetat något skulle jag köra till klinik om det inte går över efter två-tre dagar. Går det över skulle jag fortfarande vara mycket vaksam och åka så fort hästen visar nytt tecken på smärta.

En häst med den historian som den här har och som är så överbyggd. Är en häst som jag hade rekommenderat att man väntade med att träna alls tills den var mer färdig. Jämför med stora hundar som man helt avråder från att de motioneras annat än fritt efter egena behov fram tills att de är färdigvuxna, för att inte överanstränga deras kroppar och minska hållbarheten. Misstänker helt klart att det är samma med den här hästen. Den är helt enkelt inte färdig nog för annat än motion på sina egna villkor, efter hur den själv känner sig i kroppen för dagen. Troligen är den också i en växtfas eller på väg in i en efter som den är så överbyggd, växtfas = vila från arbete.

Jag har just nu själv en dam i samma ålder som växer och har vuxit med andra ord en stor dam. Hon har inte och kommer inte att göra mer arbete än att gå på lösdrift förrän tidigast i vår. Visst ser hon hyfsat färdig ut i kroppen men hon växer forfarande mycket.

Tackar tackar :)

Har inga egna erfarenheter av unghästar så jag e tacksam för era synpunkter. Hästen är ganska vild i hagen, samtidigt som hon behöver mycket mat. Är det klokt att dra ner på kraftfodret för att hon ska ta det lugnare i hagen. Jag ger redan mindre kraftfoder än vad foderstaten visar :confused:

När det gäller foder så beror det mest på vad grovfodret har för värden om hästen behöver kraftfoder eller inte. Så det är de som ska avgöra vilket och hur mycket hon behöver. Många gånger kan det vara bättre att komplettera ett hö/ensilage som inte täcker behovet med lusern istället för andra kraftfoder.

Se det som positivt att hon är vild i hagen, om hon trivs så är ju det tecken på att hon mår bra. Det är också så att om hon växer och inte ska arbetas, just det vilda i hagen som är hennes eget sätt att träna så mycket hennes kropp tillåter. När det blir jobbigt för henne eller hon känner av det på annat sätt så tar hon det lugnt och vilar. Med andra ord ett för henne just nu naturligt sätt att motionera.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon haft en häst med inflammation i båda bakknäna? Har ingen direkt orsak till vad som orsakat detta då hästen ej är...
Svar
6
· Visningar
2 543
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 248
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix