Halsproblem

B

bulan

Fråga till alla er som varit aktiva under många år inom travet :o
Hur vanligt är det med halsproblem på travhästar och vilka varianter är vanligast???
Finns det de som kommer igen efter krångel med halsen eller är det tack och adjöss :eek:

Anledningen att jag är nyfiken är att i början på sommaren fick min häst en inflammation i övre luftvägarna. Det är tack och lov borta nu och han tränar igen.
Men han ser lite lustig ut i halsen och har troligen gjort det jämt.
Struplocket ligger ganska djupt (ung. som på "snarkljudshästar").
Fast han har inte några snarkljud :confused:

Så snälla fram med era erfarenheter...både bra och dåliga :eek:

Sv: Halsproblem

Det beror väl lite på va det är för halsproblem du menar. Vanlig halsinfektion går ju att bota lätt och hästen brukar komma tillbaka snabbt igen. Men vanligt är också fel på gomseglet å de är då dom kan få "snarkljud" när dom springer. De går att operera bort men de är inte säkert att alla blir helt bra efter de. Min häst opererade jag för 3 år sedan på grund av gomseglet men han vart inte helt bra. Han kan fortfarande låta i halsen när han går riktigt hårda jobb och typ lopp och så. Men jag har en annan häst som också opererades för de och den är helt bra i halsen nu inte ett enda ljud, så de är lite olika från häst till häst om dom kan komma tillbaka eller inte...

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 438
Senast: bumbi_608
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka