Halsrem på sommarbetet

B

babyfoal

Nu har jag en liten fundering, och undrar om andra gjort såhär.

Mitt bete är en bit hemifrån, alltså jag kan inte sticka ut huvudet genom fönstret och se mina hästar.

Jag skulle gärna vilja att de hade någonting på sig ifall att de rymmer (GUD FÖRBJUDE!) och även att mitt telefonnummer står på.
Men grimmor skaver, så det går inte.
Så jag tänkte på de här halsremmarna, som kor har.
Det borde ju kanske gå bättre...?
Någon som har erfarenhet av att göra så? Och då är där ju 'något' att ta tag i om dom skulle 'hamna utanför hagen' än att vara helt nakna...

Vad tror ni?

Sv: Halsrem på sommarbetet

Jag hade aldrig vågat ha halsrem på betet om de skulle fastna i något och strypa sig, eller klia sig på halsen och få in hoven på nåt vis.
Men jag vågar aldrig ha grimma i hagen heller förstås, den hänger alltid på en pinne vid insläppet i hagen.
Tyvärr kan jag inte komma på nåt annat sätt där det skulle kunna stå telefonnummer heller........:confused:

Hoppas du kommer på något bra :)

vi brukar ha halsrem på varmblodet som kan vara lite svårfångad om hon kommer lös (vill att vem som helst ska kunna ta fast hästarna) och hon får skav av grimma på sommaren. jag har gjort en egen halsrem av ett gammalt läderbälte som garanterat går sönder om hon skulle fastna. de halsremmar som finns att köpa är oftast lite för stadiga för att jag skulle våga släppa på bete med en sån, men den här går då sönder långt innan hästen gör det :D

Nej, jag skulle inte ha vare sig halsrem eller grimma på i hagen. Wad hjälper det om du hade haft hästarna utanför fönstret? De skulle wara lika "nakna" ändå! Kan man komma så nära en rymling att man lyckas hålla den i halsremmen så kan man lägga en rem/snöre/grimskaft/bogserlina runt halsen på den.

Risken är större än nyttan. Tycker jag.

Flughuva? Brukar inte vara så svårt att fånga hästen då :)

Precis vad jag tänkte! Finns säkert någonstans du kan få dit en namnbricka med telefonnummer. Runt något kardborreband eller nackstycket (om den inte har öron förstås) Eller kanske t.o.m bara skriva med vattenfast penna på kardborrefästet?

Skulle antingen ha en flughuva och typ skriva mitt telefonnummer med svart spritpenna (på exempelvis Buzzoff-huvorna finns plats att skriva på kardborrbandet där det står bucas).
Eller som CK sa, fläta in en bricka i manen.

Din häst är väl ändå chippad och därmed är problemet egentligen löst. Inte värre än en bortsprungen hund utan halsband...

Din häst är väl ändå chippad och därmed är problemet egentligen löst. Inte värre än en bortsprungen hund utan halsband...

Ja det är ju jättemånga personer som springer omkriing med en chip avläsare i fickan ;)
Jag antar att TS vill ha telnr för att vilken person som hellst som får syn på att hästarna är utanför staketet på ett enkelt sätt kan ringa henne så att hon snabbt kan bege sig dit och stänga in dem

eh, nä men de flesta som hittar en lös häst har väl vett att ringa polisen om de inte vet vem som äger den!?

Flughuva innebär oxå skavrisk.

Liknande trådar

B
Hästvård Nu har jag en liten fundering, och undrar om andra gjort såhär. Mitt bete är en bit hemifrån, alltså jag kan inte sticka ut huvudet...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka